راهنمای کامل برای محاسبه هزینه حمل بار با قطار_رنگو

راهنمای کامل برای محاسبه هزینه حمل بار با قطار


نوشته و ویرایش شده توسط مجله ی رنگو

قطار یکی از محبوب‌ترین وسایل حمل‌ونقل برای مسافران است. این وسیله حمل‌ونقل به علت امکانات و مزایایی که برای مسافران تعبیه کرده‌است سفری لذت‌قسمت و ایمن را برای آن­ها به وجود می‌آورد. قطار علاوه بر حمل مسافر می‌تواند بارهای مختلفی را نیز جابه‌جا کنند. از ماشین و موتورسیکلت گرفته تا اسباب و وسایل خانه و محصولات کشاورزی. این شیوه از حمل‌ونقل به علت ارزان و ایمن بودن یکی از بهترین روشها برای جابه‌جایی بار به حساب می‌آید.

اگر می‌خواهید در زمان سفر با قطار بار بیشتری همراه خود به مقصد ببرید یا تصمیم دارید باری را با قطار به یک مقصد ارسال کنید این مقاله را تا انتها بخوانید.

انواع شیوه های حمل بار با قطار

در صورتی که تصمیم سفر به یکی از مقاصد داخلی را دارید و به سراغ قطارهای حاضر در سیستم حمل‌ونقل ریلی سرزمین رفته‌اید، می‌توانید حداکثر تا ۳۰ کیلوگرم بار را به طور رایگان با خرید بلیط قطار حمل کنید. می‌توانید انواعی از ساک، چمدان، ویلچر، کالسکه بچه را به داخل قطار ببرید. ابعاد بار مجاز برای داخل کردن به قطار نزدیک به ۷۰ سانتی‌متر است.

اما اگر وزن چمدان‌ها و بار شما زیاد تر از این مقدار بشود، باید اضافه بار خود را آن را به باجه توشه در ایستگاه راه‌آهن شهر مبدأ ببرید. هزینه بار اضافی شما بر پایه عوامل مختلفی سنجیده می­بشود و مبلغ آن از شما گرفته می‌بشود. باید حداکثر تا ۳ ساعت سریعتر از حرکت قطار بار خود را به باجه توشه راه‌آهن تحویل دهید. این بار به واگن حمل بار منتقل می‌بشود و همراه با قطار شما به مقصد می‌رسد.

ادامه مطلب
آشنایی با محبوب ترین هتل های نزدیک میدان ولیعصر تهران_رنگو
آخرین مطالب

درصورتی‌که واگن حمل بار قطاری که بلیط آن را خریداری کرده‌اید، پر شده باشد، بار شما حداکثر بین ۴ تا ۴۸ ساعت آینده توسط یک قطار دیگر به مقصد سفر شما ارسال می‌بشود.

در روش دیگر شما بدون آنکه بخواهید با قطار به یک مقصد دیگر سفر کنید، می‌توانید بار خود را به انبار توشه راه‌آهن در شهر محل اقامتتان بسپارید تا قطارهای باربری آن را به مقصد مورد نظرتان ارسال کنند. این بار می‌تواند شامل موارد زیر بشود:

  • ماشین‌آلات صنعتی
  • اسباب و وسایل منزل
  • چمدان‌های بزرگ
  • محصولات کشاورزی نظیر برنج و گندم
ادامه مطلب
جاذبه های گردشگری تهران: از برج میلاد تا بازار تجریش_رنگو

عوامل اثرگذار بر هزینه حمل بار با قطار

درصورتی‌که مقدار بار مجاز شما زیاد تر از ۳۰ کیلوگرم بشود یا بخواهید باری را بدون آنکه برای خود بلیط قطار بخرید به یک مقصد دیگر بفرستید، باید بدانید که هزینه حمل آن به عوامل زیر بستگی دارد:

وزن بار: به ازای هر کیلوگرم، مبلغی را باید برای حمل بار خود بپردازید. درصورتی‌که بار شما حجم بسیاری دارد به‌جای وزن از معیار حجم برای تعیین قیمت آن منفعت گیری می‌بشود.

مسافت بین شهر مبدأ و مقصد: یکی دیگر از عوامل اثرگذار بر روی هزینه حمل بار با قطار، مسافت بین شهر مبدأ و مقصد است. طبیعی است که هر چه مقدار این مسافت زیاد تر بشود، هزینه بار شما بالاتر می­رود.

بسته‌بندی بار: بسته به کالایی که تصمیم ارسال یا جابه‌جایی آن را دارید، شیوه بسته‌بندی آن متفاوت می‌بشود. هر چه هزینه بسته‌بندی بار شما زیاد تر بشود قیمت نهایی که برای حمل بار به شما اظهار می‌بشود بالاتر می‌رود. هزینه بیمه: بارهایی که با قطار جابه‌جا خواهد شد بیمه خواهد شد. هر چه قیمت بار شما زیاد تر بشود هزینه بیمه آن نیز زیاد تر می‌بشود.

نحوه محاسبه هزینه حمل بار با قطار

برای محاسبه هزینه نهایی حمل بار با قطار در ابتدا وزن بار شما را محاسبه می‌کنند و آن را در مبلغ واحدی که به‌ازای هر کیلوگرم تعیین‌شده است، ضرب می‌کنند. سپس این عدد را در مسافت ریلی بین شهر مبدأ و مقصد ضرب می‌کنند. به عدد به‌دست‌آمده هزینه بیمه، بارگیری در مبدأ و تخلیه بار در مقصد را اضافه می­کنند. این مبلغ را به علاوه هزینه صدور بارنامه می‌کنند.

