تاری دید سپس از عمل لیزیک و لازک و ۳ راه بهبود آن

تاری دید بعد از عمل لیزیک و لازک


تاری دید سپس از جراحی لیزیک و لازک زیاد طبیعی است. اکثر بیماران در عرض ۲۴ ساعت بعد از جراحی، بینایی زیاد خوبی دارند، بااین‌حال، زمان بهبودی هر فردی متفاوت است. بعضی اوقات اوقات تاری دید بعد از جراحی مربوط به خشکی چشم است. تاری دید این چنین امکان پذیر ناشی از مشکلات فرد دیگر همانند آب مروارید، نقص انکساری باقی‌مانده در چشم، دیابت، پیرچشمی، صدمه قرنیه یا دژنراسیون ماکولا باشد. در صورتی که ۷ روز بعد از جراحی لیزیک هم چنان تاری دید روال بهبود نداشت، حتما با پزشک خود مشورت کنید تا با معاینه تشخیص دهد که تاری موقت و بر تاثییر جراحی است یا ملزوم است دیگر موارد بازدید و روش درمانی دیگیری جانشین بشود.

در ادامه این نوشته از مجله پزشکی دکتردکتر که تنها ۵ دقیقه از شما زمان می‌گیرد با دلایل و راهکار بهبود تاری دید سپس از عمل لازک و لیزیک آشنا شوید.

اگر در خصوص تاری دید سپس از عمل لیزیک و لازک سوالی دارید می‌توانید در انتهای صفحه در قسمت نظرات، سوال خود را برایمان بنویسید تا مشاور سلامتی دکتر دکتر پاسخگوی شما باشد.

آیا تاری دید سپس از عمل لیزیک و لازک طبیعی است؟

بعد از عمل لیزیک و عمل لازک، تاری دید خفیف یک عارضه جانبی شایع سپس از عمل و از نشانه‌های بهبود است. قرنیه تحت یک روش درمانی تحول شکل داده و به زمان نیاز دارد تا بهبود یابد و با شکل تازه خود سازگار بشود. این روال بهبودی می‌تواند علتتغییرات موقتی در بینایی و تبدیل تاری دید بشود.

آخرین مطالب
ادامه مطلب
ناخودآگاه جمعی چیست؟ - چطور_رنگو

تاری دید طبق معمول یک عارضه عادی است که طی ۳ روز تا چند هفته خودبه‌خود رفع می‌بشود. پیروی از دستورالعمل‌های پزشک در خصوص مراقبت‌های سپس از عمل برای پشتیبانی به تسریع فرآیند بهبودی و افت خطر ابتلا به عوارض جدی، الزامی است.

علت تاری دید سپس از لیزیک و لازک

عوامل بسیاری همانند عفونت و رشد درونی اپیتلیال می‌تواند علتتاری دید سپس از جراحی لازک و لیزیک چشم بشود که برخی از آن‌ها نرمال می باشند و بعد از چند روز رفع خواهد شد. اما در خصوص موارد دیگر ملزوم است حتما با پزشک خود مشورتی داشته باشید. در ادامه به چند مورد از دلایل تاری دید سپس از لازک و لیزیک دقت داشته باشید:

۱. خشکی چشم

سندروم خشکی چشم طبق معمول سپس از عمل لیزیک علتتاری دید می‌بشود. این جراحی می‌تواند به طور موقت لایه اشکی که چشم را روان می‌کند مختل کرده و تبدیل خشکی چشم بشود. سندرم خشکی چشم را می‌توان با اشک مصنوعی و قطره‌های چشمی روان‌کننده درمان کرد. این قطره‌های چشمی به تامین رطوبت سطح چشم و افت ناراحتی و تاری ناشی از خشکی چشم پشتیبانی می‌کنند.

۲. سایش قرنیه

سایش قرنیه به خراش‌های کوچکی روی سطح قرنیه حرف های می‌بشود که امکان پذیر در میانه عمل لیزیک و لازک تشکیل بشود. این خراش‌ها طبق معمول جزئی می باشند و به شدت بهبود می‌یابند، اما علتتاری و ناراحتی موقت چشم نیز خواهد شد.

سایش قرنیه می‌تواند به علت قطره‌های بی‌حس کننده‌ای رخ دهد که در طی عمل منفعت گیری می‌بشود. این قطره بیرونی‌ترین لایه قرنیه به نام اپیتلیوم را نرم می‌کند و علتجدا شدن یا جابجایی آن در میانه جراحی و درنتیجه سایش قرنیه می‌بشود. درحالی‌که این خراشیدگی‌های بافت قرنیه طبق معمول جزئی می باشند، می‌توانند تبدیل التهاب در زیر فلپ قرنیه شوند.

ادامه مطلب
اهمیت بهداشت خواب؛ اصول و روش بهبود آن

در برخی موارد، قطره ضد‌التهابی برای افت تورم و بهبود این مشکل ملزوم است. مشکل سایش قرنیه را می‌توان با منفعت گیری از یک لنز تماسی نرم به زمان ۲۴ تا ۴۸ ساعت مدیریت کرد تا حالت بینایی چشم بهبود یابد.

۳. عدم سازگاری قرنیه با لیزیک و لازک

بعد زدن لنز توسط قرنیه یک عارضه نادر جراحی لیزیک است. این حالت وقتی اتفاق میفتد که در آن قرنیه به شکل اولیه خود باز می‌گردد و اثرات جراحی را از بین می‌برد. این مشکل علتبازگشت نزدیک‌بینی، دوربینی یا آستیگماتیسم شده و در نهایت تبدیل تاری دید می‌بشود. این قضیه گمان دارد که ماه‌ها یا حتی سال‌ها بعد از جراحی رخ دهد و امکان پذیر نیاز به درمان اضافی داشته باشد.

تاری دید سپس از برداشتن لنز پانسمان لازک

بعد از جراحی یک لنز پانسمان به زمان چهار تا شش روز روی چشم قرار داده می‌بشود تا اپیتلیوم قرنیه بهبود یابد. منفعت گیری از لنزهای پانسمان علتافزایش التهاب قرنیه و فلپ در روز اول سپس از عمل و درنتیجه افت بینایی می‌بشود. به این علت تاری دید ۱ الی ۲ روز بعد از برداشتن لنز پانسمان طبیعی است.

در برخی موارد، لنزهای پانسمان لیزیک و لازک تبدیل کراتیت عفونی می‌بشود. دیگر عوارض لنزهای پانسمان شامل خشکی چشم، هیپوکسی قرنیه و التهاب قرنیه است. دقت داشته باشید که باید از بهداشت لنزهای پانسمان مطمعن حاصل کنید؛ درصورت جدا شدن لنز با پزشک خود تماس بگیرید و خودتان تلاش در جایگزینی لنز نکنید.

تاری دید سپس از عمل لازک و لیزیک چه مقدار طول می‌کشد تا درست بشود؟

در زیاد تر موارد، بینایی بیماران ظرف ۲۴ الی ۴۸ ساعت به حالت عادی بازمی‌گردد. بااین‌حال، برای برخی از بیماران، امکان پذیر تا یک هفته طول بکشد تا بینایی آنها آشکار و طبیعی بشود و همه چیز برای مدتی تار به نظر می‌رسد. دقت داشته باشید بعضی اوقات امکان دارد ۲ تا ۳ ماه طول بکشد تا بینایی شما به طور کامل تثبیت و همانند لنز مهم چشم بشود.

ادامه مطلب
اهمیت آموزش مسائل جنسی به کودکان + راهنمای آموزش در سنین مختلف

زمان تاری دید سپس از عمل PRK

بلافاصله بعد از پایان جراحی PRK، دید زیاد راحتی خواهید داشت. اما باید بدانید که بعد از عمل PRK، یک هفته طول می‌کشد تا سلول‌های سطح قرنیه یا اپیتلیوم شما مجدد رشد کنند؛ دراین‌زمان، بینایی شما بدتر خواهد شد. تاری دید شدید در یک یا دو هفته اول بعد از این جراحی زیاد شایع است. بینایی شما در چند هفته بعد از عمل کم کم بهبود خواهد یافت.

بین دو تا شش هفته طول می‌کشد تا سلول‌ها رشد کنند و به دید نرمال برسید. سپس از PRK از بین بردن تاری دید امکان پذیر تا ۳ ماه هم طول بکشد.

تاری دید سپس از عمل فمتولیزیک‌

به طور کلی، بسته به عوامل فردی همانند سن، سلامت کلی و شدت عیب انکساری، جدول وقتی بهبودی بعد از جراحی فمتولیزیک بین چند هفته تا چند ماه متغیر است. بااین‌حال مطابق توانایی در اکثر بیماران بینایی طی ۲۴ تا ۴۸ ساعت بعد از جراحی کم کم بهبود می‌یابد.

به‌طورکلی، بعد از گذشت این زمان می‌توانید به محل کار خود بازگردید و مجدد رانندگی کنید. یقیناً بهتر است در نظر داشته باشید که طی ۲ تا ۳ روز قادر به انجام کار نخواهید می بود؛ چون تا ۷ روز گمان تاری دید یا حساسیت به نور در این نوع جراحی وجود دارد.

عوارض و علائم همراه با تاری دید سپس از عمل لازک و لیزیک

بسته به نوع عمل و شرایط عمومی بیمار، عوارض سپس از عمل لازک و لیزیک امکان پذیر در هر فرد متفاوت باشد. شایع‌ترین علائم و عوارض شامل موارد زیر می باشند:

  1. خشکی چشم: عمل لیزیک علتکاهش موقت تشکیل اشک می‌بشود. برای شش ماه اول یا زیاد تر بعد از جراحی، چشمان شما حالت خشکی غیرمعمولی خواهند داشت. خشکی چشم کیفیت بینایی شما را افت می‌دهد.
  2. هاله و دوبینی: گمان دارد سپس از عمل در شب به سختی بینایی داشته باشید. این مشکل طبق معمول چند روز تا چند هفته طول می‌کشد تا از بین بردن بشود. امکان پذیر فهمید افزایش حساسیت به نور، هاله‌های اطراف نورها یا دوبینی شوید.
  3. آستیگماتیسم: آستیگماتیسم دراثر برداشتن بافت لنز به طور ناهموار تشکیل می‌بشود. دراین‌حالت به گمان زیاد به جراحی دیگر، عینک یا لنزهای تماسی نیاز خواهید داشت.
  4. اکتازی قرنیه: اکتازی قرنیه، حالتی است که در آن قرنیه بیش‌ازحد نازک و ضعیف شده و یکی از عوارض جدی‌تر لیزیک و لازک است. بافت غیرطبیعی قرنیه قادر به نگه داری شکل خود نیست، که تبدیل برآمدگی قرنیه و بدتر شدن بینایی می‌بشود.
  5. از دست دادن یا تاری دید دائمی: جراحی لیزیک و لازک به‌ندرت تبدیل از دست دادن بینایی می‌بشود. برخی از افراد نیز امکان پذیر به وضوح قبلی نبینند.
ادامه مطلب
آشنایی با پیکل بال؛ ورزشی برای همه سنین_رنگو

درمان تاری دید سپس از عمل لازک و لیزیک

اگر تحت عمل لیزیک و لازک قرار گرفته‌اید، پزشک معالج شما راهکارهای مناسبی برای بهبود و درمان تاری دید به شما اراعه خواهد داد. بااین‌حال بد نیست تا به نکات زیر نیز دقت داشته باشید:

۱. اشک مصنوعی

اشک مصنوعی یک درمان رایج برای تاری دید است که براثر خشکی چشم بعد از لیزیک و لازک به وجود آمده است. اشک‌های مصنوعی در انواع فاقد نگه‌دارنده و همراه با نگه‌دارنده اراعه خواهد شد. برخی از بیماران بعد از جراحی به اشک‌های مصنوعی که مواد نگه‌دارنده دارند حساسیت نشان خواهند داد که در این حالت با مشورت با پزشک می‌توانند اشک مصنوعی فاقد نگهدارنده را جانشین کنند.

درمان تاری دید بعد از عمل لازک

۲. استراحت کافی

استراحت دادن به چشم‌ها و پرهیز از فعالیت‌هایی که آنها را تحت سختی قرار می‌دهد به افت تاری دید بعد از لیزیک و دیگر جراحی‌های لیزر چشم پشتیبانی می‌کند. فعالیت‌هایی که نیاز به منفعت گیری طویل‌زمان از چشم دارند، همانند مطالعه، تماشای تلویزیون و منفعت گیری از تلفن همراه علتخستگی چشم و تاری دید خواهد شد.

ادامه مطلب
علت قرمزی چشم چیست؟

پزشک طبق معمول چند روز مرخصی از محل کار یا فعالیت‌های دیگر را پیشنهاد می‌کند تا چشمان شما به خوبی التیام یابد. استراحت منظم و مراعات بهداشت چشم به افت خطر ابتلا به عوارض و بهبود سریع تر پشتیبانی می‌کند.

۳. ملاقات منظم با پزشک

بعد از لیزیک و لازک برای مطمعن از بهبود چشم‌ها و از بین بردن عوارض احتمالی زیاد مهم است که مطابق دستور پزشک منظم ویزیت شوید. پزشک، بینایی و سلامت کلی چشم شما را در طول این معاینات بازدید می‌کند و علائم عفونت، التهاب یا دیگر مسائلی که ملزوم است بازدید بشود و در بهبود تاری دید تاثیرگذار است را چک می‌کند.

رهایی ایمن از عینک با عمل لیزیک!

عمل لیزیک قرنیه را با پشتیبانی لیزر تحول شکل می‌دهد و درصد بسیاری از بیماران را از منفعت گیری از عینک بی‌نیاز می‌کند. این روش سرپایی به تصحیح سریع بینایی پشتیبانی می‌کند و دوره نقاهت کوتاهی دارد. بعد از جراحی با دقت از دستورالعمل‌های پزشک پیروی کنید و بهداشت چشم را مراعات کنید. یقیناً عمل لیزیک و لازک شرایط خاصی دارد و چشم‌پزشک سپس از معاینات دقیق تشخیص می‌دهد که آیا به این عمل نیاز دارید یا خیر؟ در نهایت اگر سوال و ابهام خاصی دراین‌خصوص دارید در تکه نظرات با ما در ربط باشید.

سوالات متداول تاری دید سپس از عمل لازک و لیزیک



منبع

پست های مرتبط

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها