معارفه آثار دنیل کانمن؛ نویسنده تفکر سریع و کند_رنگو

تفکر سریع و کند از کتاب های دنیل کانمن


نوشته و ویرایش شده توسط مجله ی رنگو

اگر در حوزه اقتصاد رفتاری، علوم شناختی و تصمیم‌گیری مطالعه یا جست‌وجو کرده باشید، حتما نام دنیل کانمن و کتاب‌هایش را دیده‌اید. تحقیقات بین‌رشته‌ای او در حوزه اقتصاد و روان‌شناسی زیاد دلنشین‌دقت و در نوع خود کم‌نظیرند. در این مقاله به سراغ این نویسنده معروف و آثار ترجمه‌شده‌اش در ایران رفته‌ایم. اگر به مباحث بین‌رشته‌ای در حوزه اقتصاد و علوم شناختی علاقه‌مندید، حتما این مقاله را بخوانید.

زندگی‌نامه

دنیل کانمن ۵ مارس ۱۹۳۴ در تل‌آویو فلسطین متولد شد. او تحصیلات دانشگاهی‌ را در رشته روان‌شناسی دانشگاه اورشلیم اغاز کرد و در دانشگاه برکلی با مدرک دکترا به آخر رساند. عمده آثار و یقیناً شهرت او در حوزه اقتصاد رفتاری و علوم شناختی است. کانمن در سال ۲۰۰۲ بابت پژوهش‌هایی که درمورد ربط روان‌شناسی و اقتصاد انجام داده می بود، موفق به دریافت نوبل اقتصاد شد. زیاد تر نتایج پژوهش‌های او و همکارانش به‌صورت کتاب‌های دانشگاهی انتشار شده‌اند. یقیناً او دو کتاب عمومی‌تر هم دارد که مخاطب عام دارند و از دیگر آثارش شناخته‌شده‌ترند. در ادامه، این دو کتاب و یک تاثییر دانشگاهی او را که به فارسی ترجمه شده است، معارفه می‌کنیم.

ادامه مطلب
پیشنهاد‌های سودمند برای کنارآمدن با اختلال خوردن در ماه رمضان_رنگو

آثار دنیل کانمن

۱. تفکر سریع و کند

انتشارات (نظر کاربران): نوین گسترش
مترجم (نظر کاربران): فاطمه امیدی
تعداد صفحه: ۵۵۲

«تفکر سریع و کند» معروف‌ترین کتاب دنیل کانمن است که آن را بعد از دوران بازنشستگی در سال ۲۰۱۱ انتشار کرد. در این تاثییر، کانمن دو سیستم یا دو رویکرد مغز زمان روبه رو با مسائل و موقعیت‌های گوناگون را بازدید می‌کند و کل کتاب تفکر سریع و کند با قیاس این دو سیستم پیش می‌رود. او با مثال‌های گوناگون به ما مشخص می کند که مغز ما چطور کار می‌کند و آگاهی به نحوه کارکرد آن تا چه اندازه می‌تواند در تصمیم‌گیری‌های ما راهگشا باشد. سیستم اول شهودی و سریع و عاطفی است و سیستم دوم منطقی و کند و مشورتی عمل می‌کند. مطالعه این کتاب دید بهتری به کارکرد مغز به ما می‌دهد و جهت می‌بشود تسلط بیشتری روی تصمیم‌های خود داشته باشیم.

روش قابل اتکا برای ناچار کردن افراد به پذیرفتن مسائل نادرست، تکرار دائمی آنهاست، چون مفهوم آشنایی به‌راحتی از حقیقت تمییز داده نمی‌بشود. نهادها و بازاریاب‌های تمامیت‌طلب، همیشه از این حقیقت آگاه بوده‌اند.

۲. نویز

نویز از کتاب های دنیل کانمن

انتشارات (نظر کاربران): نوین گسترش
مترجم (نظر کاربران): محسن اسلامی
تعداد صفحه: ۴۰۰

ادامه مطلب
ویژگی ظاهری خاندان های سریال «بازی تاج و تخت»

«نویز» دومین تاثییر دنیل کانمن و همکارانش است که در قیاس با دیگر آثارشان جنبه عمومی‌تری دارد. نوشته مهم این کتاب قضاوت و سوگیری‌های انسان است. نویسنده‌های این تاثییر بار دیگر ما را به دنیای پیچیده مغز می‌برند و نحوه سوگیری‌های شناختی ما را تشریح می‌کنند. قضاوت‌های ما در شغل‌های گوناگون و تصمیم‌هایی که در موقعیت‌های گوناگون روزمره می‌گیریم، امکان پذیر در شرایط گوناگون متفاوت باشند. کانمن و همکارانش عواملی را که جهت تفاوت در تصمیم‌گیری‌ها و قضاوت‌هایمان خواهد شد «نویز» معارفه می‌کنند. با مطالعه این تاثییر علت اتفاقات و تصمیم‌گیری‌های خود و دیگران را بهتر فهمیدن می‌کنیم.

همۀ ما دست‌کم به یک منشأ نویز موقعیتی دقت کرده‌ایم: حس‌وحال. همۀ ما این توانایی را داریم که قضاوتمان به حس‌وحالمان بستگی دارد و بی‌تردید دقت کرده‌ایم که قضاوت‌های دیگران هم بسته به حس‌وحالشان تحول می‌کند. همان لبخندی را که آدمی با حس‌وحال خوب آن را دوستانه برداشت می‌کند، امکان پذیر در چشم فردی که حس‌وحال منفی دارد ناخوشایند باشد؛ برای فردی که حس‌وحال خوبی دارد سخن بگویید‌ از آب‌و‌هوا دلنشین است، ولی برای شخصی که در حس‌وحال بدی است خسته‌کننده است.

۳. قضاوت در شرایط نااطمینانی

قضاوت در شرایط نااطمینانی از کتاب های دنیل کانمن

انتشارات (نظر کاربران): دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی
مترجم (نظر کاربران): گروه مترجمان
تعداد صفحه: ۸۵۹

ادامه مطلب
رابطه بنفیت چیست؛ هرآنچه باید بدانید

دنیل کانمن این تاثییر را با همکاری پل اسلاویک و آموس چورسکی نوشته است. این کتاب که ۳۵ فصل دارد و در دو جلد انتشار شده است، از مجموعه کتاب‌های دانشگاهی کانمن و همکارانش است و به حوزه مدیریت راهبردی و تصمیم‌گیری مربوط می‌بشود. اگر در حوزه مدیریت راهبردی به جستوجو یک کتاب علمی معتبرید، این کتاب انتخاب مناسبی برای مطالعه است.

شما بگویید

تا قبل از خواندن این معارفه تا چه اندازه با دنیل کانمن و آثارش آشنایی داشتید؟ از طریق چه حوزه‌ای با این نویسنده آشنا شده‌ بودید؟ اقتصاد رفتاری یا علوم شناختی؟ اگر از مخاطبان آثار دنیل کانمن هستید، لطفا نظر خود درمورد این نویسنده و آثارش را در تکه دیدگاه‌ها با ما به اشتراک بگذارید.

دسته بندی مقالات

مقالات کسب وکار

مقالات تکنولوژی

مقالات آموزشی

سلامت و تندرستی

ادامه مطلب
نسل بعدی پردازنده اینتل احتمالا با نام Core 200 از راه برسد_رنگو



منبع

پست های مرتبط