ادامه مطلب
نکاتی درمورد بلیط قطارهای مهتاب سیر جم_رنگو

مزایای حمل بار با قطار

یکی از مزیت‌های مهم حمل بار با قطار قیمت آن است. اگر بخواهید اسباب و وسایل منزل خود یا هرگونه وسیله‌ای دیگر را با قطار جابه‌جا کنید، قیمت آن کم‌تر از روشهای دیگر حمل‌ونقل نظیر حمل‌ونقل جاده‌ای (با کامیون) می‌بشود. یکی دیگر از مزیت‌های این شیوه از حمل‌ونقل این است که ملزوم نیست دلواپس ترافیک یا حتی تصادف جاده‌ای باشید و یقین می‌شوید که بار شما صحیح‌وسالم و بدون تأخیر به مقصد می‌رسد.

قطار در قیاس با روشهای حمل‌ونقل جاده‌ای که با کامیون و تریلی انجام می‌بشود می‌تواند حجم و وزن بیشتری را جابه‌جا کند.

وقتی که بار خود را تحویل انبار توشه یا باجه توشه راه‌آهن می‌دهید، برای شما بارنامه صادر می‌بشود و یک کد رهگیری به شما داده می‌بشود. شما می‌توانید به‌صورت لحظه‌ای حرکت واگن حمل بار را ردیابی کنید. اگر هم که خودتان با قطار سفر می‌کنید، بار شما همراهتان به مقصد می‌رود.

ادامه مطلب
تشبیه اراعه هدست ویژن پرو به زمان اراعه اولین آیفون اپل

چه وسایلی را نمی‌توان با قطار حمل کرد؟

همان گونه که در قسمت‌های قبل مقاله گفتیم، شما می‌توانید با خرید بلیط قطار انواعی از وسایل نظیر چمدان، ساک، ویلچر، وسایل الکترونیکی و غیره را حمل کنید. این چنین می‌توانید انواعی از وسایل گوناگون نظیر محصولات کشاورزی، ماشین‌آلات صنعتی، وسایل منزل و حتی ماشین را با قطار به یک مقصد دیگر بفرستید. اما نمی‌توانید وسایل زیر را با قطار جابه‌جا کنید:

  • هرگونه کالای قاچاق
  • مواد سمی یا اسیدی یا زیاد بد بو
  • انواعی از حیوانات اهلی و وحشی (چه کوچک، چه بزرگ)
  • انواع اسلحه و مهمات و این چنین اسباب‌بازی‌هایی که همانند اسلحه‌ی واقعی می باشند.
  • انواعی از مواد منفجره و اشتعال‌زا نظیر بنزین، نفت و وسایلی همانند گاز پیک‌نیکی
  • انواعی از اشیا پرتوزا و رادیواکتیو

شرایط حمل ماشین با قطار چیست؟

درصورتی‌که می‌خواهید خودروی خود را با قطار جابه‌جا کنید، حتماً باید از ۳ ساعت سریعتر آن را به راه‌آهن تحویل دهید. به این مسئله دقت کنید که ارتفاع خودروی شما حتماً باید کم‌تر از ۱۵۸ سانتی‌متر باشد. این چنین در زمان تحویل، مقدار بنزین حاضر در باک خودروی شما حداکثر باید یک چهارم حجم کل باک باشد. برای ایمنی زیاد تر در مبدأ سفر، سر باتری­های خودروی شما جدا می‌بشود و در مقصد مجدد وصل می‌بشود.

ادامه مطلب
به روز رسانی جدید اپل برای رفع مشکل داغ شدن بیش از اندازه آیفون ۱۵ منتشر شد

بهتر است که در صندوق عقب و داخل ماشین خود هیچ‌گونه بار اضافه‌ای را قرار ندهید تا نخواهید هزینه اضافی­ای را برای آن بپردازید. برای تحویل ماشین در مقصد سفر باید مدارک شناسایی ماشین و این چنین مدارک شناسایی فرد گیرنده را تحویل مسئولین راه‌آهن کنید.

مسئله: علاوه بر خودروی شخصی شما می‌توانید موتورسیکلت خود را با قطار به یکی از مقاصد داخلی بفرستید.

جمع‌بندی

اگر بلیت قطار را برای خود خریداری کنید، می‌توانید ۳۰ کیلوگرم بار را به طور رایگان با قطار حمل کنید. اگر مقدار بار شما زیاد تر از این مقدار بشود، باید آن را به باجه توشه راه‌آهن تحویل دهید. اگر هم خودتان با قطار سفر نمی‌کنید، می‌توانید وسایلی نظیر ماشین‌آلات صنعتی، انواعی از چمدان‌های بزرگ لباس، وسایل خانه، ماشین و موتورسیکلت را به باجه توشه راه‌آهن تحویل دهید تا آن‌ها بارتان را به مقصد برسانند. هزینه بار شما بر پایه وزن و حجم بار، مسافت بین مبدأ تا مقصد، هزینه بسته‌بندی و هزینه بیمه محاسبه می‌بشود.

salb-techna

دسته بندی مقالات

مقالات کسب وکار

مقالات تکنولوژی

مقالات آموزشی

سلامت و تندرستی



منبع

پست های مرتبط