پژوهشگران چینی با منفعت گیری از لیزر یک ساعت نوری بدون اشتباه ساختند

پژوهشگران چینی با استفاده از لیزر یک ساعت نوری بدون خطا ساختند


محققان چینی موفق شدند از لیزرهای استرانسیم و فوق پایدار منفعت گیری کرده و یک ساعت اتمی بسازند که در نوع خود در جهان دومین ساعت محسوب می‌بشود.

به نقل از سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، پژوهشگران در دانشگاه علم و فناوری چین یک ساعت نوری ساخته‌اند که عدم قطعیت آن کمتر از ۵ کوئیمتیلیونیم است. به حرف های این محققان این ساعت می‌تواند تا ۷ میلیارد سال آینده بدون یک ثانیه اشتباه به جلو برود. از این رو زمان نشان داده شده توسط این ساعت زیاد دقیق است. ساعت‌های نوری می‌توانند نقش مهمی در آینده داشته باشند. به حرف های دانشمندان با منفعت گیری از این نوع از ساعت‌ها می‌توان سیستم‌های موقعیت‌یابی جهانی را به طور دقیق‌تر و از طریق توزیع کلید کوانتومی گسترش داد.

اکنون تیم‌های تحقیقاتی در کشورهای گوناگون جهان روی گسترش این چنین ساعت‌هایی کار می‌کنند. با این حال دقیق‌ترین ساعت اتمی ساخته شده در دانشگاه کلرادو در بولدر بوده است که کارکرد پایداری نیز از خود نشان داده. محققان چینی برای ساخت ساعت نوری خود از استرانسیم منفعت گیری کردند. آنها در این مطالعه اتم‌های استرانسیم را تا دمای چند میکروکلوین خنک کرده سپس آنها را در یک شبکه یک بعدی و با پشتیبانی پرتوهای لیزر متقاطع حبس کردند. برای تحریک اتم‌ها و تشکیل یک انتقال ساعتی به طور پایدار و دقیق نیز از یک لیزر فوق پایدار منفعت گیری شد.

ادامه مطلب
اواخر سال جاری میلادی تولید آزمایش‌های آیفون ۱۶ آغاز خواهد شد

قیاس کارکرد این ساعت اتمی با دیگر ساعت‌های اتمی مشخص می کند این ساعت نوری می‌تواند تا ۲.۲ کوئیمتیلیونیم پایدار باشد. این چنین عدم قطعیت آن نیز ۴.۴ کوئیمتیلیونیم است. به حرف های این پژوهشگران ساعت نوری ساخته شده می‌تواند بدون حتی یک ثانیه جا ماندن طی ۷.۲ میلیارد سال در آینده کار کند. به حرف های تیم چینی با منفعت گیری از ساعت‌های نوری در آینده می‌توان زمان سنجی دقیقی را انجام داد.

آخرین مطالب
ادامه مطلب
تراشه پیشرفته کوالکام می‌تواند رقیبی برای هدست حقیقت ترکیبی اپل باشد

این چنین به حرف های آنها با منفعت گیری از این مطالعه برای آزمایش نظریه‌های اساسی در فیزیک و این چنین جستجوی امواج گرانشی و ماده تاریک نیز راه حل‌های جدیدی تشکیل شده است.



منبع

پست های مرتبط

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها