باتری لیتیومی تازه محققان آتش تشکیل شده را خاموش می‌کند

باتری لیتیومی جدید محققان آتش ایجاد شده را خاموش می‌کند


دانشمندان برای ساخت باتری لیتیومی تازه طرحی را گسترش داده‌اند که به نوعی باتری خود خاموش شونده است. این باتری می‌تواند وقتی که دچار آتش گرفتگی شد به طور خودکار آن را خاموش کند.

به نقل از سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، دانشمندان برای ساخت باتری قابل شارژ تازه از طرحی به گفتن خود خاموش شونده منفعت گیری کردند که در آن از آتش سوزی و انفجار به علت گرمای بیشتر از حد جلوگیری خواهد شد. در این مطرح از یک الکترولیت ترکیبی با مواد حاضر در کپسول آتش نشانی به جای الکترولیت قابل احتراق منفعت گیری شد.

در حالت عادی در الکترولیت از نمک لیتیوم و حلال عالی منفعت گیری می‌بشود که زیاد قابل اشتعال بوده و مستعد فرار حرارتی است. این ماده می‌تواند در تاثییر یک عکس العمل زنجیره‌ای گرما تشکیل کرده و از طریق تجزیه شیمیایی تبدیل آتش سوزی یا انفجار بشود

ادامه مطلب
تفاهم نامه غول‌های فناوری برای مقابله با داده‌های جعلی هوش مصنوعی

اکنون محققان از خنک کننده‌های تجاری با هزینه اندک برای سرکوب شعله‌ها در باتری منفعت گیری کردند. ترکیبات تازه می‌توانند به گفتن الکترولیت باتری مورد منفعت گیری قرار بگیرند. ماده الکترولیت تازه غیر قابل اشتعال بوده و در برابر حرارت مقاوم است و می‌تواند با هر نوع شیمی باتری نیز سازگار باشد.

محققان ماده تازه خود را در آزمایشگاه و در شرایط گوناگون تست کردند و فهمید شدند الکترولیت تازه می‌تواند در دماهای بین منفی ۷۵ تا مثبت ۸۰ درجه سانتیگراد کارکرد مساعد از خود نشان دهد. این چنین باتری‌های ساخته شده با این الکترولیت امکان انتقال گرما را از باتری داشته و میتواند علتجلوگیری از آتش گرفتگی‌های داخلی بشود.

ادامه مطلب
انرژی خورشیدی می تواند برای پاکسازی آب آشامیدنی مورد منفعت گیری قرار بگیرد

این چنین برای برسی ایمنی باتری‌های لیتیوم یونی از آزمایش نفوذ میخ رایج منفعت گیری شد. نفوذ میخ فولادی ضد زنگ درون باتری علتایجاد اتصال مختصر داخلی شده که به جستوجو آن آتش سوزی یا انفجار رخ خواهد داد. اما در این آزمایش مشاهده شد بعد از فرو کردن میخ در این باتری‌های تازه علاوه بر مقاومت در برابر ضربه هیچگونه آتش گرفتگی تشکیل نخواهد شد.



منبع

پست های مرتبط

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها