تخصص انکولوژی چیست و دکتر سرطان کیست؟ بازدید ماموریت های دکتر خون_رنگو

متخصص انکولوژی کیست


نوشته و ویرایش شده توسط مجله ی رنگو

مبتلایان به سرطان، باید بدانند که تخصص انکولوژی چیست و باید به چه متخصصی، مراجعه کنند. انکولوژیست‌ها، پزشکانی می باشند که در تشخیص و درمان سرطان‌های گوناگون تخصص دارند.

آن‌ها با در نظرگرفتن حالت هر بیمار، عمل به تعیین مسیر درمان و کنترل سرطان می‌کنند. به‌عبارتی، در جواب به این که دکتر سرطان کیست، باید بگوییم که او ناظر بر روال درمان بیماران سرطانی است.

دکتر خون کیست و متخصص انکولوژی چه می‌کند؟ به پزشکی با تخصص انکولوژی، دکتر خون و انکولوژی هم می‌گویند. این متخصصان، در عرصه مطالعه خون و مغز استخوان و حالت سرطان در بدن، توانایی دارند.

دکتر خون و انکولوژی، به درمان انواع سرطان و بیماری‌های خونی می‌پردازد. افرادی که مبتلا به سرطان سینه، سرطان پروستات، سرطان ریه و… خواهد شد، باید تحت نظارت متخصص انکولوژی قرار بگیرند.

انکولوژیست با بیوپسی، آزمایش مغز استخوان، سونوگرافی، سی تی اسکن، ام‌آرآی و PET اسکن، حالت بیمار را بازدید می‌کند.

متخصص، با راه حلهایی همانند شیمی‌درمانی، پرتودرمانی و ایمونوتراپی، به درمان بیمار مشغول می‌بشود. جراحی، پیوند مغز استخوان، به‌کارگیری سلول‌های بنیادی، دارو درمانی، رژیم غذایی و تحول سبک زندگی هم از راه حلهای دیگر درمان‌ می باشند.

در این مقاله از مجله سلامت و پزشکی دکتردکتر، درمورد تخصص خون و سرطان می‌خوانید و با ماموریت های دکتر متخصص خون و سرطان، آشنا می‌شوید. مطالعه این مقاله، به ۴ دقیقه زمان نیاز دارد.

اگر درمورد درمان بیماری‌های خونی و سرطان، ماموریت های دکتر انکولوژی و انواع تخصص این پزشکان پرسشی دارید، در انتهای این مقاله بنویسید تا پزشک، جواب دهد.

گرایش خون و سرطان یا تخصص انکولوژی چیست؟

انکولوژی، نوعی تخصص پزشکی است که بر تشخیص، درمان و پیشگیری از انواع سرطان همچون سرطان روده بزرگ، تمرکز دارد. ماموریت انکولوژیست، مراقبت از بیماران سرطانی است.

پزشکان این تخصص، برای درمان از شیمی‌درمانی، هورمون‌درمانی و درمان موثر یا ایمونوتراپی، منفعت گیری می‌کند.

انکولوژیست، با دیگر پزشکان هم همکاری می‌کند تا برنامه درمانی مناسبی برای بیماران مبتلا به سرطان، طراحی بشود.

مطابق حرف های موسسه ملی سرطان آمریکا، آنکولوژی یکی از با اهمیت ترین گرایش‌های پزشکی است که در سال‌های تازه نیاز به آن‌، زیاد تر از قبل هم شده است.

به تخصص خون و سرطان، دکتر خون و انکولوژی هم می‌گویند. بازدید مشکلات و بیماری‌های خونی همانند کم‌خونی داسی، هموفیلی، تالاسمی و انواع ترومبوز در کنار سرطان‌های خون در حوزه این تخصص است.

ادامه مطلب
انواع تیپ بدنی در مردان و زنان + تست تشخیص تیپ بدنی

متخصص انکولوژی یا دکتر سرطان کیست؟

انکولوژیست یا دکتر سرطان کیست؟ پزشکی‌ست که در عرصه تشخیص و درمان سرطان، تحصیلات اختصاصی‌ای دارد. این افراد، بخشی از تیم درمانی متشکل از چند پزشک گوناگون‌اند.

در جریان درمان سرطان، نیاز به دریافت مشاوره از متخصصان گوناگون وجود دارد. در صدر آن‌ها، متخصص انکولوژی قرار می‌گیرد تا روال درمان را هدایت کند.

پزشک متخصص در این حوزه، هم در مراقبت‌های بالینی شراکت دارد و هم در روال تحقیقات مربوط به سرطان (شامل تحقیقات درمانی، زیست‌شناسی، اپیدمیولوژی و نتایج بالینی).

فوق‌تخصص‌ها و فلوشیپ‌های تخصص انکولوژی چیست؟

پزشکان متخصص انکولوژی، در ابتدا در رشته پزشکی عمومی درس خوانده‌ و سپس، در حیطه‌های تخصصی آنکولوژی تحصیل کرده‌اند. آن‌ها می‌توانند در گرایش‌های تخصصی گوناگون همانند فلوشیپ انکولوژی بالینی، ادامه تحصیل دهند و مدارک تکمیلی دریافت کنند.

انکولوژیست پزشکی

انکولوژیست پزشکی، سرطان را با راه حلهای مختلفی همانند شیمی‌درمانی، هورمون‌درمانی، درمان موثر یا ایمونوتراپی درمان می‌کند.

انکولوژیست جراحی

انکولوژیست جراحی، تومور یا بافت سرطانی را در طی یک عمل جراحی برمی‌دارد. این پزشکان، بیوپسی هم انجام خواهند داد و با مثالبرداری از بافت‌های مشکوک، سرطانی‌بودن یا نبودن مثالها را تعیین می‌کنند.

فوق‌تخصص‌ها و فلوشیپ‌های تخصص انکولوژی چیست؟

انکولوژیست پرتودرمانی

متخصص رادیوتراپی در درمان سرطان با منفعت گیری از رادیوتراپی، تخصص دارد. این انکولوژیست‌ها می‌توانند از اشعه‌های درمانی برای از بین بردن تومورهای حاضر در اندام‌های گوناگون، منفعت گیری کنند.

متخصصان دیگر انکولوژی

برخی از انکولوژیست‌ها عمل به درمان نوع خاصی از سرطان می‌کنند و در حیطه مخصوصی از این حالت تخصص دارند.

انکولوژی زنان انکولوژی زنان چیست؛ درمان سرطان‌های اختصاصی زنان همانند دهانه رحم، تخمدان و رحم
فلوشیپ انکولوژی خون سرطان‌های خون همانند میلوما، لوسمی و لنفوم
فلوشیپ انکولوژی اطفال تخصص درمان سرطان در کودکان

متخصصان این حوزه‌ها، با دانش اختصاصی درمورد بیماران و بیماری‌های اشکار، به درمان سریع تر و موثرتر افراد پشتیبانی می‌کنند.

فرق تخصص انکولوژی و هماتولوژی چیست؟

 هماتولوژی، تخصصی پزشکی است که بیماری‌ها و مشکلات مربوط به خون (سلول‌های خونی و عروق، غدد لنفاوی و مغز استخوان) را درمان می‌کند.

متخصص خون و انکولوژی، به بازدید سرطان‌های خون هم می‌پردازد. انکولوژی، تخصصی در پزشکی است که همه انواع سرطان را مطالعه و درمان می‌کند.

ادامه مطلب
کاندوم زنانه؛ انواع، مزایا، معایب و روش استفاده_رنگو

دکتر خون و سرطان کیست

دکتر خون و سرطان چه بیماری‌ها و مشکلاتی را درمان می‌کند؟

پزشکان متخصص در حوزه سرطان، به درمان توده‌های سرطانی در نقاط گوناگون بدن می‌پردازند. آن‌ها با بازدید حالت تومور از نظر خوش‌خیم یا بدخیم‌بودن و مقدار گسترش در بدن، راه حلهای درمانی متنوعی در نظر می‌گیرند.

سرطان مقعد

رشد سلول‌های سرطانی در ناحیه رکتوم و مقعد، علتابراز سرطان مقعد می‌بشود. این سلول‌ها در انتهای روده بزرگ قرار دارند.

سرطان مثانه

امکان رشد سلول‌های سرطانی در مثانه، یعنی عضو تو خالی داخل لگن و محل نگهداری ادرار هم وجود دارد. ابراز سرطان در این ناحیه، نیاز به مراجعه و درمان نزد آنکولوژیست دارد.

سرطان‌های خون و استخوان

متخصصان خون و انکولوژی در حوزه درمان بیماری‌های مربوط به خون و استخوان همانند لوسمی، لنفوم و مولتیپل میلوما، تخصص دارند.

آن‌ها به مشکلاتی نظیر سرطان خون هم می‌پردازند و در درمان سرطان استخوان (استئوسارکوم و کندروسارکوم)، تبحر دارند.

سرطان مغز

وجود توده‌های بدخیم در مغز هم از سوی آنکولوژیست‌ها، بازدید می‌بشود. آن‌ها سرطان در مغز را چه به حالت اولیه و چه متاستاتیک، تشخیص داده و درمان می‌کنند.

سرطان‌های زنان

شاخه و گرایشی اختصاصی برای درمان سرطان‌های زنانه وجود دارد. برخی از انواع سرطان همانند تخمدان، رحم، دهانه رحم و پستان، توسط  آنکولوژیست‌ زنان درمان می‌بشود.

دکتر سرطان زنان

متخصصان انکولوژی زنان با تمرکز بر درمان سرطان‌های مربوط به زنان به شفاف‌شدن مسیر درمان پشتیبانی بسیاری می‌کنند.

سرطان‌های دستگاه گوارش

امکان ابتلا به سرطان در نواحی مری، معده، روده بزرگ و قسمت‌های گوناگون دستگاه گوارش هم وجود دارد. ماموریت پزشکی با تخصص انکولوژی، بازدید حالت تومورها و اشکار کردن بهترین راه درمان است.

سرطان سر و گردن

سرطان دهان و حنجره در مجموعه سرطان‌های سر و گردن قرار می‌گیرند و برای درمان آن‌ها، باید به آنکولوژیست‌ها مراجعه کرد.

سرطان کلیه

 سرطان سلول کلیه و اوروتلیال، به رشد غیرعادی سلول‌های مهاجم در کلیه‌ها حرف های می‌بشود و پزشکانی با تخصص آنکولوژی به درمان آن‌ها می‌پردازند.

سرطان کبد، ریه، پانکراس، تیروئید

امکان ابراز سرطان در هر ناحیه‌ای از بدن وجود دارد. برای بازدید این حالت در کبد، ریه، پانکراس و تیروئید هم متخصصان آنکولوژی وجود اشکار می‌کنند.

سرطان‌های مردانه

سرطان‌های پروستات و بیضه، از بیماری‌های اختصاصی مردان‌اند. پزشکانی با تخصص انکولوژی، برای درمان این مشکلات عمل های ملزوم را انجام خواهند داد.

سرطان‌های پوست

درمان انواع سرطان پوست از جمله ملانوما و کراتوز اکتینیک هم در حیطه تخصص پزشکان آنکولوژ قرار می‌گیرند.

ادامه مطلب
تخصص روانپزشکی چیست و روانپزشک کیست؟ معارفه تخصص اعصاب و روان_رنگو

دکتر سرطان کیست

راه حلهای تشخیص در تخصص انکولوژی چیست؟

ابزارهای مورد منفعت گیری برای تشخیص سرطان، گسترده می باشند. آزمایش‌ها، مطالعات تصویربرداری و دیگر راه حلهای تهاجمی یا غیرتهاجمی، از جمله این راه حلها می باشند.

معاینه جسمی

معاینات فیزیکی برای برسی توده‌ها، ضایعات یا تغییرات در رنگ پوست منفعت گیری خواهد شد.

آزمایش‌های گوناگون

شمارش کامل خون (CBC) می‌تواند ناهنجاری‌هایی را در خون، نشان دهد. این ناهنجاری‌ها حاکی از لوسمی یا سرطان خون می باشند. برای بازدید سرطان‌های دیگر هم از آزمایش خون منفعت گیری می‌بشود.
آزمایش‌های نشانگر تومور، آزمایش‌های خونی می باشند. این‌ها برای اندازه‌گیری موادی در خون منفعت گیری خواهد شد که در صورت وجود سرطان، به گمان زیادً افزایش اشکار می‌کنند. برای مثال:

  •  آزمایش آنتی ژن اختصاصی پروستات (PSA)؛ آنتی‌ژنی خاص در خون که در سرطان پروستات افزایش اشکار می‌کند.
  • آزمایش CA-125؛ این آزمایش می‌تواند با بازدید خون، تغییرات حاکی از ابتلا به انواع سرطان همانند سرطان تخمدان را شناسایی کند.

تومور مارکرها در ابتدای تشخیص سرطان کاربرد دارند.

خدمات انکولوژی

بیوپسی

بیوپسی، برداشتن نمونه بافت یا مایعی از بدن برای برسی میکروسکوپی آن است. نمونه امکان پذیر با آسپیراسیون با سوزن ظریف (FNA)، سوزن مرکزی یا راه حلهای دیگر همانند بیوپسی مخروطی یا جراحی، به دست بیاید.

تصویربرداری

برای تعیین محل یا تشخیص سرطان، از عکس‌برداری منفعت گیری می‌بشود و امکان پذیر شامل این موارد بشود:

  • اشعه ایکس
  • توموگرافی کامپیوتری (CT)
  • تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI)

تصویربرداری پزشکی هسته‌ای هم همانند توموگرافی انتشار کردن پوزیترون (PET)، از ردیاب‌های رادیواکتیو است. از این آزمایش، برای تشخیص تغییرات متابولیسمی به علت سرطان، منفعت گیری می‌کند.

متخصص انکولوژی چه خدماتی اراعه می‌کند؟

پزشکانی که در حوزه آنکولوژی و سرطان فعالیت می‌کنند، خدمات گوناگونی در اختیار بیماران خود قرار خواهند داد. آن‌ها با تعیین مسیر درمان و ارجاع بیمار به متخصصان ملزوم، به پیگیری اوضاع و کنترل آن پشتیبانی می‌کنند.

ویزیت‌های مرتب

بیمارانی که تحت درمان سرطان می باشند، در فرایندی تکرارشونده قرار می‌گیرند. برای مثال، باید در فاصله‌های وقتی ۳۰ یا ۲۰ روزه، داروهایی را تزریق کنند. نوشتن نسخه و کنترل این روال، به‌مسئولیت آنکولوژیست است.

ارجاع به متخصصان دیگر

در طول درمان سرطان‌های گوناگون، نیاز به مراجعه به پزشکان دیگر یا پشتیبانی‌گرفتن از راه حلهای درمانی گوناگون، پیش می‌آید. پزشک متخصص انکولوژی، بیمار را به دکتر مناسب ارجاع می‌دهد.

وجود در اوقات اورژانسی

بعضی اوقات‌اوقات، بیماران سرطانی دچار حالت‌های ناخوشایند و بیماری‌های دیگر خواهد شد. در این مسیر، وجود پزشک معالجشان در اورژانس الزامی است و علتکنترل اوضاع می‌بشود.

ادامه مطلب
فواید کمک به دیگران برای سلامتی جسم و روان

ویزیت در زمان اجرای درمان

در زمان تزریق داروهای شیمی‌درمانی یا اجرای راه حلهای دیگر همانند ایمونوتراپی، پزشک آنکولوژی وجود اشکار می‌کند.

خدمات انکولوژی چیست

راه حلهای درمان در تخصص انکولوژی یا خون و سرطان چیست؟

انواع مختلفی از درمان سرطان وجود دارد. انتخاب درمان به نوع سرطان و مقدار پیشرفت آن بستگی دارد. برخی از افراد مبتلا به سرطان، تنها یک درمان خواهند داشت. اما زیاد تر افراد ترکیبی از درمان‌ها همانند جراحی با شیمی‌درمانی و پرتودرمانی را توانایی می‌کنند.

شیمی‌درمانی

شیمی درمانی نوعی درمان سرطان است که از داروها برای از بین‌بردن سلول های سرطانی منفعت گیری می‌کند. این داروها به توقف فعالیت سلول‌های سرطانی، پشتیبانی می‌کنند.

هورمون درمانی

هورمون درمانی روشی است که رشد سرطان‌های سینه و پروستات را کُند یا متوقف می‌کند. این سرطان‌‌ها، از هورمون‌ها برای رشد منفعت گیری می کنند. کنترل هورمون‌ها، مانع از رشد سلول‌های سرطانی می‌بشود.

هایپرترمی

هایپرترمی (Hyperthermia)، نوعی درمان است که در آن بافت بدن با دمای بالایی گرم می‌بشود تا به سلول‌های سرطانی صدمه داخل بشود. این روال، به بافت‌های طبیعی بدن آسیبی داخل نمی‌کند.

ایمونوتراپی

ایمونوتراپی (Immunotherapy)، نوعی درمان سرطان است که به سیستم ایمنی بدن پشتیبانی می کند تا با سرطان مبارزه کند. اگر سیستم ایمنی بدن نسبت به بدن به‌درستی عمل نکند، ایمونوتراپی آن را وادار به همراهی می‌کند.

فتودینامیک تراپی

فتودینامیک (Photodynamic)، درمان با دارویی است که توسط نور فعال می‌بشود. از این دارو برای کشتن سرطان و دیگر سلول‌های غیرطبیعی، منفعت گیری می‌بشود.

پرتو درمانی

پرتودرمانی نوعی درمان سرطان است که در آن از دوزهای بالای پرتوها، برای از بین‌بردن سلول‌های سرطانی و کوچک‌کردن تومورها منفعت گیری می‌کنند.

پیوند سلول‌های بنیادی

پیوند سلول‌های بنیادی از راه حلهایی است که در آن‌، سلول‌های بنیادی به سلول‌های خونی تبدیل خواهد شد. این موارد در افرادی منفعت گیری خواهد شد که سلول‌هایشان با دوزهای بالای شیمی‌درمانی یا پرتودرمانی، از بین رفته‌ است.

عمل جراحی

جراحی روشی است که در آن جراح، توده سرطانی را از بدن خارج می‌کند.

درمان موثر

درمان موثر، نوعی درمان سرطان است که تغییرات سلول‌های سرطانی را جستوجو می‌کند. منظور تغییراتی است که به رشد، تقسیم و گسترش آن‌ها منجر خواهد شد. این درمان‌ها رشد تومور را کُند یا متوقف می‌کنند.

دکتر خون اطفال کیست

چه وقتی باید به متخصص انکولوژی مراجعه کنیم؟

اگر پزشکان تشخیص داده‌اند که فردی به سرطان ابتلا اشکار کرده، باید نزد انکولوژیست برود و درمان تخصصی را با او پیگیری کند. اگر در آزمایش‌های غربالگری و چکاپ، موردی مشکوک درمورد سرطان دیده بشود، باید آنکولوژیست درمان را اغاز کند.

ادامه مطلب
تخصص گوش و حلق و بینی چیست و دکتر گوش کیست؟_رنگو

با بیوپسی (برداشتن نمونه بافت) و برسی حالت آن از سوی پاتولوژیست‌ها، ابتلا به سرطان قبول می‌بشود. اگر اشکار بشود که بافت سرطانی است، نیاز به آزمایش‌های تشخیصی دیگر و اسکن به‌وجود می‌آید.

در مراجعه به متخصص انکولوژی چه اقداماتی انجام می‌بشود؟

اولین ملاقات با آنکولوژیست، مقداری طول خواهد کشید. انکولوژیست وقتی را صرف بازدید سابقه پزشکی می‌کند. امکان دارد که امور زیر هم در این جلسه، انجام شوند:

  • معاینه فیزیکی بیمار
  • بازدید اسبق پزشکی بیمار
  • تجویز آزمایش‌های گوناگون و پافشاری بر انجام آن‌ها
  • تجویز بیوپسی یا مثالبرداری بافت برای بازدید حالت سرطان

پزشک با بازدید نتایج این آزمایش‌ها و برسی‌ها، عمل به تعیین مناسب‌ترین شیوه درمان سرطان می‌کند.

تخصص انکولوژی چیست

در انتخاب بهترین متخصص انکولوژی چه مواردی را باید در نظر بگیریم؟

معیارهای مهم در انتخاب پزشکی با تخصص انکولوژی چیست و باید به چه پزشکانی مراجعه کنید؟ به این پیشنهاد‌ها، دقت کنید:

  • باید بدانید که بهترین دکتر سرطان کیست و نظر مراجعان قبل را درمورد‌اش بخوانید. برای این کار، تحقیق کنید و نظرات بیماران دیگر را جویا شوید.
  • مدارک علمی، اسبق و توانایی پزشک را موردنظر قرار بدهید و اگر شهرت و اعتبار کافی دارد، به او مراجعه کنید.
  • به شیوه برقراری ربط پزشک با بیمار نگاهی اختصاصی داشته باشید، چون مسیر درمان سرطان به تعامل مداوم پزشک و بیمار وابسته است.

برای بازدید علائم بیماری‌های خونی و سرطان، باید بدانید که بهترین دکتر خون کیست و چه آنکولوژیستی توانایی و سابقه درمان خوبی دارد.

روال تشخیص بیماری‌های خونی و سرطان، زمان و دقت بالا می‌طلبد. در این مسیر، مدام گلبول‌های سفید خون، گلبول‌های قرمز خون، پلاکت‌ها، لنفوم و کم‌خونی، بازدید خواهد شد.

برای پیشگیری از بیماری‌های خونی و سرطان هم باید حواستان به غربالگری بیماری‌های خونی و سرطان باشد.

مراجعه به متخصصان خبره برای درمان و چکاپ، به نگه داری سلامتتان پشتیبانی شایانی می‌کند. برای شناسایی متخصصان سرطان، به دکتردکتر مراجعه کنید. سامانه دکتردکتر، بستری برای شناسایی بهترین پزشکان و دریافت نوبت آنلاین از آن‌ها است.

سوالات متداول تخصص انکولوژی

منبع های:

moga

healthdirect

cancer.org.au

دسته بندی مقالات

مقالات کسب وکار

مقالات تکنولوژی

مقالات آموزشی

سلامت و تندرستی



منبع

پست های مرتبط