کند زیستی چیست؛ همه‌چیز درمورد زندگی آگاهانه در لحظه_رنگو

وقت‌داشتن برای انجام کارهای موردعلاقه از فواید کند زیستی


نوشته و ویرایش شده توسط مجله ی رنگو

از غوغا و شلوغی روزهای زندگی‌تان خسته شده‌اید؟ کند زیستی همان چیزی است که نیاز دارید. کندزیستی نوعی سبک زندگی است که افراد را تشویق می‌کند فعالیت‌های روزمره‌شان را آهسته‌تر و با اسایش بیشتری انجام بدهند. در این مقاله، درمورد نحوه تمرین سبک زندگی کندزیستی و مزایا آن می‌گوییم. با ما همراه باشید.

کند زیستی یعنی چه؟

کندزیستی (Slow Living) یعنی زندگی آگاهانه در زمان حال. این سبک زندگی شما را تشویق می‌کند به‌جای این که همیشه در حال تلاش برای انجام هزاران کار باشید، روی انجام کارهایی تمرکز کنید که به زندگی‌تان معنی و مقصد می‌بخشند.

جامعه و دنیای مدرن و سریع امروزی مدام به ما یادآوری می‌کنند که باید کارهایمان را سریع تر انجام دهیم و آرمان‌های کند زیستی فاصله بسیاری با قیمت‌های زندگی امروزی دارند. به ما یاد داده‌اند که برای رسیدن به هر هدفی باید زیاد تلاش کنیم، اما آیا یاد گرفته‌ایم که سپس از رسیدن به هدفمان شاد باشیم و از این دستاورد لذت ببریم؟ یا سپس از رسیدن به مقصد و تیک‌زدن آن، باید به سراغ مقصد دیگر برویم؟ مقصد از سبک زندگی کند زیستی تمرین شادبودن در لحظه و سپاس بابت دارایی‌هایمان است.

یکی از با اهمیت ترین اهداف کندزیستی از بین‌بردن استرس است. اگر بتوانیم استرسمان را مهار کنیم، از مزایا تعداد بسیاری همانند بهبود کیفیت خواب، افت تنش عضلانی، بهبود خلق‌وخو، افت اضطراب و سختی خون نیز منفعت‌مند خواهیم شد.

چطور کند زیستی را تمرین کنیم؟

۱. خانه و محل کارتان را خلوت کنید

سادگی ربط نزدیکی با کندزیستی دارد. شلوغی و داشتن وسایل زیاد علتمی‌بشود دغدغه‌ها و کارهای بیشتری برای انجام‌دادن و زمان کمتری برای رسیدگی به مسائل مهم‌تر داشته باشید. چه در خانه و چه محل کار فقط وسایلی را نگه دارید که ملزوم‌اند، برایتان معنی خاصی دارند و در برای رسیدن به مقصد به شما انگیزه خواهند داد.

ادامه مطلب
گوگل انگارً هوش مصنوعی بارد را به Google Messages می‌آورد

۲. فقط از چیزهایی منفعت گیری کنید که نیاز دارید

به‌جای پول خرج‌کردن و خرید چیزهای غیرضروری، روی چیزهای مهم تمرکز کنید. به‌جای این که مدام در حال خریدن و انباشتن چیزهای گوناگون باشید، پولتان را صرف ازمایش ها تازه کنید. برای مثال می‌توانید پولی را که برای خرید ماشین کنار گذاشته‌اید، صرف مسافرتی کنید که زمان‌ها است آرزویش را دارید. رسیدگی به خود، خواسته‌ها و اهدافتان را در برتری قرار دهید.

۳. به‌جای چندوظیفگی فقط یک کار انجام دهید

گرچه امکان پذیر چندوظیفگی و انجام هم‌زمان چندین کار علتبشود سریعتر کارهایتان را انجام دهید، حواستان را پرت می‌کند و مانع از تمرکز روی کار مشخصی می‌بشود. اگر در لحظه فقط روی انجام یک کار تمرکز کنید، همه کارها را به بهترین نحو انجام خواهید داد، چون همه توجهتان را صرف انجام آن کار کرده‌اید. برای مثال جواب‌دادن به ایمیل‌ها را به زمان مشخصی از روز تعلق دهید و میانه انجام کار ایمیلتان را چک نکنید. چون هر آن امکان پذیر ایمیلی نظرتان را جلب و حواستان را از کار مورد نظر پرت کند.

۴. سرگرمی آگاهانه و رضایت‌بخشی انتخاب کنید

زمان‌ها است دوست دارید کار موردعلاقه‌تان را انجام دهید اما به دلایل گوناگون از انجام آن منصرف می‌شوید؟ در لحظه زندگی کنید، خواسته‌های کودک درونتان را بپذیرید و برای برآورده‌کردن آنها تلاش کنید. هنر و نوشتن از جمله سرگرمی‌های لذت‌قسمت‌اند. به نقاشی‌کردن علاقه دارید؟ مهم نیست چه مقدار در این کار توانایی دارید، نقاشی بکشید و لذت ببرید.

ادامه مطلب
نگاهی به داخل پایگاه نظامی تاجی؛ گورستان تانک‌های صدام حسین + ویدیو

۵. در اوقات لزوم نه بگویید

برای برخی افراد نه‌گفتن زیاد سخت است. این افراد ترجیح خواهند داد سختی بیشتری تحمل کنند اما دیگران را از خودشان راضی نگه دارند. نه‌گفتن هنری است که هرکس باید تمرین کند و یادش بگیرد. از انجام کارهایی که به شما استرس خواهند داد یا بیشتر از حد به شما سختی می‌آورند، خودداری کنید. به خودتان اهمیت بدهید و در مواقعی که توانایی انجام خواسته‌های دیگران را ندارید، به آنها نه بگویید.

۶. کارها را برتری‌بندی کنید

شهامت گفتن نظرات‌تان را داشته باشید و کاری را انجام دهید که فکر می‌کنید درست است. اجازه ندهید موضوعات بی‌اهمیت زمان‌تان را هدر دهند و شما را از انجام کارهای مهم بازدارند. کارهایتان را به‌ترتیب اهمیت برتری‌بندی کنید و برای انجام آنها مطابق برنامه پیش بروید.

۷. برای تشکیل ارتباطات پایدار داوطلب شوید

شراکت با دیگران قسمت مهمی از سبک زندگی کند زیستی محسوب می‌بشود. تعداد بسیاری از افراد آن‌قدر مشغول کار و تعهدات دیگرند که برای تشکیل ربط با دیگران هیچ هنگامی ندارند. ربط با دیگران زندگی شما را معنادارتر می‌کند و علتمی‌بشود حس بهتری داشته باشید. تحکیم ربط با همکاران، همسایه‌ها و افرادی که هر روز آنها را می‌بینید، با اهمیت ترین گامی است که باید برای تمرین کندزیستی بردارید.

۸. به‌مرور عادت‌های کوچک تشکیل کنید

به‌راحتی می‌توانید قدم‌های کوچک بردارید و عادت‌های تازه تشکیل کنید. اغاز سبک کند زیستی به این معنی نیست که تغییرات ناگهانی تشکیل کنید. کم‌کم پیش بروید و کارهایی را انجام دهید که واقعا علتآرامش و لذت‌بردنتان خواهد شد. برای مثال اگر دوست دارید هر روز صبح طلوع خورشید را تماشا کنید، می‌توانید طوری برنامه‌ریزی کنید که چند روز در هفته صبح‌ها سریعتر بیدار شوید و طلوع خورشید را تماشا کنید. یا اگر دوست دارید کتاب‌های بیشتری بخوانید، می‌توانید زمان رفت‌وآمد به محل کار به‌جای گوش‌دادن به موسیقی، کتاب صوتی گوش بدهید.

ادامه مطلب
فضاپیمای ایکس‌ام‌ام-نیوتون اولین تصاویر خود را گرفت

باورهای غلط درمورد کند زیستی

۱. کند زیستی یعنی انجام کارها به آهسته‌ترین حالت ممکن

در سبک زندگی کندزیستی کارها را بدون عجله و آهسته انجام می‌دهیم، اما مقصد مهم انجام آهسته کارها نیست، مقصد این است که با پرهیز از عجله‌کردن از هر لحظه زندگی لذت ببریم. برای فهمیدن بهتر این مفهوم غذاخوردن در مسیر محل کار را با غذاخوردن پشت میز قیاس کنید. هنگامی میانه انجام کارهای دیگر غذا بخورید، فقط خودتان را سیر می‌کنید و هیچ لذتی از بافت و طعم غذا نمی‌برید، اما آهسته غذاخوردن پشت میز علتمی‌بشود هر لقمه را به‌خوبی بجوید و طعم و بافت دلچسب غذایتان را به‌خوبی حس کنید و لذت ببرید.

۲. کندزیستی ضدتکنولوژی است

برخی افراد فکر می‌کنند کند زیستی به‌معنی منفعت گیری‌نکردن از تکنولوژی و ابزار دیجیتال است. این باور نادرست است؛ حقیقت این است که منفعت گیری از تکنولوژی و ابزارهای گوناگون در این سبک زندگی به‌طوری است که زندگی شما را بهبود می‌بخشد نه این که شما را از زندگی واقعی منحرف کند. امروزه تلفن همراه بخشی جدانشدنی از زندگی‌مان شده و عادت کرده‌ایم در طول روز مدام شبکه‌های اجتماعی گوناگون را چک کنیم. این کار علتتلف‌کردن زمان ارزشمندمان می‌بشود و هیچ منفعت‌ای ندارد. در سبک زندگی کند زیستی منفعت گیری از تکنولوژی کاملا آگاهانه و موثر است.

۳. در سبک کندزیستی قادر به انجام کارهای بسیاری نیستید

وقتی که تمرین سبک کندزیستی را اغاز می‌کنید، امکان پذیر فهمید شوید که به‌اندازه قبل کارهای بسیاری انجام نمی‌دهید، اما لزوما به این معنی نیست که نمی‌توانید همه کارهایی را که می‌خواهید، انجام دهید. در این سبک زندگی یاد می‌گیرید روی چیزهایی تمرکز کنید که برایتان برتری بیشتری دارند و کارهایی را که قیمت افزوده‌ای برای زندگی و حال خوبتان ندارند کمتر انجام دهید.

ادامه مطلب
گزارش ناسا درباره UFOها منتشر شد

برای مثال امکان پذیر به‌جای تماشای تلویزیون سپس از شام، تصمیم بگیرید آن زمان را در کنار خانواده‌تان سپری کنید. می‌بینید؟ این به‌معنی انجام کارهای کمتر نیست، بلکه به این معناست که زیاد تر کارهای رضایت‌قسمت را انجام می‌دهید.

۴. کندزیستی به‌معنی زندگی در خارج از شهر است

گرچه زندگی در مناطق روستایی زیاد دلنشین‌تر و راحت‌تر است و همه مدام در حال دویدن برای انجام کارهایشان نیستند، برای درپیش‌گرفتن سبک کند زیستی نیازی نیست حتما خارج از شهر زندگی کنید. کندزیستی به‌معنی رهاکردن شغل و محل زندگی نیست، بلکه به این معناست که یاد بگیرید وظایفتان را برتری‌بندی کنید، استرس را از خودتان دور کنید و زیاد تر به خواسته‌ها و سلامت جسم و روانتان اهمیت بدهید.

۵. کندزیستی همان ساده‌زیستی است

گرچه کندزیستی و ساده‌زیستی زیاد همانند هم به‌ نظر می‌رسند، مفهوم یکسانی ندارند. ساده‌زیستی بر زندگی‌کردن با حداقل امکانات تمرکز دارد، اما کند زیستی زیاد تر به حس و حال شما میانه انجام کارها مربوط می‌بشود.

مزایا کند زیستی

زنی در حال نوشتن کارهای روزانه - رسیدگی به کارهای مهم در سبک کند زیستی

۱. اثرات منفی بر محیط‌زیست‌ را افت می‌دهد

یکی از با اهمیت ترین مزیت‌های کندزیستی این است که علتمی‌بشود کمتر به محیط‌زیست صدمه بزنید. در این سبک شما کاملا آگاهانه و موثر زندگی می‌کنید و این علتمی‌بشود ضایعات کمتری هم روانه محیط‌زیست کنید.

گذراندن زمان زیاد تر در طبیعت و انرژی‌گرفتن از زیبایی‌های طبیعی جزئی جدانشدنی از سبک زندگی کند زیستی است. این کار علتمی‌بشود زیاد تر قدردان این موهبت باشید و از صدمه‌زدن به محیط‌زیست خودداری کنید. این چنین امکان پذیر بخواهید در رویدادهای پاکسازی محیط‌زیست شرکت کنید و هرجا زباله‌ای دیدید، آن را جمع کنید. شرکت در این برنامه‌های مشارکتی علاوه‌بر حفاظت از محیط‌زیست، معنی بیشتری به زندگی‌تان می‌بخشد.

۲. روابط شما با دیگران را تحکیم می‌کند

هنگامی از مسابقه دویدن برای انجام سریع تر کارها عقب می‌کشید، زمان بیشتری برای زمان‌گذراندن با دیگران و تحکیم روابطتان خواهید داشت. ربط‌داشتن با دیگران حس ارزشمندی دلچسبی به شما می‌دهد و زندگی‌تان را معنادارتر می‌کند. دوست دارید با چه افرادی زیاد تر زمان بگذرانید؟ برای ملاقات با آنها برنامه‌ریزی کنید.

ادامه مطلب
چینی‌ها برای خودروهای برقی یک باتری با برد 1000 کیلومتری ساختند!

۳. برای انجام کارهای مهم‌تر زمان بیشتری دارید

کندزیستی علتمی‌بشود به‌خوبی کارهایتان را برتری‌بندی کنید و همیشه خیالتان بابت انجام با اهمیت ترین امور راحت باشد. هنگامی زمان بیشتری را صرف انجام کارهای مهم و لذت‌قسمت می‌کنید، خودبه‌خود حس نشاط و اسایش بیشتری نیز خواهید داشت.

۴. با جامعه ربط بهتری برقرار می‌کنید

ربط بهتر با اطرافیان و جامعه علتمی‌بشود حس تعلق بیشتری کنید. حس تعلق هم علتمی‌بشود مسئولیت‌پذیرتر شوید و بپذیرید که در روبه رو دیگران وظایفی دارید. پایبندی به مسئولیت‌ها و ربط بهتر با جامعه رضایت از زندگی را افزایش می‌دهد.

۵. موثر و آگاهانه زندگی می‌کنید

با اهمیت ترین مزیت کند زیستی موثر زندگی‌کردن است. زندگی آگاهانه و معنادار ذهن و روح شما را غنی می‌کند و علتمی‌بشود از هر لحظه زندگی‌تان نهایت لذت را ببرید. در این سبک زندگی دیگر فقط به‌ جستوجو همه‌کردن صدها کار نخواهید می بود و هدفتان انجام کارهای مهم‌تر با نهایت دقت و دقت است.

کلام پایانی

سبک زندگی کند زیستی فقط به‌معنی آهسته‌تر انجام‌دادن کارها نیست، بلکه بر انجام با اهمیت ترین و ارزشمندترین کارها متمرکز است. اهداف و وظایفتان را فهرست و آنها را به‌ترتیب اهمیت مرتب کنید. انجام کدام کارها مهم‌تر است و کدام کارها حالتان را بهتر می‌کنند؟ آنها را برتری‌بندی کنید و با اسایش برای انجامشان برنامه بریزید.

نظر شما درمورد کند زیستی چیست؟ با این سبک زندگی‌کردن موافقید یا ناموافق؟ لطفا نظرات و ازمایش ها ارزشمندتان را با ما و کاربران عزیزمان در بین بگذارید.

دسته بندی مقالات

مقالات کسب وکار

مقالات تکنولوژی

مقالات آموزشی

سلامت و تندرستی



منبع

پست های مرتبط