ویژگی‌های عینک طبی خوب؛ چشم دوم را با دقت انتخاب کنید

انتخاب لنز مناسب


عدسی استاندارد، پوشش ضدانعکاس، محافظت در برابر اشعه ماورابنفش و داشتن فریم طبی استاندارد، با اهمیت ترین ویژگی‌های عینک طبی خوب می باشند کهع باید در موقع انتخاب به آنها دقت کرد. عینک طبی قرار است که بینایی شما را بهبود دهد بعد مهم است که علاوه‌بر کیفیت، چنان راحت و سبک باشد که زیاد روی صورت حس نشود و با اجزای چهره، هارمونی تشکیل کند. برای همین دقت به عدسی و فریم مناسب، دو اصل پایه‌ای و مهم در زمان خریدن عینک طبی می باشند. در این رابطه می‌توانید بهترین مشاوره را با یک اپتومتریست داشته باشید اما طبق معمول در زمان خریدن عینک، پیشنهاد‌های مناسبی از فروشنده هم دریافت خواهید کرد.

خواندن این نوشته، ۴ دقیقه زمان نیاز دارد و در انتهای آن، شما با ویژگی‌های کامل یک عینک طبی خوب آشنا خواهید شد.

اگر سوالی در این رابطه دارید، می‌توانید در انتهای همین صفحه و در قسمت نظرات بنویسید تا پزشک جواب دهد.

عدسی طبی استاندارد

با اهمیت ترین قسمت عینک، عدسی یا لنز آن است. سبک و غیر شیشه‌ای بودن عدسی عینک، مهم مهم در جنس عدسی است؛ تا آنجا که امروزه عدسی‌های پلاستکی از حیث سبک‌تر بودن، مقاومت در برابر اشعه ماورابنفش و بازتاب نور و یقیناً قیمت ارزانشان، خواهان بیشتری دارند.

ادامه مطلب
طرحواره رهاشدگی؛ نشانه‌ها و روش درمان هراس از رهاشدن
آخرین مطالب

جنس عدسی عینک

۵ نوع عدسی عینک بر پایه نوع جنس آن وجود دارد؛ پلی کربنات، اسفریک، تریرکس، فتوکرومیک و آفتابی پلوراید. در ادامه ویژگی هر کدام از این عدسی‌ها را در جدول زیر توضیح خواهیم داد:

پلی کربنات اسفریک تریرکس فتوکرومیک آفتابی پلوراید
این عدسی مقاومتی بالا دارد و مناسب افراد با تحرک زیاد همچون ورزشکاران است. اسفریک دارای انحنایی متفاوت است و ضخامت مقداری دارد؛ از این رو برای افرادی که چشم‌های ضعیفی دارند، مناسب است. مقاومت بالای این عدسی، زبانزد است اما زیاد تر برای افرادی مناسب است که تصمیم اصلاح دید دارند. این دسته از عدسی‌ها در زمان روبه رو با نور خورشید، تحول رنگ خواهند داد و می‌توان از آنها به جای عینک آفتابی هم منفعت گیری کرد. عینک پلوراید برای افرادی مناسب است که رانندگی می‌کنند و نور آفتاب، مانع از دید درستشان می‌بشود. عینک آفتابی پلوراید جلوی تابش نور را می‌گیرد.
ادامه مطلب
گم شدن در زندگی؛ ۹ راه درمان احساس گم شدگی

 فریم طبی استاندارد

فریم عینک پلاستیک، فلزی، فلکسون، سلولز استات و زیلونایت و فریم عینک چوبی، ۵ نوع فریم طبی استاندارد می باشند.

فریم پلاستیکی انعطاف بالایی دارد اما سریع هم می‌شکند. فریم عینک فلزی، هم خود دارای فریم‌های آلومینیومی، فلکسون، فولاد ضد زنگ، بریلیومی، تیتانیومی و مونل و علاوه‌بر وزن سبک، مقاومت بالایی هم دارند.

فریم فلکسون، انعطاف‌پذیری بالایی دارد و هیچگونه آلرژی تشکیل نمی‌کند. فریم عینک سلولز استات و زیلونایت، قیمت نسبتا پایینی دارد اما مقاومت کم و انعطاف پایینی دارد. فریم عینک چوبی هم مناسب افرادی است که استایل‌های خاص می‌پسندد یقیناً این قاب هم جنس ضعیفی دارد.

اندازه استاندارد فریم طبی

برای سنجش اندازه استاندارد فریم طبی، طول دسته عینک را معیار قرار خواهند داد. طول دسته عینک طبی طبق معمولً در یکی از اندازه‌های استاندارد ۱۳۵، ۱۴۰ و ۱۴۵ میلی‌متری است.

اندازه دسته عینک باید به قدر کافی بلند باشد که چشمان شما حس راحتی داشته باشد.

اندازه‌گیری فریم بر پایه اندازه صورت

انتخاب فریم باید بر پایه فرم و اندازه صورت باشد. به معیارهای زیر برای انتخاب بهترین فریم عینک طبی دقت کنید:

ادامه مطلب
کولیک چیست؛ همه‌چیز درمورد کولیک نوزادان و بزرگسالان

انتخاب فریم عینک بر اساس فرم صورت

  • اگر صورت مربعی دارید؛ عینک‌های منحنی شکل برای شما مناسب می باشند. در عوض باید از خرید عینک‌های زاویه‌دار اجتناب کنید چون صورتتان را پهن مشخص می کند.
  • اگر صورت گرد دارید؛ به‌جستوجو فریم عینک‌های تیز و زاویه‌دار بروید تا استخوان‌های گونه‌تان اشکار بشود. بهترین فریم عینک طبی مردانه در بین این مدل‌ها یافت می‌بشود.
  • اگر فرم صورتتان بیضی است؛ به‌سراغ عینک‌های بزرگ بروید که انحنای بسیاری دارند و اصلا از فریم‌های ظریف منفعت گیری نکنید.
  • اگر صورت مستطیلی دارید؛ از فرم‌هایی منفعت گیری کنید که گوشه ‌ای آنها دارای زاویه گرد دارند.
  • اگر قاب صورتتان قلبی است؛ به‌سراغ عینک‌هایی بروید که گردی کمتری دارند. اگر خانم هستید، برای انتخاب فریم عینک طبی زنانه به سراغ مدل گربه‌ای بروید.
  • اگر فرم صورت کوچکی دارید؛ به‌سراغ عینک‌های طبی بروید که قاب ندارند یا شیشه‌هایشان گرد می باشند.
ادامه مطلب
شخصیت چیست؛ انواع، نظریه‌ها و اختلالات رایج

پهنای پل عینک

پل بیشترین تماس را با صورت فرد دارد و اندازه آن تعیین کننده تناسب عینک با صورت است. برای این‌که عینک به‌خوبی روی صورت بنشیند، اندازه پل عینک بیشترین اهمیت را دارد. برای اندازه‌گیری سایز عینک طبی باید به کمترین فاصله افقی بین سطوح بینی در قاب فلزی یا پلاستیکی عینک دقت کنید.

پهنای عدسی عینک

پهنای عدسی عینک فاصله بین دو لبه‌ عمودی عینک است. اندازه عدسی و پهنای پل عینک را می‌توان از روی دسته‌ عینک تعیین کرد.

اندازه کلی عینک

پهنا و طول کلی عینک در زمان خرید آن مسئله زیاد مهمی است که باید با پشتیبانی فروشنده با توانایی عینک به آن دقت کنید. پهنای عدسی‌های عینک، پل عینک و اندازه کلی عینک از منظر ضخامت فریم یا بی‌فریم بودن آن زیاد مهم می باشند.

ادامه مطلب
تخته اعتدال چیست و چه مزایایی دارد + ۶ تمرین برای اغاز کار

نکات مهم برای انتخاب عینک طبی مناسب چهره

فارغ از او گفت و گو زیبایی‌شناسی یا پزشکی به‌صورت مطلق، به این نکات برای خرید بهترین نوع عینک طبی مناسب چهره دقت کنید:

شیشه‌های سنگین نخرید؛ علتسردرد و تحول فرم بینی خواهد شد.

عینک طبی مستحکمی بگیرید؛ درست وقتی که انتظارش را ندارید، امکان پذیر عینکتان بشکند.

عینیکی بخرید که با فرم صورتتان هماهنگ است؛ قرار است که عینک تا مدتی عضوی از صورتتان باشد بعد عینیکی را انتخاب کید که رنگ و فرم آن با چهره‌تان ربط خوبی تشکیل کند.

سوالات متداول انتخاب عینک طبی استاندارد



منبع

پست های مرتبط

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها