مزایا عدم تماس بعد از جدایی + اصولی که باید مراعات کنید_رنگو

مقاومت در برابر وسوسه شکستن قانون عدم تماس


نوشته و ویرایش شده توسط مجله ی رنگو

کنارآمدن با جدایی و پذیرفتن آن آسان نیست. احساسات پیچیده غم، آسودگی، خشمگینی و پشیمانی در ذهن آشفته ما می‌چرخند و هرچقدر هم که تصمیم جدایی درست باشد، امکان پذیر باز هم برای او به‌شدت دل‌تنگ شوید. گرچه نداشتن تماس با فردی که زمان بسیاری را با او سپری کرده‌اید دشوار است، تعداد بسیاری از متخصصان نظر دارند که این یکی از بهترین راه‌ها برای التیام قلب خود، راحت‌تر سپری‌کردن این دوران و حرکت به جلوست. در ادامه توضیح می‌دهیم که قانون عدم تماس چیست، چه فوایدی دارد و چطور می‌توانید در برابر وسوسه برای تماس با شریک زندگی اسبق خود مقاومت کنید.

قانون عدم تماس چیست؟

قانون عدم تماس (No Contact) یعنی قطع همه ارتباطات با شریک زندگی اسبق خود بعد از جدایی. عدم تماس به‌معنی اجتناب از تماس تلفنی، متنی، مطلب مستقیم، لایک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی و ملاقات‌های حضوری است. حتی برخی نظر دارند که تماشای پست‌های یکدیگر در شبکه‌های اجتماعی نیز مجاز نیست. عدم تماس باید دست‌کم ۶۰ روز ادامه یابد.

علاوه‌بر نداشتن تماس مستقیم با شریک زندگی اسبق خود، نباید برای جمع‌آوری هرگونه اطلاعات درمورد زندگی او با دوستان مشترکتان ربط داشته باشید. گرچه هرازگاهی فکرکردن درمورد همسر اسبق اجتناب‌ناپذیر است، تماس‌نداشتن و اجتناب از کنجکاوی و بازدید‌های ناخواسته برای افت فکرکردن درمورد او و رابطه‌ای که داشته‌اید ملزوم است. این کار به جلوگیری از تشکیل احساسات نادرست و سوءتفاهم در هر دو طرف نیز پشتیبانی می‌کند.

مزایا عدم تماس

جدایی زیاد دردناک و دشوار است و با احساسات گیج‌کننده بسیاری همراه است. بعد از جدایی حس ناراحتی، غم، اضطراب، ناامیدی، درماندگی و سردرگمی طبیعی است. این چنین امکان پذیر که خاطرات زندگی قبل و جدایی‌تان را مرور کنید.

آخرین مطالب
ادامه مطلب
عشق وسواسی؛ ۱۰ نشانه‌ای که باید جدی بگیرید

عدم تماس به شما زمان بیشتری برای فهمیدن شرایط تازه می‌دهد. به شما پشتیبانی می‌کند تا قلبتان را ترمیم کنید، حقیقت را بپذیرید و بعد از یافتن آمادگی ملزوم رابطه جدیدی را اغاز کنید. این چنین از لغزیدن مجدد به رابطه قبلی (که جهت سردرگمی می‌بشود و می‌تواند درد و اندوه‌ شما را طویل‌تر کند) جلوگیری می‌کند.

دیگر مزایا قطع کامل تماس بعد از جدایی را در ادامه گفتن کرده‌ایم.

۱. کسب توانایی‌های عاطفی مورد قیمت

طبق معمول آخر یک رابطه جهت می‌بشود که زمان آزاد بیشتری داشته باشید. از این زمان برای تحکیم هوش اضطراب خود منفعت گیری کنید تا برای پیروزی در ادامه مسیر شانس بیشتری داشته باشید. زیاد تر مشکلات ناشی از اشکار‌نبودن حدومرزهاست. «نه» کلمه کوتاهی است که به‌قدر کافی منفعت گیری نمی‌بشود.

قطع تماس زمان خوبی برای تشکیل مرزهای بهتر، افزایش عزت نفس و کنارگذاشتن رفتارهای ناکارآمدی است که در کودکی آموخته‌ایم. هنگامی بفهمید که کجا مرتکب نادرست شده‌اید و رفتارهای نادرست خود را اصلاح کنید، گمان پیروزی در رابطه آینده‌تان زیاد زیاد تر خواهد می بود.

۲. کشف مجدد منبع های فراموش‌شده نشاط

زیاد تر افراد مجرد زندگی پرجنب‌وجوشی دارند؛ در کلاس‌های ورزشی شرکت می‌کنند، شعر می‌گویند و با دوستانشان به مسافرت می‌روال. در زیاد تر روابط، دو طرف بعد از مدتی ابراز عشق را کنار می‌گذارند و اغاز به دعوا می‌کنند. آنها دوستان قدیمی خود و قسمت مهمی از خودشان را رها می‌کنند.

عدم تماس به شما زمان و انرژی ملزوم برای جستوجو‌کردن اهداف کوچک و بزرگتان را می‌دهد. برای مثال می‌توانید مدرک MBA بگیرید، برای سفری دلخواه برنامه‌ریزی کنید یا در هنر یا رشته ورزشی موردعلاقه‌تان پیشرفت کنید. زندگی بدون همسر متفاوت، ولی به همان اندازه شیرین است. هنگامی مجدد لبخندزدن و نشاط را از سر بگیرید، ارتعاشاتی مثبت را از خود ساطع می‌کنید. بعد از مدتی مختصر نیز خواستگارانی تازه خواهید داشت، چون جهان زیاد بزرگ است.

۳. توانایی اشکار‌کردن قیمت‌های غیرقابل‌مذاکره

زیاد تر افراد برای یافتن شریک زندگی خود راه اشتباهی را در پیش می‌گیرند و به‌ جستوجو جذابیت، پول یا هیکل خوب‌اند. اگر عشقی پایدار می‌خواهید که با گذشت زمان زیاد تر بشود، باید نحوه فکر خود را عوض کنید. قیمت‌های شما چه می باشند؟ به‌نظر شما چه مواردی الزامی و مهم‌اند؟

ادامه مطلب
۵ قدم برای سخن بگویید درمورد مقدار حقوق درخواستی در مصاحبه شغلی_رنگو

برای مثال می‌توانید بگویید جستوجو فردی هستید که:

  • عذرخواهی می‌کند و اشتباهات خود را می‌پذیرد.
  • به رابطه‌ای دوطرفه باور دارد که در آن دو طرف باید چیزهایی را بدهند و به دست بیاورند.
  • به ضمانت و تعامل باور دارد.

به این فکر کنید که شما و شریک زندگی سابقتان چه قیمت‌هایی را نداشتید. در رابطه بعدی شما این قیمت‌ها باید قطعی و غیرقابل‌مذاکره باشند.

۴. برگشت به حقیقت

رابطه جنسی بدن را با اکسی توسین و دوپامین (هورمون‌های «حس خوب» در بدن) پر می‌کند. طبق معمول سرخوشی شما را در فانتزی و خیال غرق می‌کند. قانون عدم تماس همانند سم‌زدایی است که بعد از آخر رابطه شما را به حقیقت بازمی‌گرداند و همسر سابقتان را نه آن‌طور که آرزو دارید باشد، بلکه طوری که واقعا هست می‌بینید. آیا او خودخواه، ترسو یا افترا‌گوست؟ احتمالا هم یک خودشیفته نابالغ عاطفی است؟

هنگامی چشم‌هایتان را روی حقیقت باز می‌کنید، بهتر می‌توانید تصمیم بگیرید که آیا شریک زندگی‌تان واقعا فردی مناسب برای مدتی طویل است یا نه. ضمانت طویل مدت شوخی نیست. شما شریکی سالم و وفادار برای ادامه مسیر می‌خواهید.

نکات مهم در قانون عدم تماس

۱. قانون عدم تماس به شما پشتیبانی نمی‌کند که شریک زندگی اسبق خود را بازگردانید

برخی از افراد از قانون عدم تماس برای تحول حرکت فرد روبه رو منفعت گیری می‌کنند، یعنی به‌گفتن راهی برای دل‌تنگ‌کردن همسر سابقشان و برگرداندن او به زندگی مشترک. ولی قانون عدم تماس برای برگشت دادن همسر اسبق مناسب نیست. اگر شریک زندگی برخی‌ها بعد از یک دوره عدم تماس مجدد برگشته است، به این معنی نیست که این چنین اتفاقی برای همه می‌افتد.

این استراتژی برای شما زیان اور است، چون شما را از نظر روانی به رابطه‌ای در قبل وابسته و روال بهبودی‌تان را کُندتر می‌کند. قانون عدم تماس ابزاری برای خودتوانمندسازی است که به شما پشتیبانی می‌کند بعد از جدایی به زندگی خود ادامه دهید.

ادامه مطلب
۸ راهکار برای زمان‌هایی که استرس نمی‌گذارد بخوابیم

۲. جدایی زیاد دشوار است

برای زیاد تر مردم عشق همانند ماده مخدر است. آنها از منبعی بیرونی، یعنی وجود و تأیید شخص دیگر، نعشه خواهد شد. ازدست‌دادن این حس امکان پذیر ترسناک باشد. بی‌شک بعد از آخر رابطه غمگین خواهید شد، ولی با منفعت گیری از قانون عدم تماس قوت، عزت‌نفس، اعتمادبه‌نفس و توانمندی خود را مجدد به دست خواهید آورد. این چنین بین «خواستن» یک فرد و «نیازداشتن» به او اختلاف قائل می‌شوید.

بعد از جدایی، خودمراقبتی کنید و حتی از دیدن همسر سابقتان در شبکه‌های اجتماعی نیز اجتناب کنید، چون روال بهبودی را سخت‌تر می‌کند. (بلاک‌کردن کامل همسر اسبق در شبکه‌های اجتماعی روش خوبی برای اجرای مؤثر قانون عدم تماس است.) شرایط خود را با فردی که شما را فهمیدن می‌کند در بین بگذارید. این فرد لزوما نباید بهترین دوست شما باشد و احتمالا فقط فردی باشد که به شما اهمیت می‌دهد.

۳. صدای سکوت زیاد بلندتر از هر حرفی است

آخر‌دادن به رابطه‌ای طویل‌زمان بدترین اتفاق است، به‌اختصاصی اگر شریک زندگی‌تان با پیامک یا راه حلهای آزاردهنده فرد دیگر از شما جدا بشود. در این چنین مواردی او به گمان زیاد می‌داند که حرکت بدی داشته است. حتی احتمالا چشم به راه باشد که شما فریاد بزنید یا التماس کنید یا فروپاشی خود را در شبکه‌های اجتماعی نشان دهید تا بتواند به شما برچسب «شلوغ‌کار» بزند. اگر این چنین رفتاری داشته باشید، تأیید کرده‌اید که تصمیم او درست بوده است.

عدم تماس بازی را تحول می‌دهد. بدون این که به همسر سابقتان بگویید که نادرست می‌کند، کاری کنید که او حس ناراحتی داشته باشد و تأسف بخورد. با سکوت خود نشان می‌دهید که فردی باشخصیت هستید و او نیز می‌فهمد که همسری عالی را از دست داده است.

استثناها

همیشه قطع کامل ربط بعد از آخر‌دادن به یک رابطه مقدور نیست. برای مثال اگر فرزندی دارید، در یک شرکت کار می‌کنید یا دوستان مشترکی دارید، ناچارید که به‌طریقی با یکدیگر در تماس باشید. در این شرایط باید حداقلِ تماس را نگه داری کنید. این چنین انواعی از او گفت‌وگوها را داشته باشید که با آنها مشکلی ندارید و درمورد زمان و چگونگی زمان‌گذراندن با یکدیگر مرزهایی را تعیین کنید.

ادامه مطلب
تکنیک‌های ریلکسیشن برای آرام‌کردن ذهن مضطرب_رنگو

مقاومت در برابر وسوسه شکستن قانون عدم تماس

امکان پذیر بعد از جدایی حس کنید که تکه گمشده‌ای در زندگی‌تان وجود دارد و وسوسه شوید که برای تسلط بر این غم مجدد با همسر اسبق خود ربط برقرار کنید. اگر هم چنان با او در تماس باشید، امکان پذیر که این احساسات با شدت بسیاری ادامه اشکار کنند. به همین علت باید در برابر وسوسه تماس‌گرفتن، مطلب‌فرستادن یا حتی کنجکاوی‌کردن در زندگی او مقاومت کنید. برای مقاومت در برابر این وسوسه می‌توانید از راه حلهای زیر منفعت گیری کنید:

