پیشگیری از آنفولانزا

واکسن آنفولانزا


تزریق واکسن آنفولانزا، ضد عفونی کردن سطوح، اجتناب از قرارگیری در مکان‌های شلوغ، شستشوی دست‌ها به‌صورت مرتب، تحکیم سیستم ایمنی، مراجعه به پزشک و مصرف دارو، راه‌های پیشگیری از آنفولانزا می باشند. ویروس آنفولانزا زیاد ساده و حتی از طریق عطسه فرد ناقل یا با یک دست دادن ساده هم منتقل می‌بشود؛ مخصوصا اگر که بدنتان ضعیف شده باشد، درصد گمان ابتلا و ابراز علائم آنفولانزا در شما، زیاد تر از دیگر افراد خواهد می بود. از مهر تا اغاز فروردین هر سال، موج فزاینده‌ای از ابتلا به آنفولانزا اغاز می‌بشود و برای همین باید هر آن چه که علتپیشگیری از ابتلا به این بیماری می‌بشود را مراعات کرد. اگر هم که هر نشانه‌ای از این بیماری در خود دیدید (تب، درد عضلانی، لرز و عرق، سردرد، سرفه خشک ومداوم، تنگی نفس، خستگی و ضعف، آبریزش یا کیپ شدن بینی)، هر چه سریعتر به دکتر عفونی مراجعه کنید.

در ادامه این مقاله از مجله سلامت و پزشکی دکتردکتر با ما همراه باشید تا به اتفاق هم، درمورد راه‌هایی که از ابتلا به آنفولانزا پیشگیری می‌کنند را مورد بازدید قرار دهیم. راه حلهایی که در ادامه معارفه می‌کنیم، راه‌های پیشگیری از آنفولانزا تازه هم می باشند. مطالعه این نوشته، ۶ دقیقه زمان خواهد برد.

ادامه مطلب
تومور چشم و همه نکاتی که بهتر است درمورد‌اش بدانید

درمورد پیشگیری از آنفولانزا، می‌توانید در انتهای همین صفحه و در تکه نظرات، سوال خود را سوال کنید تا مشاور سلامتی دکتردکتر جواب دهد.

۱. واکسن آنفولانزا بزنید

تزریق واکسن آنفولانزا به طور سالانه علتمی‌بشود تا حد زیاد بسیاری نسبت به این بیماری ایمن شوید. تزریق این واکسن برای تزریق به ۶ ماه به بالا و حتی بانوان باردار بی‌خطر است و انواع و دوزهای مختلفی دارد. واکسن آنفولانزا هلندی و واکسن فرانسوی از معروف‌ترین انواع این واکسن می باشند اما تزریق واکسن ایرانی هم تاثییر زیاد بسیاری دارد.

آخرین مطالب
ادامه مطلب
اهمیت بهداشت خواب؛ اصول و روش بهبود آن

انواع واکسن آنفولانزا دارای ۳ نوع، خنثی ‌کننده، نوترکیب و تضعیف کننده است. جدول انواع واکسن آنفولانزا بر پایه ظرفیت‌های آن را در ادامه مشاهده خواهید کرد:

واکسن سلولی آنفولانزا چهار ظرفیتی (Flucelvax Quadrivalent) این نوع واکسن حاوی ویروس رشد یافته در کشت سلولی (بدون تخم مرغ) است و برای افراد بالای ۴ سال تزریق می‌بشود.
واکسن آنفلوآنزا چهار ظرفیتی نوترکیب (Flublok Quadrivalent این واکسن بدون تخم مرغ هم برای افراد بالای ۱۸ سال مناسب است.
واکسن آنفولانزا چهار ظرفیتی به همراه مواد یاور  این نوع واکسن برای افراد ۶۵ سال و بالاتر مناسب است.
واکسن آنفولانزا با دُز بالا  این نوع واکسن برای افراد ۶۵ سال و بالاتر مناسب است.

۲. از ماسک منفعت گیری کنید

تلاش کنید تا در فصول سرد سال حتما در اماکن عمومی و مخصوصا جایی که افراد مشکوک به بیماری وجود دارند، حتما ماسک بزنید. با زدن ماسک مخصوصا وقتی که فرد ناقل هم ماسک زده باشد، گمان ابتلا به آنفولانزا و دیگر بیماری‌های عفونی را به‌شدت پایین می‌آورد. منفعت گیری از این وسیله کم حجم اما پر اهمیت، علتپیشگیری از انتقال آنفولانزا می‌بشود.

ادامه مطلب
سیتریزین؛ کاربرد، مشخصات، عوارض و تداخلات آن چیست؟

۳. سطوح را ضد عفونی کنید

یکی از راه‌های انتقال ویروس آنفولانزا و دیگر انواع ویروس‌ها، تماس با سطوح آلوده است، این ویروس می‌تواند ۳ تا ۵ روز روی اشیا و سطوحی همانند لیوان‌ها یا ظروف غذا زنده بماند. در این چنین شرایطی، تماس بدن (مخصوصا دهان) با سطوح آلوده علتابتلا به آنفولانزا می‌بشود. برای همین زیاد مهم است که همیشه سطوح را با پاک کننده‌های مخصوص، ضدعفونی کنید و دست‌هایتان را بشویید.

شستشوی دست برای جلوگیری از آنفولانزا

۴. سیستم ایمنی خود را تحکیم کنید

هر بدن ضعیفی، میزبانی عالی برای انواع بیماری‌های ویروسی همچون آنفولانزا خواهد می بود. از این رو تحکیم سیستم ایمنی بدن و دقت به حالت سلامت عمومی، یکی از با اهمیت ترین راه‌های پیشگیری از آنفولانزا است. برای این کار اصلا ملزوم نیست به خودتان سختی بدهید؛ فقط باید ۷ تا ۹ ساعت خواب شبانه داشته باشید، حداقل ۳۰ دقیقه در روز ورزش کنید، مصرف غذاهای سالم را جانشین فست فودها و دیگر انواع غذاهای ناسالم کنید و دخانیات مصرف نکنید.

ادامه مطلب
زگیل تناسلی چیست؟ علت و علائم زگیل تناسلی چه مواردی می باشند؟_رنگو

پیشگیری از آنفولانزا در نوزادان و کودکان

نوزادان نسبت به یک فرد بالغ یا حتی کودکان به مراتب سیستم ایمنی زیاد ضعیف‌تری دارند برای همین باید در زمان روبه رو با آنها حتما دست های خود را بشویید و ماسک بزنید. این چنین اصلا اصرار به بوسیدن یا بغل کردن آنها نکنید چون امکان پذیر ناقل بیماری باشید و جهت دردسر نوزاد و والدینش شوید. این چنین برای پیشگیری از آنفولانزا کودکان و نوزادان می‌توانید در صورتی‌که نوزادتان ۶ ماهه شده، تحت نظر و با مشورت پزشک به او واکسن آنفولانزا تزریق کنید.

پیشگیری از آنفولانزا در کودکان

در زیاد تر اوقات، دست کثیف و سطوح و اجسام آلوده علتابتلای کودکان به آنفولانزا می‌بشود. برای پیشگیری از ابتلای کودکان به آنفولانزا، حواستان باشد که دلبندتان همیشه دست‌های خود را بشوید و به‌هیچ‌گفتن با دست آلوده چیزی نخورد.

ادامه مطلب
علت دزدی کودکان چیست؟ چطور با آن مقابله کنیم؟

آنفولانزا کودکان

پیشگیری از آنفولانزا در خانه

برای پیشگیری از آنفولانزا در خانه، ضمن ضدعفونی منظم خانه مخصوصا در صورت ابتلا یکی از اعضای خانه به این ویروس، حتما امکان گردش هوا در منزل را به وجود بیاورید. این چنین تلاش کنید که حتی در خانه هم ماسک بزنید و با جلوی دهان خود را در زمان عطسه و سرفه بگیرید. در ضمن، بهتر است که خود درمانی نکنید و به دکتر عفونی مراجعه کنید.

پیشگیری از آنفولانزا با طب سنتی

بادکش درمانی، منفعت گیری از داروهای گیاهی، نوشیدن دمنوش‌های گیاهی (زنجبیل، نعنا، بادرنجوبه، آویشن، …)، منفعت گیری از رژیم غذایی مناسب، غرغره‌ گلاب و سرکه‌ سیب و پاشویه بهترین پیشنهادهای طب سنتی برای پیشگیری از آنفولانزا می باشند.

سوالات متداول پیشگیری از آنفولانزا



منبع

پست های مرتبط

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها