چرا به اهداف سال نو نمی‌رسیم؟ روش تشکیل تغییرات ماندگار چیست؟_رنگو

علل تصمیم جدید را فهمیدن


نوشته و ویرایش شده توسط مجله ی رنگو

در لحظه تحویل سال و اغاز سال تازه، تعداد بسیاری از مردم برای خود اهداف جدیدی تعیین می‌کنند. جستوجو‌کردن سرگرمی موردعلاقه یا معاشرت زیاد تر با خانواده و دوستان برخی از اهدافی می باشند که برای سال تازه تعیین می‌کنیم. بااین‌حال حقیقت این است که بیشتر از ۹۰درصد این اهداف در عرض چند ماه به فراموشی سپرده خواهد شد. علت این اتفاق را می‌دانید؟ چرا اهدافمان برای سال تازه به نتیجه نمی‌رسند؟ چطور می‌توانیم اهداف سال نو را به تغییراتی ماندگار تبدیل کنیم؟ برای فهمیدن جواب این سؤالات تا آخر این مقاله همراه ما باشید.

چرا در اغاز سال تصمیمات تازه می‌گیریم؟

چرا میلیون‌ها نفر در سراسر جهان تصمیم می‌گیرند که در ابتدای هر سال تحول کنند؟ محققان علت این اتفاق را اتفاق‌ای به‌نام «تاثییر اغاز تازه» می‌دانند. بر این مبنا، سال تازه شروعی تازه به نظر می‌رسد. به همین علت تعداد بسیاری از مردم زیاد تر در این موقع از سال تصمیمات بلندپروازانه می‌گیرند. احتمالا بعضی اوقات اوقات این کار لقمه بزرگ‌تر از دهان برداشتن به نظر برسد، اما امکان پذیر این تصمیمات زمان خوبی برای تحکیم اراده، عزم و نبوغ فراهم کنند.

یقیناً مطابق تحقیقات، فقط نزدیک به ۱۲درصد از افرادی که در سال نو تصمیمات تازه می‌گیرند، حس می‌کنند که در دستیابی به اهداف خود موفق بوده‌اند و تعداد بسیاری از مردم حس می‌کنند که به اهداف خود نمی‌رسند. با وجود این، تحقیقات حاکی از این بوده‌اند که افرادی که در سال نو اهداف سال سپس را اشکار می‌کنند، ۱۰ برابر بیشتر از دیگران حرکت خود را تحول خواهند داد.

برخی از رایج‌ترین اهداف برای سال تازه عبارت‌اند از:

آخرین مطالب
ادامه مطلب
قیمت خودروهای وارداتی کرمان موتور اظهار شد، محصولات هیوندای به زودی در بازار

اهداف سال نو چه مقدار دوام دارند؟

بر پایه زیاد تر نظرسنجی‌ها، اکثر مردم مدتی طویل به تصمیمات سال نوی خود پایبند نمی‌همانند. بااین‌حال پژوهش دانشمندان آمریکایی در سال ۲۰۲۰ حاکی از این می بود که ۵۵درصد از شرکت‌کنندگان در پژوهش بعد از ۱ سال خود را در عمل‌کردن به تصمیمات سال تازه موفق می‌دانستند. این محققان دریافتند که مردم در رسیدن به اهداف مربوط به شیوه زندگی همانند تحول عادات غذایی یا خواب موفق‌ترند تا عمل‌کردن به تصمیم برای پرهیز از چیزی خاص.

بااین‌حال حتی اگر همیشه هم به اهداف سال نو نرسیم، بدان معنی نیست که تعیین‌کردن این اهداف بی‌منفعت و بی‌قیمت است. بر پایه برخی از نظرسنجی‌ها، افرادی که در سال نو تصمیمات تازه می‌گیرند به آینده خوش‌بین‌ترند.

چرا به اهداف سال نو نمی‌رسیم؟

متأسفانه برای تشکیل تغییرات ماندگار خوش‌بینی به‌تنهایی کافی نیست. حقیقت این است که ۳ قضیه مربوط به نحوه تصمیم‌گیری ما در سال نو علتخواهد شد که این تصمیم‌ها در همان ابتدا محکوم به ناکامی باشند.

۱. اهداف بلندپروازانه‌ای داریم

یکی از با اهمیت ترین مشکلات تصمیمات سال نو این است که زیاد تر به تغییرات بزرگی همانند تنظیم عادات غذایی یا تسلط به زبانی تازه مربوط خواهد شد. نادرست اینجاست که فکر می‌کنیم تصمیمات سال نو باید زیاد بزرگ و همراه با تغییرات گسترده باشند، فقط به این علت که این نوع تصمیمات دلنشین به نظر می‌رسند. بااین‌حال ما انسان‌ها نمی‌توانیم در زمان نسبتا کوتاهی تغییرات زیاد بزرگ و چشمگیری در خود تشکیل کنیم.

لازمه تحول حرکت سختی‌کشیدن است و هیچ‌کس دوست ندارد مدتی طویل در سختی و عذاب باشد. مردم دوست دارند برای سال تازه اهداف زیاد بزرگی تعیین کنند. امکان پذیر این اهداف دست‌یافتنی باشند، اما رسیدن به آنها به گمان زیاد الزام برداشتن ۳۰ قدم دیگر است. درنتیجه افراد با تعیین‌نکردن اهداف کوچک‌تر و سریع تر اهداف بزرگ را دست‌نیافتنی می‌کنند.

۲. علت تصمیم تازه را نمی‌دانیم

تعداد بسیاری از اوقات، برای سال نو تصمیم‌های جدیدی می‌گیریم چون حس می‌کنیم که باید این کار را انجام دهیم. بااین‌حال هنگامی بر کاری که باید انجام دهیم تمرکز می‌کنیم، از علت تصمیم خود غافل می‌شویم. برای تشکیل تحول ماندگار باید نیت درونی و علت مهم تصمیم خود را هم بدانیم.

ادامه مطلب
برانگیختگی علاقه جان فلمستید به ستاره‌شناسی

برای مثال اگر تصمیم گرفته‌ایم در سال تازه هفته‌ای ۳ مرتبه به باشگاه برویم، باید علت مهم این تصمیم را کشف کنیم. آیا این کار را برای تناسب اندام انجام می‌دهیم یا می‌خواهیم سالم‌تر باشیم یا علت چیز فرد دیگر است؟

۳. آماده تغییرکردن نیستیم

یکی دیگر از دلایل ناکامی در رسیدن به اهداف سال نو این است که آماده تغییرکردن نیستیم. تشکیل تحول مراحلی دارد:

  • پیش‌تأمل: دقت به این که امکان پذیر چیزی برای تحول وجود داشته باشد؛
  • تفکر: فکرکردن به تشکیل تحول؛
  • آماده‌سازی: اغاز برنامه‌ریزی برای تغییرکردن؛
  • عمل کردن: برداشتن قدم‌های عملی برای تشکیل تحول؛
  • پایداری: تعیین‌کردن راهی برای نگه داری تغییرات ایجادشده.

کارشناسان اعتقاد دارند افرادی که به تصمیمات سال نو پایبندند، به گمان زیاد در مرحله عمل‌اند اما افرادی که در رسیدن به اهداف سال تازه ناکامی می‌خورند تا این مدت به این مرحله نرسیده‌اند. با دقت به این مسئله، دور از انتظار است افرادی که برای سال تازه بر پایه تمایلات آنی تصمیم می‌گیرند، موفق شوند.

چطور تغییراتی ماندگار تشکیل کنیم؟

۱. هدفی اشکار داشته باشید

هر سال میلیون‌ها نفر تصمیم می‌گیرند که سال آینده وزن خود را کم کنند، بازدهی بیشتری داشته باشند یا به تناسب اندام برسند. به‌جای انتخاب چندین مقصد مبهم برای سال تازه، بر هدفی اشکار‌تر تمرکز کنید و همه تلاش خود را صرف رسیدن به آن مقصد کنید. به عبارت دیگر، یک مقصد زیاد اشکار و قابل‌دستیابی انتخاب کنید. انتخاب هدفی اشکار به شما زمان می‌دهد تا برای رسیدن به خواسته خود دقیق‌تر برنامه‌ریزی کنید.

۲. تصمیمات خود را محدود کنید

امکان پذیر فهرست بلندبالایی از اهداف سال نو داشته باشید، اما روان‌شناسان پیشنهاد می‌کنند که فقط یکی از آنها را انتخاب کنید. این کار علتمی‌بشود که انرژی‌تان را صرف رسیدن به یک مقصد اشکار کنید و با یک دست چندین هندوانه برندارید.

ادامه مطلب
به‌جای استعمار مریخ باید زمین را نجات داد

برای رسیدن به اهداف بزرگ‌تر آنها را به اهداف کوچک‌تری تقسیم کنید که قابل‌مدیریت باشند. این‌طوری با تمرکز بر یک مقصد کوچک‌تر در هر بازه وقتی، گمان پیروزی در طویل‌زمان زیاد تر می‌بشود. از نظر دیگر انجام‌دادن همه کارها در آنِ واحد امکان پذیر دلهره‌آور و دشوار باشد. تشکیل الگوهای رفتاری تازه به صرف زمان و تلاش مداوم نیاز دارد. تمرکز بر هدفی خاص علتمی‌بشود که اهداف سال نو زیاد دست‌یافتنی‌تر شوند.

۳. برای برنامه‌ریزی زمان بگذارید

تعیین اهداف سال نو را به لحظه تحویل سال موکول نکنید. انتخاب عاقلانه و برنامه‌ریزی جامع لازمه رسیدن به هر هدفی است. کارشناسان نظر می‌کنند که برای تشکیل تغییرات ماندگار طوفان فکری داشته باشید.

علاوه‌بر این، بهتر است که برای رسیدن به مقصد خود برنامه‌ریزی دقیقی انجام دهید. نوشتن این برنامه امکان پذیر رسیدن به هدفتان را راحت‌تر کند. انجام‌دادن این کار علتمی‌بشود که تاکتیک‌های خود برای مقابله با چالش‌ها را بازدید کنید. اگر اوضاع دشوار بشود، از چه استراتژی‌هایی منفعت گیری می‌کنید تا در مسیر رسیدن به مقصد باقی بمانید؟

اگر بدون برنامه‌ریزی کار خود را اغاز کنید، امکان پذیر در روبه رو با هر نوع مانعی عقب‌نشینی کنید یا به‌شدت تسلیم شوید. برای مثال اگر تصمیم گرفته‌اید هفته‌ای ۳ مرتبه بدوید، در صورتی که ۴ روز پشت‌سر هم به‌علت بیماری یا صدمه‌دیدگی از برنامه عقب بیفتید، عمل بعدی‌تان چه خواهد می بود؟

۴. با قدم‌های کوچک اغاز کنید

تغییرات تدریجی

تعداد بسیاری از اوقات علت مهم به نتیجه نرسیدن اهداف سال نو این است که قدم‌های سریع و بزرگی برمی‌داریم. اغاز یک رژیم غذایی محدودکننده در زمان‌وقتی مختصر، افراط در رفتن به باشگاه یا تحول اساسی در رفتارهای خود اهداف شما را محکوم به ناکامی می‌کنند. در عوض قدم‌های کوچکی بردارید که درنهایت تبدیل رسیدن به مقصد بزرگ‌تر خواهد شد.

اگر تصمیم گرفته‌اید رژیم غذایی سالم‌تری داشته باشید، با انتخاب چند غذای سالم و کوچک اغاز کنید. بعد از آن، سراغ یکی دیگر از برنامه‌های رژیم غذایی خود همانند مصرف سبزیجات زیاد تر یا افت مصرف غذاهای سرخ‌شده بروید. امکان پذیر در ابتدا روال کار کُند به نظر برسد، اما این تغییرات تدریجی کوچک علتخواهد شد به عادات سالم تازه خود پایبند بمانید. این‌طوری گمان پیروزی شما در طویل مدت افزایش می‌یابد.

ادامه مطلب
test

۵. ناکامی‌های قبل را تکرار نکنید

راه دیگر برای تشکیل تغییرات ماندگار این است که هر سال همان تصمیم سال قبل را نگیرید. اگر فکر می‌کنید می‌توانید کاری را انجام دهید، به گمان زیاد فکر شما درست است اما در صورتی که قبلا برای انجام‌دادن آن کار تلاش کرده‌اید و ناکامی خورده‌اید، دیگر اعتمادبه‌نفس ملزوم را نخواهید داشت.

اگر تصمیم دارید امسال هم هدفی بگذارید که در قبل برای رسیدن به آن تلاش کرده‌اید، مقداری درمورد عمل های قبلی خود فکر کنید. کدام استراتژی برای رسیدن شما به مقصد مؤثرتر می بود؟ کدام‌یک کمترین تأثیر را داشت؟ چه چیزی مانع از پایبندی شما به تصمیم سال قبل شد؟

مقداری مقصد خود را برسی کنید تا تحول امکان‌پذیرتر بشود. با تحول رویکرد خود به گمان زیاد به نتایج ملموس‌تری خواهید رسید.

۶. فراموش نکنید که هر تحول مراحلی دارد

به گمان زیاد شکل‌گیری عادت ناسالم یا نامطلوبی که دارید سال‌ها طول کشیده است. به این علت چطور می‌توانید انتظار داشته باشید که این عادت را در عرض چند روز، چند هفته یا چند ماه ترک کنید؟ تغییرکردن مراحلی دارد. حتی اگر در ۱ یا ۲ مرحله اشتباهی مرتکب شوید، می‌توانید مجدد از نو اغاز کنید.

امکان پذیر رسیدن به مقصد بیشتر از حد انتظارتان طول بکشد، اما فراموش نکنید که مسابقه‌ای در کار نیست. امکان پذیر تا آخر عمر برای رسیدن به هدفتان تلاش کنید.

۷. از دیگران پشتیبانی بخواهید

به گمان زیاد میلیون‌ها بار این پیشنهاد را شنیده‌اید، اما می‌دانید علت این پیشنهاد این است که پشتیبانی‌خواستن از دوستان واقعا مؤثر است؟ داشتن یک سیستم حمایتقوی به شما پشتیبانی می‌کند که باانگیزه بمانید. دلگرمی دوستان علتمی‌بشود که پایبندی به تصمیم سال نو سرگرم‌کننده‌تر باشد. به این علت یک دوست هم‌فکر اشکار کنید تا در مسیر رسیدن به مقصد از شما حمایتکند.

ادامه مطلب
شرایط پیش فروش پژو 207 دنده‌ای سقف شیشه‌ای اعلام شد + جدول آبان 1402

۸. مقصد را به خود یادآوری کنید

امکان پذیر در اولین روزهای سال نو برای رسیدن به اهداف مطمعن‌به‌نفس و انگیزه بسیاری داشته باشید. در این چنین شرایطی تا این مدت دچار سختی نشده‌اید یا وسوسه‌ها سراغتان نیامده‌اند، درنتیجه همه‌چیز ساده به نظر می‌رسد. سپس از روبه رو با سختی‌ها و وسوسه‌ها باید مقصد سال نو را به خود یادآوری کنید. برنامه‌های رسیدن به هدفتان را جایی یادداشت کنید تا در این چنین مواقعی به منبع الهام شما تبدیل شوند. به‌علاوه یادداشت‌کردن اهداف و کارهایی که برای رسیدن به آنها انجام داده‌اید علتمی‌بشود که به تلاش خود ادامه دهید.

۹. از ناکامی‌ها درس بگیرید

روبه رو‌شدن با ناکامی یکی از رایج‌ترین دلایل انصراف مردم از رسیدن به اهداف سال نو است. اگر یک دفعه عادت بد سال قبل را تکرار کرده‌اید، این اتفاق را ناکامی برداشت نکنید. مسیر رسیدن به مقصد همیشه هموار نیست و زیاد تر با چالش‌هایی مواجه می‌شوید.

علت ناکامی و کارهایی را که می‌توانید برای مقابله با آن انجام دهید جایی یادداشت کنید. این‌طوری چالش‌های پیش روی خود را بهتر فهمیدن می‌کنید و در آینده برای مقابله با ناکامی آمادگی بیشتری خواهید داشت.

شما بگویید

تصمیمات سال تازه زیاد تر با ناکامی روبه رو خواهد شد، اما این قضیه نباید شما را کاملا نومید کند. بعضی اوقات اوقات برای پیروزی باید هدفی مناسب انتخاب کنید و برای رسیدن به آن برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشید.

در این مقاله، علت‌های رایج ناکامی اهداف سال نو را توضیح دادیم و راه حلهایی برای تشکیل تغییرات ماندگار معارفه کردیم. آیا شما برای سال تازه اهدافی تعیین می‌کنید؟ به‌نظر شما چرا تعداد بسیاری از تصمیمات ما در سال نو با ناکامی روبه رو خواهد شد؟ شما برای پیروزی در سال نو چه راهکارهایی دارید؟


فروشگاه چطور - مجموعه صوتی چطور می‌توانیم شادتر زندگی کنیم؟


فرمول نشاط و مثبت‌اندیشی را یاد بگیرید و با افسردگی خداحافظی کنید




دسته بندی مقالات

مقالات کسب وکار

مقالات تکنولوژی

مقالات آموزشی

سلامت و تندرستی



منبع

پست های مرتبط

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها