تست اضطراب بک؛ همه‌چیز درمورد این ابزار سنجش شدت استرس_رنگو

تست اضطراب بک با تفسیر


نوشته و ویرایش شده توسط مجله ی رنگو

تست اضطراب بک (BAI) ابزاری است که با منفعت گیری از آن می‌توان شدت علائم اضطراب افراد را سنجید. در مؤسسات بالینی و تحقیقی، از این تست به‌دفعات منفعت گیری می‌کنند و فرد با منفعت گیری از آن می‌تواند فهمید بشود چه وقتی باید برای درمان علائم خود به پزشک مراجعه کند. این تست از ۲۱ سوال راه اندازی شده است که خودتان بدون نیاز به متخصص می‌توانید به آنها جواب دهید. در این مقاله، با تست اضطراب بک و تفسیر آن، تاریخچه‌اش و تحقیقات مرتبط با آن آشنا خواهید شد. همراهمان بمانید.

تاریخچه تست اضطراب بک

سال ۱۹۸۸، دکتر آرون تمکین و تعدادی از همکارانش این تست را طراحی کردند که بعدا در مجله «مشاوره و روان‌شناسی بالینی» انتشار شد. دکتر بک روان‌شناس معروفی می بود که در انواع مطالعات تحقیقاتی مرتبط با روان‌شناسی نابهنجاری و اختلالات روان رایج همانند افسردگی و اضطراب شراکت داشت.

تست اضطراب بک برای برسی شدت اضطراب با کنارگذاشتن علائم افسردگی و دیگر اختلالات شبیه گسترش یافت. قبل از این تست، اکثر تست‌های محبوب اضطراب (همانند سوال‌نامه اضطراب حالت – صفت اسپیلبرگر) علائمی را لحاظ می‌کردند که ممکن می بود به علائم افسردگی شباهت داشته باشند، به این علت به‌نوعی غیرقابل‌مطمعن بودند. اما تست اضطراب بک علائم رایج دیگر اختلالات همانند افسردگی را لحاظ نمی‌کند. به‌عبارت دیگر اگر امتیاز نهایی این تست بالا باشد، به‌گمان زیاد فرد مشکل اضطراب دارد.

ساختار تست اضطراب بک

تست اضطراب بک با تفسیر جواب به سؤالات نقل شده، مقدار اضطراب را می‌سنجد. این تست از ۲۱ سوال راه اندازی شده است که با علائم فیزیکی و روانی اضطراب مرتبط‌اند. تعداد بسیاری از سوال‌های این تست بر علائم روان‌شناسی یا روان‌تنی تمرکز دارند تا علائم شناختی. به‌ همین علت روان‌شناسان زیاد تر از این تست به‌همراه پرسشنامه نگرانی پن استت منفعت گیری می‌کنند که طبق معمول علائم شناختی همانند فاجعه‌پنداری را دقیق‌تر بازدید می‌کند. نحوه منفعت گیری از تست اضطراب بک این‌طور است که فرد برای توصیف شدت علائم خود از امتیاز ۰ تا ۳ منفعت گیری می‌کند. او با منفعت گیری از این امتیازها اشکار می‌کند که در هفته قبل این علائم را چه مقدار شدید حس کرده است. امتیازهای این تست به‌شکل زیر تفسیر خواهد شد:

ادامه مطلب
دوپامین دیتاکس؛ چطور فعالیت‌‌های اعتیادآور را کنار بگذاریم؟
آخرین مطالب
  • امتیاز ۰ یعنی فرد اصلا این علائم را نداشته است.
  • امتیاز ۱ یعنی علائم خفیف بوده‌اند و فرد را چندان اذیت نکرده‌اند.
  • امتیاز ۲ یعنی علائم متوسط بوده‌اند و بعضی اوقات خوشایند نبوده‌اند.
  • امتیاز ۳ یعنی علائم زیاد شدید بوده‌اند و فرد را به‌شدت اذیت کرده‌اند.

۲۱ علائمی که این تست آنها را می‌سنجد، به شرح زیرند:

  • کرختی و مورمورشدن؛
  • حس داغی یا گرما؛
  • حس لرزش در پاها؛
  • ناتوانی در اسایش‌داشتن؛
  • هراس از بدترین اتفاق‌ها؛
  • سرگیجه یا منگی؛
  • تپش قلب و نفس‌نفس‌زدن؛
  • بی‌ثباتی؛
  • وحشت‌ یا هراس؛
  • حالت عصبی؛
  • حس خفگی؛
  • لرزش دستان؛
  • لرزش بدن؛
  • هراس از‌دست‌دادن کنترل؛
  • به‌سختی نفس‌کشیدن؛
  • هراس‌ از مردن؛
  • خوف؛
  • سوءهاضمه؛
  • غش‌کردن؛
  • سرخ‌شدن صورت؛
  • عرق‌‌کردن (اما نه در تاثییر گرما).
ادامه مطلب
بهترین کتاب های خودیاری؛ ۱۰ کتاب برای گسترش فردی و بهبود سلامت روان

وقتی که فرد به همه سوال‌های این تست جواب می‌دهد، روان‌شناس می‌تواند امتیاز آنها را جمع کند. امتیاز ۰ تا ۷ اضطراب کم یا نداشتن اضطراب، ۸ تا ۱۵ اضطراب خفیف، ۱۶ تا ۲۵ اضطراب متوسط و ۳۰ تا ۶۳ اضطراب شدید را مشخص می کند.

از تست اضطراب بک چه منفعت گیری‌هایی می‌بشود؟

از این تست به‌گفتن ابزاری تشخیصی بدون ابزارهای دیگر منفعت گیری نمی‌بشود؛ تست اضطراب بک ابزاری برای سنجش وجود علائم بالینی اضطراب و شدت آنهاست. این ابزار برای همه بیماران روانی سودمند است نه فقط افرادی که تصمیم درمان اختلال اضطراب خود را دارند. روان‌شناس با دقت به نتیجه این تست می‌تواند برای علائم فرد برنامه درمانی در نظر بگیرد و سپس به منفعت گیری از این تست در هر جلسه برای نظارت بر روال پیشرفت درمان فرد ادامه بدهد. اگر علائم بهبود نیابند، روان‌شناس امکان پذیر برنامه درمانی را تحول دهد.

آیا تست اضطراب بک دقیق است؟

زمان اندکی بعد از انتشار کردن این تست، محققان با تحقیقات گوناگون دقت آن در عرصه‌های گوناگون به‌خصوص برسی افراد مبتلا به اختلالات اضطرابی را سنجیدند. در تحقیقی که سال ۱۹۹۱ انجام شد، تست اضطراب بک با مقیاس درجه‌بندی اضطراب هامیلتون قیاس شد که منفعت گیری از آن در آن دوران رایج می بود. مطابق این تحقیق، امتیازهای بالا در تست بک با امتیازهای خام مقیاس درجه‌بندی اضطراب هامیلتون مطابقت داشتند و این تست واقعا در برسی علائم اضطراب مؤثر می بود. این چنین مطابق این تحقیق، امتیاز مبتلایان به اختلال هراس از مبتلایان به اختلال اضطراب فراگیر بالاتر می بود.

ادامه مطلب
اوپو عینک Air Glass 3 را با قابلیت‌های هوش مصنوعی معارفه کرد + ویدیو

در تحقیقی دیگر، نتیجه تست اضطراب بک و تست افسردگی بک II بیماران مضطربی که به روان‌پزشک مراجعه می‌کردند، شبیه نتیجه تست‌های محققانی همانند استیر (Steer) می بود. پژوهشی دیگر نیز بعد از مؤثر اظهار‌کردن تست اضطراب بک برای سنجش اضطراب نوجوانان مبتلا به اختلالات روانی، منفعت گیری از این تست برای برسی این دسته از بیماران را قبول کرد.

مطابق تحقیق فرد دیگر در سال ۱۹۹۳، تست اضطراب بک ابزاری زیاد سودمند برای برسی اضطراب بیماران است بدون آنکه علائم دیگر اختلالات روانی را لحاظ کند. انگار از این تست برای سنجش اضطراب افراد با سنین گوناگون می‌توان منفعت گیری کرد. تحقیقات مربوط به بازدید ویژگی‌های روان‌سنجی تست بک در سالخوردگان نشان دادند که این تست ابزاری سودمند برای تشخیص شدت اضطراب این گروه است.

این چنین اشکار شده است تست اضطراب بک برای جداسازی افراد دچار اختلال اضطراب از افرادی که به آن مبتلا نیستند، سودمند است.

محدودیت‌های تست اضطراب بک

به‌رغم این نتایج، تست مورد نظر محدودیت‌هایی دارد و مقدار دقت آن برای گروه‌های گوناگون فرق می‌کند. برای مثال مطابق تحلیلی که در مجله بین‌المللی «سلامت روان» انتشار شد، این تست برای تشخیص اضطراب در بیماران اسپانیایی تحت مراقبت اولیه که به زبان لاتین سخن بگویید می‌کردند، به‌قدر کافی دقیق نبوده است. به این علت به گمان زیاد برای هر جمعیت تحت مراقبت اولیه‌ای که به زبانی جز انگلیسی سخن بگویید می‌کند، تحول ساختار عاملی تست الزامی است.

ادامه مطلب
شاتل فضایی کلمبیا در مأموریت اس‌تی‌اس 3 به فضا پرتاب شد_رنگو

علاوه‌بر این، گرچه مقصد تست BAI برسی شدت علائم اضطراب بدون سنجش افسردگی بوده است، بر پایه برخی تحقیقات، ناچارا افسردگی را نیز می‌سنجد که امکان پذیر نتایج را عوض کند. این چنین یک تحلیل عامل تأییدی نشان داد که نتایج این تست در ساختار دوعاملی ابتدایی خود، برای جمعیت‌های آفریقایی‌آمریکایی مطلوب‌ترین نبوده است.

تلاش برای درمان علائم اضطراب

اگر علائم بالینی اضطراب را دارید، به‌خصوص اگر تست اضطراب بک را داده‌اید و شدت علائم را شدید یا متوسط مشخص می کند، بهتر است به روان‌شناس مراجعه کنید. درمانگر می‌تواند شرایط شما را برسی کند و راهکارهای درمانی نظر دهد. به‌خصوص مراجعه به درمانگر متخصص درمان شناختی‌رفتاری سودمند است، چون می‌تواند به شما پشتیبانی کند یاد بگیرید افکار مخرب یا معیوب خود را که تبدیل اضطراب خواهد شد، شناسایی کنید و فهمید شوید چطور با احساسات منفی خود مقابله کنید.

ابزارها و سوال‌نامه‌های مختلفی وجود دارند که روان‌شناس با منفعت گیری از آنها می‌تواند اضطراب شما را بهتر فهمیدن و درمان کند. برای مثال سوال‌نامه‌ برسی هراس به شناسایی دلایل هراس و رتبه‌بندی آنها پشتیبانی می‌کند. علاوه‌بر این، برخی افراد فهمید خواهد شد وقتی که مضطرب‌اند، از علائم فیزیکی خود می‌ترسند.

ادامه مطلب
عشق وسواسی؛ ۱۰ نشانه‌ای که باید جدی بگیرید

ابزاری به‌اسم «شاخص حساسیت اضطراب» مقدار هراس فرد از هراس را می‌سنجد، یعنی این که فرد چه مقدار باور دارد علائم فیزیکی اضطراب تاثییر منفی روی او می‌گذارند. در تحقیقی اشکار شد افراد مبتلا به اختلال هراس در تست شاخص حساسیت اضطراب در قیاس با مبتلایان به اختلال اضطراب فراگیر، اختلال وسواس فکری-عملی، اضطراب اجتماعی یا افسردگی عمده امتیاز بالاتری کسب می‌کنند. درمانگر متخصص درمان شناختی‌رفتاری می‌تواند برای مقابله با علائم فیزیکی اضطراب به شما پیشنهادهایی بدهد.

جمع‌بندی

اختلال اضطراب مشکلی روان‌شناختی است که علتمی‌بشود فرد مضطرب باشد و به این احساسات عکس العمل‌های مهارنشده‌ای نشان بدهد. با دقت به این که هراس و اضطراب از ما در برابر حوادث گوناگون محافظت می‌کنند، طبیعی است که برخی اوقات آنها را توانایی کنیم. اما اگر این احساسات دائمی شوند، باید برای درمانشان عمل کنیم. تست اضطراب بک که در این مقاله بازدید‌اش کردیم، به شما پشتیبانی می‌کند شدت اضطراب خود را بسنجید. اگر نتیجه گرفتید اضطرابتان شدید است، پیشنهاد می‌کنیم برای تسلط بر اضطراب و داشتن زندگی آرام‌تر از درمانگر پشتیبانی بگیرید.

شما بگویید

چه مقدار در زندگی خود اضطراب را توانایی می‌کنید؟ در دوران اضطراب چه افکاری داشتید و نتیجه تست اضطراب بک شما چطور می بود؟ نظر خود را با ما و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید. این چنین اگر این نوشته برایتان سودمند می بود، می‌توانید آن را برای دوستان خود نیز ارسال کنید.


فروشگاه چطور - مجموعه صوتی چطور می‌توانیم شادتر زندگی کنیم؟


فرمول نشاط و مثبت‌اندیشی را یاد بگیرید و با افسردگی خداحافظی کنید




دسته بندی مقالات

مقالات کسب وکار

مقالات تکنولوژی

مقالات آموزشی

سلامت و تندرستی



منبع

پست های مرتبط

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها