فضاپیمای یک شرکت خصوصی برای اولین بار بر ماه فرود آمد

اودیسیوس


فرودگر شرکت خصوصی «اینتویتیو ماشینز» به‌نام اودیسیوس موفق به فرود تاریخی در نزدیکی قطب جنوبی ماه شد. این اولین فضاپیمای آمریکایی است که از سال ۱۹۷۲ تا بحال بر سطح ماه فروده آمده است. این چنین برای اولین بار است که کاوشگر یک شرکت خصوصی بر ماه فرود می‌آید.

درمورد اودیسیوس

فرودگر Odysseus در ۱۵ فوریه از مرکز فضایی کندی ناسا در فلوریدا، بر فراز موشک اسپیس ایکس، فالکون ۹، به ماه پرتاب شد.

اودیسیوس ۱۲ محموله را حمل کرد که شش مورد آن ابزارهای علم و فناوری ناسا می باشند. کاوشگر فرود تاریخی خود را در نزدیکی دهانه برخوردی «مالاپرت ای»، از فاصله ۳۰۰ کیلومتری قطب جنوبی ماه انجام داد.

چرا مالاپرت ای؟

اولین محلی که برای فرود انتخاب شد «اقیانوس توفان‌ها» می بود. بزرگترین دشت بازالتی ماه، که این چنین محل فرود احتمالی برنامه آرتمیس است. با این‌حال سال قبل، اینتویتیو ماشینز به علت نگرانی درمورد آلودگی منطقه، مکان فرود را به مالاپرت ای تحول داد.

ادامه مطلب
بیشترین دستمزدهای هفتگی تاریخ لیگ برتر انگلیس
آخرین مطالب

این منطقه بر پایه نیاز به اطلاعات زیاد تر درمورد زمین و ارتباطات در نزدیکی قطب جنوب ماه انتخاب شد. چون به‌نظر می‌رسد این منطقه یکی از بهترین مکان‌ها برای وجود پایدار انسان در ماه باشد و یکی از نامزدهای فرود آرتمیس ۳ هم محسوب می‌بشود. با این‌حال اطلاعات ستاره‌شناسان از این مکان کم است و اودیسیوس می‌تواند خطرات آن را مدیریت کند.

مقصد اودیسیوس

این ماموریت که با نام IM-1 شناخته می‌بشود، تلاشی خصوصی تحت برنامه خدمات حمل‌ونقل بار تجاری است. مقصد آن نشان دادن‌ قابلیت‌های فرود فضاپیما بر ماه و گسترش منطقه برای مأموریت‌های آینده است.

ادامه مطلب
نور ماه روی اکوسیستم‌ صخره‌های مرجانی تأثیر عجیبی می‌گذارد_رنگو

اهمیت فرود اودیسیوس

این دومین تلاش برای فرود یک کاوشگر خصوصی با مقصد حمل‌و‌نقل است. اولین تلاش وقتی به آخر رسید که Astrobotic’s Peregrine یک ناهنجاری در پیشرانه را توانایی کرد و دچار نشت سوخت مرحله بالایی موشک خود شد. سپس درحالی که همه محموله‌های خود را از دست داده می بود، به زمین برگشت.

اودیسیوس

با پیروزی این فرود، اینتویتیو ماشینز اولین شرکت خصوصی است که به ماه می‌رسد. این چنین اولین فرود نرم بر ماه را بعد از ۵۰ سال توسط کاوشگری آمریکایی عملی می‌کند.

انتظار می‌رود این فضاپیما که با انرژی خورشیدی کار می‌کند، یک هفته قبل از اغاز شب قمری در شرایط کار و فعالیت قرار داشته باشد و سپس از کار بیافتد.



منبع

پست های مرتبط

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها