۸ نشانه فریب در رابطه و روش برخورد با آن

پنهان‌کاری یکی از نشانه‌های فریب در رابطه


منظور از فریب در رابطه کارهایی همانند افترا‌گفتن، تحریف حقایق، نهان‌کردن حقیقت یا گمراه‌کردن شریک عاطفی است. فریب‌دادن از هر نوعی که باشد، به رابطه صدمه می‌زند و علتبی‌اعتمادی در رابطه می‌بشود. در این مقاله منظور از فریب در روابط عاطفی را توضیح می‌دهیم و نشانه‌ها، صدمه‌ها و پیامدهای آن را گفتن می‌کنیم. با ما همراه باشید.

منظور از فریب در رابطه عاطفی چیست؟

فریب در رابطه شکل‌های متغیری دارد و بی‌خطرترین نوع آن افترا مصلحتی یا افترا سفید است. منظور از افترا سفید دروغی است که به فردی صدمه نمی‌رساند، همانند این که به همسرمان بگوییم مدل موی جدیدش زیاد به او می‌آید یا این که وانمود کنیم شوخی همسرمان زیاد خنده‌دار می بود. همه ما بعضی اوقات این کار را انجام می‌دهیم. گرچه افترا سفید طبق معمول ضرری ندارد، امکان پذیر الگوی افترا‌گفتن را در وجود فرد نهادینه کند و علتبشود فرد کم‌کم افترا‌های بزرگ‌تر و صدمه‌زایی بگویید.

ما شریک عاطفی‌مان را فریب می‌دهیم چون می‌خواهیم از او گفت و گو و دعوا پیشگیری کنیم، ناامنی‌های خودمان را نهان کنیم یا از شریکمان در برابر چیزی محافظت کنیم. بااین‌حال این کار درستی نیست حتی اگر نیت خیرخواهانه‌ای پشتش باشد، چون علتبی‌اعتمادی فرد روبه رو می‌بشود. اتفاقات متناقض، رفتارهای غیرمعمول و عکس العمل‌های تدافعی نشانه‌های فردی‌اند که تلاش می‌کند شریک عاطفی‌اش را فریب بدهد.

مثالهایی از فریب در رابطه

۱. گفتن افترا‌های مصلحتی

گفتیم که افترا مصلحتی یکی از انواع بی‌خطر فریب‌دادن است. یقیناً نباید در گفتن این‌گونه افترا‌ها زیاده‌روی کنیم. برای مثال شرایطی را فکر کنید که قرار است با همسرتان بیرون از خانه شام بخورید. امکان پذیر در این شرایط به‌جای این که بگویید تا این مدت در حال حاضرشدنید، بگویید در ترافیک مانده‌اید. یا برای مثال اگر خسته‌اید و حوصله معاشرت با دوستی را ندارید، با گفتن دروغی مصلحتی خودتان را راحت کنید. زیاد تر وقتی این افترا‌های به‌ظاهر مصلحتی را می‌گوییم که می‌خواهیم از او گفت و گو‌کردن با فرد روبه رو اجتناب کنیم.

آخرین مطالب
ادامه مطلب
چرخه احساسات چیست؟ چطور به شناخت احساساتمان کمک می‌کند؟

۲. افترا‌گفتن

بعضی اوقات امکان پذیر افترا‌هایی که می‌گوییم از حد بی‌خطر فراتر بروند و واقعا به تصمیم فریب شریک عاطفی حرف های شوند. برای مثال امکان پذیر به‌جای این که به همسرتان بگویید در حال بازی‌کردن هستید، بگویید «تا این مدت سرکارم!». گرچه این افترا‌های واقعی هم به‌تصمیم پیشگیری از تعارض و او گفت و گو حرف های خواهد شد، پیامدهای زیاد صدمه‌زایی دارند.

۳. نهان‌کردن امور مالی

سخن بگویید‌کردن درمورد درآمد، بدهی‌ها یا عادت‌های پول خرج‌کردن برای تعداد بسیاری از افراد سخت است. برخی از افراد به‌خاطر کم‌بودن درآمد و برخی به‌خاطر گمان سوءاستفاده فرد روبه رو، درمورد امور مالی با شریک عاطفی‌شان صادق نیستند. به گمان زیاد برایتان پیش آمده که قیمت واقعی چیزی را که خریده‌اید، به همسرتان نگفته‌ باشید. بر پایه نظرسنجی‌ها، فریب مالی در بین زوج‌ها زیاد رایج است.