  • هنگامی حس می‌کنید که می‌خواهید با همسر اسبق خود تماس بگیرید، به‌جای این کار افکار و احساسات خود را در دفتر خاطرات بنویسید تا بهتر بتوانید آنها را تحلیل و فهمیدن کنید.
  • از دوستان صمیمی و عزیزانتان بخواهید که وقتی را به شما تعلق دهند تا در زمان‌هایی که وسوسه می‌شوید که با همسر سابقتان تماس بگیرید، بتوانید با آنها درمورد احساسات خود سخن بگویید کنید. به‌حرف های انجمن روان‌شناسی آمریکا (APA)، برقراری ربط اجتماعی روش زیاد خوبی برای مدیریت استرس و رسیدن به نشاط است، به‌اختصاصی زمان روبه رو با مشکلات زندگی.
  • اکنون زمان زیاد خوبی برای رسیدگی و دقت به خودتان است. دقت کنید که چه چیزی را دوست دارید، علایق و اشتیاق‌های تازه خود را اشکار کنید و خود را غرق در عادات سالمی کنید که جهت افزایش اعتمادبه‌نفس و نشاط خواهد شد.
  • گوشی تلفن را دور از دسترس خود نگه دارید. طبق معمول هنگامی حوصله‌مان سر می‌رود سراغ گوشی تلفن می‌رویم و این عرصه را برای تماس‌گرفتن با همسر اسبق یا نگاه‌کردن به پست‌های شبکه‌های اجتماعی او فراهم می‌کند.
  • علت این وسوسه را اشکار کنید. از خودتان سوال کنید که این میل شدید از کجا می‌آید و انتظار دارید که با برقراری مجدد تماس چه چیزی به دست بیاورید. احتمالا فهمید شوید که علت خوبی ندارید.
ادامه مطلب
Букмекерская Контора Betboom Официальный Сайт В России Ставки На Спорт в Реальные Деньги в Лучшей Букмекерской Конторе

برقراری تماس مجدد در آینده

وقتی که باید سپری بشود تا بتوانید مجدد با همسر سابقتان تماس داشته باشید اشکار نیست. حتی امکان پذیر فهمید شوید که اصلا دلیلی وجود ندارد که بخواهید مجدد با او ربط و تماسی داشته باشید. ولی اگر می‌خواهید چهارچوب وقتی مشخصی داشته باشید، وقتی نزدیک به ۳ تا ۶ ماه را در نظر بگیرید. در تحقیقی در سال ۲۰۰۷ که در مجله روان‌شناسی «مثبت» (Positive Psychology) انتشار شد نیز ۱۵۵ شرکت‌کننده در پژوهش در نزدیک به همین زمان سه‌ماهه به‌مرور زمان حس بهتری اشکار کردند.

از خودتان سوال کنید که «آیا تا این مدت هم به او احساسی دارم؟» اگر جواب این سؤال مثبت است، احتمالا برای تماس با او زیاد سریع باشد. در این موارد امکان پذیر که بخواهیم با فرد روبه رو تماس برقرار کنیم تا مجدد بتوانیم با هم باشیم یا به او نشان دهیم که بدون او نیز زیاد خوشحال و خوشبخت هستیم.

اگر دیگر به او احساسی ندارید، از خودتان سوال کنید «اگر از نظر عاطفی حس و علاقه‌ای به او ندارم، چرا باید مجدد با او ربط برقرار کنم؟» اگر می‌خواهید شرایط ناخوشایند در گروه دوستان یا محل کار را افت دهید یا تلاش کنید که رابطه‌ای دوستانه داشته باشید، این کار را به‌آرامی و بعد از تعیین مرزهایی اشکار انجام دهید.

اگر رابطه‌تان ناخوشایند و سمی بوده و قانون عدم تماس را برای ایمنی زیاد تر مراعات کرده‌اید، هیچ زمان با همسر اسبق خود مجدد ربط برقرار نکنید. ربط مجدد با این شخص امکان پذیر جهت ازسرگرفتن روابط ناخوشایند و سوءاستفاده بشود.

سخن پایانی

جدایی زیاد دشوار است، ولی قانون عدم تماس می‌تواند در کنارآمدن با احساسات سخت و ناخوشایند به شما پشتیبانی کند. در برابر وسوسه برای تماس مجدد مقاومت کنید، چون می‌تواند جهت سردرگمی عاطفی و طویل‌شدن درد و رنج برای هر دوی شما بشود. اکنون وقتی است که می‌توانید مجدد به خودتان رسیدگی و دقت کنید و در مسیر پیشرفت و حرکت روبه‌جلو قرار بگیرید.

دسته بندی مقالات

مقالات کسب وکار

مقالات تکنولوژی

مقالات آموزشی

سلامت و تندرستی



منبع

پست های مرتبط