۱۴ کاری که تلخی شنبه را کمتر می‌کند_رنگو

زنی که مشتاق آمدن قطار و شروع شدن صبح شنبه است


نوشته و ویرایش شده توسط مجله ی رنگو

فکر کنید ساعت ۶ یا ۷ صبح شنبه است و زنگ هشدار تلفن همراهتان به صدا درمی‌آید. در این چنین شرایطی به چه چیزی فکر می‌کنید؟ چه احساسی دارید؟ به گمان زیاد فکر بلندشدن از خواب و روبه‌روشدن با همه کارهایی که به شنبه موکول کرده‌اید، علتاضطرابتان می‌بشود. در این چنین شرایطی، حتی امکان پذیر به مرخصی‌گرفتن هم فکر کنید اما این راه‌حل درست نیست. برای خوشایندکردن شنبه‌ها باید به فکر راه‌حلی بهتر باشید. قبل از هر چیزی، باید به این فکر کنید که چه چیزی علتمی‌بشود شنبه‌ها تا این حد ناخوشایند باشند. بعد از آن هم با راه حلهایی که در این مقاله می‌خوانید، شنبه‌ها را به روزهایی شاد و پرانرژی تبدیل کنید.

چرا شنبه‌ها ناخوشایند خواهد شد؟

تعداد بسیاری از افرادی که از شنبه تا پنجشنبه کار می‌کنند، آخر هفته‌ها زمان می‌یابند زندگی کنند. آنها که از انجام‌دادن ماموریت های شغلی در طول هفته به‌شدت خسته شده‌اند، برنامه آخر هفته را طوری می‌چینند که سرگرم‌کننده و اسایش‌قسمت باشد. طبق معمول برای لذت‌قسمت‌ترشدن تعطیلی آخر هفته بیشتر از حد معمول غذا می‌خوریم، غذاهای خوشمزه می‌پزیم یا خواست می‌دهیم، تا دیروقت بیدار می‌مانیم و با دوستانمان زیاد تر زمان می‌گذرانیم. انجام‌دادن این کارها سرگرم‌کننده است، اما انرژی ما برای اغاز یک هفته کاری را افت می‌دهد. در این صورت، به گمان زیاد هفته تازه را بدون انرژی کافی اغاز می‌کنیم.

بعضی اوقات هم آن عبارت معروف «از شنبه اغاز می‌کنم» را سرلوحه زندگی خود قرار داده‌اید. درنتیجه امکان پذیر فهمید شوید که پروژه‌های بزرگ‌تر و ترسناک‌تر یا کارهای پیش‌پاافتاده ناخوشایند را به شنبه موکول کرده‌اید. اگر کارها را به تعویق بیندازید، بالاخره وقتی ناچار می‌شوید که آنها را انجام بدهید. در صورتی که زمان مورد نظر شنبه باشد، همانند این است که صبح شنبه دیواری روی سرتان خراب بشود. پژوهش‌های کارشناسان هم این نوشته را قبول می‌کنند. بر این مبنا، اگر به تعویق انداختن کارها عادت همیشگی‌تان باشد، استرس بیشتری خواهید داشت و سلامت‌تان به خطر خواهد افتاد. در واقع استرسی که در این شرایط دچارش می‌شوید، بر مسائلی همانند خواب شبانه شما تاثییر می‌گذارد و در طویل‌زمان دچار بیماری‌های سخت می‌شوید.

ادامه مطلب
1win Casino Lugar Oficial De Una Casa De Apuestas, Tragamonedas, Máquinas Para Jueg

راه‌هایی برای خوشایندکردن شنبه‌ها

۱. جمعه‌شب سریع بخوابید

جمعه‌شب سریع خوابیدن و خواب کامل شبانه می‌تواند به شما پشتیبانی کند صبح شنبه خسته و بی‌حال نباشید. کارشناسان اعتقاد دارند که خواب دکمه تنظیم مجدد اعضای بدن است و انرژی ما را تجدید می‌کند. خوب خوابیدن در تحول حرکت و خلق‌وخوی ما نقش بسزایی دارد.

امکان پذیر سریع خوابیدن به‌معنی نادیده‌گرفتن برنامه‌های جمعه‌شب یا مقاومت‌کردن در برابر وسوسه دیدن یک تکه دیگر از سریال موردعلاقه‌مان باشد. بااین‌حال اگر این کار را انجام بدهید، در آینده‌ای نه‌چندان دور از خود سپاس خواهید کرد. احتمالا دیدن قسمتی دیگر از سریالی دوست‌داشتنی وسوسه‌برانگیز باشد، اما این کار الزام نخوابیدن به‌قدر کافی است. هنگامی هم که خواب کافی نداشته باشید، تمرکز یا منفعت‌وری ملزوم برای روز سپس را نخواهید داشت.

۲. جلسات سنگین و پراسترس را به صبح شنبه موکول نکنید

آخرین چیزی که ترجیح می‌دهید صبح شنبه با آن روبه رو شوید، سختی یک جلسه پراسترس است. اگر می‌توانید برنامه‌های صبح شنبه را طوری تنظیم کنید که بتوانید این روز را راحت‌تر اغاز کنید. زیاد تر ما در روزهای شنبه با حداکثر توان خود کار نمی‌کنیم. به این علت بهتر است جلسات فشرده و پراسترس را برای اواخر روز یا روزهای دیگر هفته برنامه‌ریزی کنیم.

۳. روز جمعه خود را برای شنبه آماده کنید

زمان اندکی از روز جمعه خود را صرف آماده‌شدن برای شنبه کنید. این‌طوری بهتر برنامه‌ریزی می‌کنید. برنامه‌ریزی بهتر برای انجام‌دادن ماموریت های دشوار پیش‌ رو هم به شما قوت انتخاب و حس تسلط بر اوضاع را می‌دهد و به‌جای این که شنبه را ناخوشایند و آشفته اغاز کنید، حس آمادگی و اشتیاق بیشتری برای روبه‌روشدن با این روز خواهید داشت.

ادامه مطلب
آیفون 16 پرو در یک نمونه اولیه با تک‌حفره دوربین سلفی آزمایش می‌بشود

نیازی نیست که روز جمعه زمان بسیاری صرف کنید. همین که ۱۰ تا ۱۵ دقیقه از بعدازظهر جمعه برای مرتب‌کردن وسایل و برنامه‌ریزی زمان بگذارید هم تفاوت اوضاع شنبه صبح را کاملا حس خواهید کرد.

۴. یک مهمانی مفرح ترتیب بدهید

اگر مدیران شما از پیشنهادهای تازه استقبال می‌کنند، با آنها درمورد یک مهمانی کوچک برای شنبه‌ها سخن بگویید کنید. به‌جای این که مهمانی‌های کاری را برای آخرهفته‌ها برنامه‌ریزی کنید، به مدیران نظر دهید که صبح‌های شنبه در دفتر کار مهمانی کوچکی برگزار کنند. به این ترتیب، به‌جای این که مهمانی کاری هنگامی برگزار بشود که همه عجله دارند به خانه بروند، در وقتی برقرار می‌بشود که به همه برای اغاز هفته تازه انگیزه می‌دهد.

ملزوم نیست مهمانی صبح شنبه چندان مفصل باشد. همین که بین همه شیرینی‌‌های صبحانه یا خوراکی‌های سپس از ناهار پخش کنید هم می‌توانید روحیه آنها را در روز شنبه بهبود ببخشید.

۵. به فکر درمان حرفه‌ای اضطرابتان باشید

اگر فکر می‌کنید همیشه شنبه‌ها روزهایی اضطراب‌آورند، به گمان زیاد درمان حرفه‌ای این اضطراب به شما پشتیبانی خواهد کرد. مقداری زمان بگذارید و به این فکر کنید که چرا شنبه‌ها برای شما به‌معنی هراس یا احساسات منفی می باشند. از خود این سوال را سوال کنید: «چه مدرکی دارم که این هفته هفته بدی خواهد می بود؟»

برخی از چیزهایی که امکان پذیر علتاسترس و اضطراب بیجا در محل کار شوند عبارت‌اند از:

احتمالا با بازدید موقعیت خود در محل کار به این نتیجه برسید که در شغلتان تجدیدنظر کنید و سراغ گزینه‌های شغلی بهتر بروید. هیچ‌زمان نباید حس کنید که ناچار به تحمل موقعیتی بد هستید. اگر هم همیشه دچار استرس و اضطراب می‌شوید، بهتر است درمورد مشکل خود با روان‌درمانگری حرفه‌ای سخن بگویید کنید.

ادامه مطلب
آزمایش ساده‌ای که آلزایمر را 20 سال قبل از بروز علائم آن پیش‌بینی می‌کند

۶. با احساسات خود مواجه شوید

پذیرفتن احساسات به‌معنی مرورکردن چندباره احساساتی همانند هراس یا غم نیست. احتمالا تحلیل بیشتر از حد احساسات ناخوشایند مدتی به ما حس تسلط بر اوضاع را بدهد، اما امکان پذیر ما را به‌سمت نتیجه‌گیری‌های نادرست هم سوق دهد.

در عوض، یاد بگیرید که با احساسات خود مواجه شوید. به احوالات جسمی خود که احساسات‌تان را نشان خواهند داد دقت کنید. این‌طوری می‌توانید احساسات خود را بهتر فهمیدن کنید یا برای افت ناراحتی خود بهتر تلاش کنید. فراموش نکنید که ما نمی‌توانیم از شر احساسات خود خلاص شویم، اما می‌توانیم از بدترشدن آنها جلوگیری کنیم.

۷. برنامه آخر هفته را متعادل کنید

اگر می‌خواهید شنبه روز آرامی باشد، باید آخر هفته واقعا استراحت کنید. برای این که روز جمعه برای استراحت زمان کافی داشته باشید، کارهایی را که طبق معمول به جمعه موکول می‌کنید، دیگر روزهای هفته انجام بدهید. در طول هفته، ساعت‌هایی را به امور خانه یا معاشرت با دوستان تعلق بدهید. این‌گونه روز جمعه را زیاد تر صرف استراحت می‌کنید و ناچار نیستید کارهای عقب‌افتاده را انجام بدهید.

۸. جمعه‌ها به‌جای کمیت بر کیفیت تمرکز کنید

دختری که در آخر هفته واقعا خوش میگذراند

در تعطیلات آخر هفته، خود را دچار مشغله‌های گوناگون نکنید. اگر شنبه‌ها حس می‌کنید که خسته و کلافه‌اید، به گمان زیاد برنامه آخر هفته درستی نداشته‌اید. برای برنامه‌ریزی فعالیت‌های آخر هفته، آنچه را برایتان اهمیت بیشتری دارد در برتری بگذارید.

فرهنگ مرسوم به ما این باور را القا کرده که همیشه باید پرمشغله باشیم و هرچه زیاد تر مشغول باشیم شادتر خواهیم می بود. بااین‌حال لذت‌بردن از زندگی زیاد تر کمتر به تعداد فعالیت‌هایی که در طول روز انجام می‌دهیم بستگی دارد و زیاد تر به انجام‌‌دادن کارهایی مربوط می‌بشود که ما را شادتر می‌کنند یا زندگی‌مان را ساده‌تر می‌سازند. از آن قبل، اگر همه دقت خود را صرف این کارها کنیم، حس شادابی و رضایتی را که در تعطیلات آخر هفته در پی آن هستیم زیاد تر توانایی می کنیم.

ادامه مطلب
فواید شوخی و خنده برای سلامت جسمی، روانی و اجتماعی

۹. به شنبه به‌گفتن شروعی مجدد نگاه کنید

بعضی اوقات اوقات همه‌چیز به نحوه فکر ما بستگی دارد. به‌جای این که با دلواپسی به شنبه نزدیک شوید، این روز را به‌گفتن شروعی مجدد در نظر بگیرید. شنبه می‌تواند فرصتی برای انجام‌دادن کارهای تازه و شروعی مجدد باشد.

۱۰. روز خود را با مدیتیشن اغاز کنید

مدیتیشن راهی مؤثر برای اغاز بهتر صبح شنبه است. مطابق تحقیقات، مدیتیشن کارکرد مغز را بهبود می‌بخشد و ذهنیت شما را مثبت می‌کند. یک جلسه مدیتیشن صبح‌بعضی اوقات مزایا مختلفی دارد که با اهمیت ترین آنها عبارت‌اند از:

  • ذهن شما را از افکار منفی پاک می‌کند؛
  • به شما پشتیبانی می‌کند برای هفته بهتر برنامه‌ریزی کنید؛
  • خلق‌وخویتان را بهتر می‌کند؛
  • تمرکزتان را تحکیم می‌کند؛
  • به شما برای تحول حال‌وهوای دیگر روزهای هفته پشتیبانی می‌کند.

اگر برای مدیتیشن در صبح شنبه زمان بسیاری ندارید، حتی یک جلسه مدیتیشن سریع ۵دقیقه‌ای هم سودمند خواهد می بود.

۱۱. به سر و وضع خود برسید

طبق معمول صبح روزهای شنبه عادت داریم که اولین لباسی را که در کمد می‌بینیم بپوشیم چون نمی‌خواهیم خودمان را اذیت کنیم. بااین‌حال به سر و وضع خود رسیدن طوری که انگار قرار است به دیدن شخص خاصی برویم، می‌تواند به ما حس مثبت‌تر و اعتمادبه‌نفس بیشتری بدهد. با این کار شنبه مقداری شوق‌انگیزتر و خاص‌تر می‌بشود و نظرمان درمورد این روز تحول می‌کند. به این علت تلاش کنید خوش‌تیپ شوید. لباسی به رنگ روشن بپوشید یا پوشیدن لباس موردعلاقه‌تان را امتحان کنید تا مقداری شادتر شوید.

۱۲. صبحانه‌ای سالم بخورید

یک صبحانه سالم و خوشمزه

برای خود یک صبحانه سالم و مغذی آماده کنید. غذاهای موردعلاقه خود برای صبحانه را روی میز بچینید. این غذا احتمالا یک املت لذیذ، یک مافین خوشمزه، یک اسموتی سبز یا هر چیز فرد دیگر باشد که دوست دارید. تغذیه در سلامت عمومی شما نقش مهمی دارد و صبحانه‌ای خوب به بهبود خلق‌وخو و افزایش انرژی شما در طول روز پشتیبانی می‌کند.

ادامه مطلب
کارگری احساسی چیست؛ انواع و پیامدهای کار عاطفی_رنگو

۱۳. برای یک کار دلنشین برنامه‌ریزی کنید

صرف ناهاری خوشمزه، ملاقات با دوستی سپس از ساعت کاری یا حتی تماشای سریال یا برنامه موردعلاقه خود قبل از خواب می‌تواند به شما حس بهتری بدهد. اگر شنبه را با احساسی ناخوشایند اغاز کرده‌اید، به این معنی نیست که تا آخر این روز حس بدی داشته باشید. با انجام‌دادن یکی از این کارها می‌توانید یک شنبه خاکستری را به یک شنبه لذت‌قسمت تبدیل کنید.

۱۴. مقداری ورزش کنید

فعالیت بدنی داشتن راهی عالی برای تحکیم روحیه است. بر پایه تحقیقات، ورزش خوب می‌تواند بلافاصله مقدار دوپامین و سروتونین بدن را افزایش دهد و خلق‌وخو را بهتر کند. ملزوم نیست صبح سریع شنبه ورزش کنید. در طول این روز، هر زمان که زمان داشتید ورزش کنید. یک پیاده‌روی طویل‌ یا یک جلسه تمرین یوگا در خانه هم زیاد سودمند است. برای این که از مزایا ورزش برای سلامت روان منفعت‌مند شوید، همیشه هم ملزوم نیست که تمرین‌های ورزشی حرفه‌ای و شدید انجام بدهید.

شما بگویید

شنبه‌ می‌تواند فرصتی برای اغاز مجدد باشد، اما همه این‌طور فکر نمی‌کنند. امکان پذیر شما هم جزو آن دسته از افراد باشید که همیشه دلواپس اغاز صبح شنبه می باشند. احتمالا همه کارها را به صبح شنبه موکول کرده‌اید و اکنون از آمدن شنبه موعود دلواپس هستید. در این چنین شرایطی، می‌توانید راهکارهایی را امتحان کنید که در این مقاله معارفه کردیم. به‌نظر شما انجام‌دادن چه کارهای فرد دیگر به ما پشتیبانی می‌کند شنبه را شاداب‌تر و پرانرژی‌تر اغاز کنیم؟

دسته بندی مقالات

مقالات کسب وکار

مقالات تکنولوژی

مقالات آموزشی

سلامت و تندرستی



منبع

پست های مرتبط