۴. نهان‌کردن خود واقعی

برخی از افراد به‌خاطر محبوبیت یا تأثیرگذاری زیاد تر ترجیح خواهند داد خود واقعی‌شان را نهان کنند و طور فرد دیگر حرکت کنند. نهان‌کردن خود واقعی در رابطه زیاد صدمه‌زاست و علاوه‌بر شریک عاطفی به خود فرد هم سختی بسیاری داخل می‌بشود، اما برخی از افراد ترجیح خواهند داد با اراعه نسخه مطلوب‌تری از خود نظر شریک عاطفی‌شان را جلب کنند.

۵. داستان‌های ساختگی

این نمونه از فریب در رابطه نیز زیاد رایج است. برخی اوقات برای جلب دقت شریک عاطفی‌مان چندین داستان سر هم و فضایی احساسی درست می‌کنیم. یقیناً این داستان‌های ساختگی همیشه غم‌انگیز و برای جلب همدردی فرد روبه رو نیستند و بعضی اوقات دستاوردهایی‌اند که برای بهبود موقعیتمان به خودمان نسبت می‌دهیم.

۶. نهان‌کردن افترا‌ها

متأسفانه بعضی اوقات حالت طوری است که به شریک عاطفی‌مان دروغی حرف های‌ایم و او را گمراه کرده‌ایم و سپس همه تلاش خود را کرده‌ایم تا تاثییر این افترا‌ها را بپوشانیم. همانند هنگامی که در حال گشتن اتاق او بوده‌ایم و در این بین چیزی را شکسته یا خراب کرده‌ایم و با مخفی‌کردن آن تلاش می‌کنیم از افشای این اتفاق جلوگیری کنیم.

ادامه مطلب
ظرفیت تبلیغات 300درصد افزایش یافت

۷. خیانت

یکی از بدترین و صدمه‌زاترین فریب‌های رابطه عاطفی خیانت‌کردن است. به این صورت که فرد داخل رابطه عاطفی فرد دیگر می‌بشود و با نهان‌کاری مواظب است همسرش چیزی نفهمد و رسوا نشود.

۸. اتفاق چراغ گاز (Gaslighting)

امکان پذیر بعضی اوقات با گفتن حرفی یا وانمودکردن به چیزی همسرتان را تقصیر کار نشان دهید، در حالی که واقعا تقصیر کار نیست. این روش فریب‌کاری شما که اتفاق چراغ گاز نام دارد، علتمی‌بشود همسرتان به خودش شک کند. برای مثال شرایطی را فکر کنید که همسرتان از شما انتقاد یا شما را به چیزی متهم می‌کند و شما به‌جای این که مسئولیت اشتباهات‌تان را بپذیرید، آن را تکذیب می‌کنید و ادعا می‌کنید که این‌طور نیست.

آیا نگفتن برخی اطلاعات و اتفاقات نوعی فریب است؟

بله. گرچه بعضی اوقات از نگفتن برخی از اتفاقات به همسرتان نیت بدی ندارید، این کار نیز نوعی فریب محسوب می‌بشود. برای مثال امکان پذیر به مهمانی بروید و در آنجا شریک عاطفی سابقتان را ببینید. به گمان زیاد موقع تعریف‌کردن ماجرای مهمانی برای همسرتان، به‌تصمیم پیشگیری از ازردهشدن یا حساس‌شدن او، تکه دیدن شریک عاطفی اسبق را حذف می‌کنید. بااین‌حال اگر بعدا از فرد فرد دیگر چیزی در این عرصه بشنود، قطعا از دست‌تان غمگین خواهد شد.

یا امکان پذیر دچار استرس مالی باشید، اما ترجیح دهید همسر یا شریک عاطفی‌تان بویی از این قضیه نبرد، فقط به این علت که نمی‌خواهید او را غمگین کنید. گرچه نگرانی شما قابل‌فهمیدن است، ملزوم است همسرتان در جریان مشکلات مالی شما قرار بگیرد. امکان پذیر با هم‌فکری یکدیگر راه‌حل‌های خوبی برای حل مشکل اشکار کنید.

نشانه‌های فریب در رابطه عاطفی

ادامه مطلب
نقاط حساس بدن زنان و مردان برای تحریک جنسی

نشانه‌های بارز فریب در رابطه عبارت‌اند از:

  • تحول بی‌علت حرکت: یکی از با اهمیت ترین نشانه‌های فریب‌دادن تحول ناگهانی حرکت یا ابراز عادتی تازه است، همانند این که همسرتان هرشب دیر به خانه می‌آید.
  • داستان‌های متناقض: سخن‌های جدیدش با حرف های‌های قبلی‌اش فرق دارد و متناقض است.
  • عکس العمل‌های تدافعی: در جواب به سؤالات شما عکس العمل تدافعی مشخص می کند.
  • دستپاچگی: در ربط با شما دستپاچه به نظر می‌آید، مستقیم به چشم‌هایتان نگاه نمی‌کند و بی‌قرار است.
  • جواب‌دادن با تردید: قبل از جواب‌دادن به سؤالات شما مکث می‌کند تا کلمات مناسبی اشکار کند.
  • حریم خصوصی محافظت‌شده: مدام حواسش به تلفن همراه یا لپ‌تاپش هست و حتی رمز عبور آنها را تحول داده است.
  • در دسترس‌ نبودن: بعضی اوقات اوقات یک دفعه ناپدید می‌بشود و نمی‌توانید از طریق تلفن یا مطلب به او دسترسی اشکار کنید.
  • بی‌ثباتی عاطفی: امکان پذیر بعضی اوقات محبت بیشتری به شما کند و بعضی اوقات کاملا از نظر فیزیکی و عاطفی از شما دوری کند.

علل فریب در رابطه عاطفی

رایج‌ترین علل فریب در روابط عبارت‌اند از:

  • پیشگیری از درگیری: علت زیاد تر افترا‌گویی‌ها و نهان‌کاری‌های افراد در رابطه پیشگیری از تعارض است.
  • دقت‌طلبی: بعضی اوقات امکان پذیر برای جلب رضایت شریکمان مقداری حقایق را تحریف کنیم.
  • نهان‌کردن ناامنی: امکان پذیر حس ناامنی داشته باشیم و فکر کنیم اگر شریک عاطفی‌مان نقطه‌ضعف‌ها یا حساسیت‌هایمان را بداند، ما را ترک می‌کند.
  • محافظت از شریک عاطفی: بعضی اوقات امکان پذیر مقصد فرد از گفتن داستان‌ها و سخن‌های ساختگی به همسرش محافظت از او در برابر چیزهای منفی و ناخوشایند باشد.
  • هراس از عواقب: بعضی اوقات امکان پذیر با فریب شریک عاطفی تلاش کنیم عادت‌های نامطلوبمان را نهان کنیم، چون از قضاوت‌شدن یا روبه رو با عواقب آن می‌ترسیم.
  • نگه داری استقلال: بعضی اوقات افراد به‌علت نگه داری حریم خصوصی و استقلال خود ترجیح خواهند داد همه‌چیز را با شریک عاطفی‌شان به اشتراک نگذارند.

فریب‌کاری چه اثری بر رابطه عاطفی می‌گذارد؟

مطمعن و صداقت با اهمیت ترین اصل‌های رابطه سالم محسوب خواهد شد. فریب‌دادن شریک عاطفی علتمی‌بشود این اصول زیر پا گذاشته شوند و شریک عاطفی فریب‌خورده هیچ‌زمان نتواند کامل به طرف مقابلش مطمعن کند، حتی اگر سپس از مطلع‌شدن از فریب رابطه ادامه یابد. اگر در رابطه عاطفی هستید، هیچ زمان برای نهان‌کردن ضعف‌ها و صدمه‌پذیری خود شریک عاطفی‌تان را فریب ندهید. باور کنید این حرکت نامطلوب هیچ زمان در درازمدت کار امد نخواهد می بود و بالأخره روزی شریک عاطفی شما به حقیقت پی می‌برد.

ادامه مطلب
صمیمیت چیست؛ آشنایی با انواع صمیمیت_رنگو

نحوه برخورد با فریب در رابطه

گرچه مطلع‌شدن از فریب نزدیک‌ترین فرد زندگی زیاد ازردهکننده است، ملزوم است در این شرایط عکس العمل مناسبی نشان دهید.

۱. به احساسات‌تان فکر کنید

طبیعی است که در این موقعیت عصبانی شوید یا حس صدمه‌دیدگی کنید. لحظه‌ای به احساسات خود فکر کنید تا بفهمید چه احساسی دارید و چرا. شناخت احساسات و فکرکردن به آنها یکی از با اهمیت ترین عمل های در این حالت است.

۲. احساسات خود را به اشتراک بگذارید

با شریک عاطفی‌تان درمورد تأثیر اعمالش سخن بگویید کنید. بدیهی است که اولین واکنشی که به ذهنتان می‌رسد این است که او را متهم کنید و دعوا راه بیندازید، اما صبر کنید و به‌جای متهم‌کردن او، از احساسات خودتان سخن بگویید کنید. اجازه بدهید که بداند با این کار او چه احساسی در شما به وجود اورده است.

۳. تلاش کنید شرایط را از دید او ببینید

به‌جای سرزنش‌کردن همسرتان، بدون پرخاشگری علت فریب‌خوردنتان را از او سوال کنید. تلاش کنید خودتان را جای او بگذارید و حالت را از دید او ببینید. گرچه این کار ناخوشایندبودن حرکت او را توجیه نمی‌کند، علتمی‌بشود با دید باز و اشراف کامل به حالت تصمیم بگیرید.

۴. رابطه را برسی کنید

ادامه‌دادن یا ندادن رابطه به شدت و نوع فریب بستگی دارد. اگر همسرتان برای پیشگیری از ازردهشدن شما دروغی حرف های که قابل‌چشم‌پوشی است، او را ببخشید و اگر مرتکب خطایی نابخشودنی شده، با هم سخن بگویید کنید و درمورد ادامه‌دادن یا ندادن رابطه تصمیم بگیرید. هم‌سوبودن یا نبودن قیمت‌های هر دو نفرتان را بازدید کنید و ببینید امیدی به نجات رابطه هست یا خیر.

ادامه مطلب
دلبستگی آشفته؛ علائم، علت و تأثیر آن بر روابط اجتماعی و عاطفی ما

۵. حدومرز تعیین کنید

اگر حس می‌کنید قیمت‌هایتان مجدد همسو خواهد شد و تصمیم دارید با هم بمانید و مشکلات را حل‌وفصل کنید، ملزوم است حدومرز هم تعیین کنید. درمورد توقعاتی که از او دارید سخن بگویید کنید و پیامدهای نادیده‌گرفتن حدومرزهایتان را برایش توضیح دهید.

۶. خودمراقبتی را تمرین کنید

زمان گذر از این موقعیت، خودمراقبتی را در برتری قرار دهید. فعالیت‌های موردعلاقه‌تان را انجام دهید، با عزیزانتان زمان بگذرانید و اگر ملزوم است برای مراقبت از سلامت روان خود با درمانگر سخن بگویید کنید.

بازسازی مطمعن ازدست‌رفته در رابطه

اگر قرار است رابطه را ادامه بدهید و مجدد مطمعن کنید، این راهکارها را در گوشه ذهنتان داشته باشید:

  • ربط باز و صادقانه را در برتری قرار دهید: احساسات خود را گفتن کنید و به دیدگاه شریک عاطفی‌تان هم گوش دهید. بدون سرزنش‌کردن با هم درمورد بهبود حالت حاضر سخن بگویید کنید.
  • به شریک عاطفی‌تان زمان بدهید: به او زمان عذرخواهی و جبران اشتباهاتش را بدهید و بگذارید مجدد اعتمادتان را جلب کند.
  • صبور باشید: بازسازی مطمعن ازدست‌رفته زمان می‌برد و صبوربودن در این مسیر زیاد مهم است. بدانید که بهبود حالت حاضر فرایندی تدریجی است و هر دوی شما برای بازسازی اعتمادبه‌نفس خود به زمان نیاز دارید.
  • پیوند عاطفی را بازسازی کنید: با هم به‌خوبی زمان بگذرانید و فعالیت‌هایی را انجام دهید که شما را به هم نزدیک‌تر می‌کنند.
  • او را ببخشید: بخشش با اهمیت ترین اصل اغاز مجدد است. اگر شریک عاطفی‌تان را نبخشید، مدام در ذهنتان اشتباهاتش را مرور می‌کنید. تلاش کنید او را ببخشید و زمان جبران اشتباهش را به او بدهید.

شما بگویید

هرآنچه ملزوم می بود درمورد فریب در رابطه بدانید، در این مقاله گفتیم. شما چه نظری در این باره دارید؟ تابه‌حال در رابطه فریب خورده‌اید؟ لطفا نظرات و ازمایش ها ارزشمندتان را با ما و کاربران عزیزمان به اشتراک بگذارید.

اگر می‌خواهید علت تعداد بسیاری از رفتارهای شریک عاطفی، یا حتی خودتان را در رابطه فهمید شوید، حتما این کتاب را بخوانید.



منبع

پست های مرتبط

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها