چین مدعی گسترش سلاح ریلی الکترومغناطیسی با قابلیت شلیک گلوله‌های مافوق صوت شد

چین مدعی توسعه سلاح ریلی الکترومغناطیسی با قابلیت شلیک گلوله‌های مافوق صوت شد


مهندسان نیروی دریایی چین ادعا می‌کنند یک سلاح ریلی الکترومغناطیسی ساخته‌اند که می‌تواند چندین گلوله را با شدت مافوق صوت بدون هیچ آسیبی به ساختار خود شلیک کند. شدت گلوله‌های این سلاح ریلی ۶ ماخ یا ۲ کیلومتردرثانیه و برد بسیار آن نیز بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ کیلومتر است. در طول آزمایش، این سلاح با پشتیبانی هوش مصنوعی ۱۲۰ گلوله را بدون نقص شلیک کرد. این چنین سلاحی می‌تواند توازن قوت را در صحنه جهانی تحول دهد.

بر پایه گزارش SCMP، مهندسان چینی موفق شدند یک سلاح ریلی الکترومغناطیسی بسازند که بعد از شلیک مداوم آسیبی نمی‌بیند. ایالات متحده پیش از این با صرف هزینه‌های زیاد، نتوانسته می بود این چنین سلاحی بسازد و در سال ۲۰۲۱ فرایند ساخت آن را لغو کرد. یکی از محققان این فناوری می‌گوید که این پیشرفت نشان‌دهنده تحول پارادایم از انرژی شیمیایی به الکترومغناطیسی است. با اهمیت ترین مزیت یک سلاح الکترومغناطیسی، شلیک مداوم است و چین با پیروزی به آن دست یافته است.

ادامه مطلب
سامسونگ از یک مانیتور سه‌بعدی پرده برداشت؛ نمایش محتوا بدون عینک

سلاح ریلی الکترومغناطیسی چین؛ فراتر از یک جنگ‌افزار

نیروی دریایی ایالات متحده سپس از دهه‌ها اندوخته‌گذاری هنگفت بر روی تحقیقات سلاح‌های ریلی، در سال ۲۰۲۱ این پروژه را رها کرد؛ چون مسائل مهندسی، فناوری و مالی مانع ادامه آن شد و در عوض این سرزمین تمرکز خود را به کار روی موشک‌های مافوق صوت تحول داد. یکی از مشکلات مهم ایالات‌متحده این می بود که سلاح ریلی آن نمی‌توانست سختی و فرسودگی ناشی از شلیک مکرر را تحمل کند.

اکنون چین با سیستم اندازه‌گیری و تشخیص خود توانسته بر این مشکل تسلط کند. این سیستم که قادر به تجزیه‌وتحلیل داده‌های بیشتر از ۱۰۰ هزار حسگر است، تقریباً ۱۰ برابر تعداد حسگرهای حاضر در یک هواپیمای مدرن، امکان شناسایی بلادرنگ و از بین بردن مشکلات احتمالی را در عرض چند میلی‌ثانیه فراهم می‌کند. بر پایه گزارش‌ها، این فناوری با هوش مصنوعی چندین بار سلاح را از صدمه جدی نجات داده است و نقش مهم آن در ضمانت طول عمر عملیاتی سلاح ریلی را مشخص می کند.

ادامه مطلب
بهترین اینترنت برای گیمرها کدام است؟
آخرین مطالب

کاربردهای این فناوری پیشگام زیاد فراتر از جنگ دریایی است. این فناوری می‌تواند حمل‌ونقل پرسرعت را از طریق گسترش لوله‌‌های خلاء برای قطارها منقلب کند. این این چنین حمل‌ونقل‌هایی می‌تواند از شدت صوت فراتر روال. علاوه‌براین، این فناوری با تسهیل پرتاب موشک‌های ارزان‌تر و کارآمدتر می‌تواند سفرهای فضایی را دگرگون کند.



منبع

پست های مرتبط

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها