تخصص گوش و حلق و بینی چیست و دکتر گوش کیست؟_رنگو

بیماری‌های گوش و حلق و بینی


نوشته و ویرایش شده توسط مجله ی رنگو

اگر مشکلی در قسمت تنفس یا شنوایی‌ دارید و می‌سوال کرد که تخصص گوش و حلق و بینی چیست باید بگوییم که این تخصص پزشکی، بر تشخیص و درمان مشکلات و بیماری‌های گوش، بینی و گلو تمرکز دارد. بازدید و درمان بیماری‌هایی همچون سینوزیت، لوزه سوم، التهاب لوزه، ورم گلو، جراحی‌ زیبایی بینی، پولیپ بینی، از بین بردن انحراف تیغه بینی، درمان انواع عفونت، آلرژی و مشکلاتی نظیر کم‌شنوایی، از جمله ماموریت های متخصص گوش و حلق و بینی است. 

در این مقاله از مجله سلامت و پزشکی دکتردکتر، با تخصص گوش و حلق و ماموریت های متخصص گوش، آشنا می‌شوید. این چنین درمورد زیرمجموعه‌های این رشته، راه حلهای تشخیص بیماری‌های گوش و حلق و بینی همانند آزمایش خون یا معاینه فیزیکی و راه حلهای بهبودی همچون دارودرمانی نیز می‌خوانید. مطالعه این مقاله به ۵ دقیقه زمان نیاز دارد.

اگر سوال و ابهامی در اینباره دارید که دکتر گوش کیست و تخصص‌های حیطه شغلی‌ او چیست، می‌توانید در تکه نظرات و در پایین این صفحه نقل کنید تا پزشک جواب بدهد.

تخصص گوش و حلق و بینی چیست ؟

متخصص گوش و حلق و بینی پزشکی است که مشکلات و حالت‌های مربوط به ناحیه سر و گردن را معاینه و درمان می‌کند. دکتر گوش و حلق و بینی می‌تواند درمان‌هایی با جراحی و غیرجراحی را پیش ببرد.

از جمله نواحی تحت درمان متخصصان گوش، حلق و بینی باید به این موارد اشاره کنیم:

  • گوش
  • دهان
  • گلو
  • بینی
  • گردن
  • صورت

در واقع، اگرچه در گفتن این تخصص فقط از گوش، حلق و بینی یاد می‌بشود، اما متخصصان رشته توانایی درمان قسمت‌های گوناگون ناحیه سر و گردن را دارند.

دکتر گوش کیست؟

متخصص گوش و حلق و بینی به تشخیص مشکلات و درمان ناحیه سر و گردن می‌پردازد. این مشکلات متنوع‌اند و از شرایط خفیفی همانند سرفه و آبریزش بینی تا سرطان‌های گردن و سر را پوشش خواهند داد.

بنا به‌تعریف سازمان سلامت ملی انگلستان (NHS)، متخصص گوش، حلق و بینی (ENT) بیماری‌های سر و گردن را تشخیص، برسی و مدیریت می‌کند.

از آنجا که متخصص گوش و حلق و بینی طیف گسترده‌ای از اوضاع و بیماری‌ها را درمان می‌کند، برای انجام درمان‌های غیر‌جراحی و جراحی آموزش می‌بیند.

ادامه مطلب
تخصص روانپزشکی چیست و روانپزشک کیست؟ معارفه تخصص اعصاب و روان_رنگو

تخصص گوش و حلق و بینی چه فوق‌تخصص‌ها و فلوشیپ‌هایی دارد؟

پذیرفته‌شدگان در رشته پزشکی، باید ابتدا در نزدیک به ۷ تا ۸ سال دوره پزشکی عمومی را سپری کنند. سپس از این زمان، نیاز به شرکت در آزمون تخصص است. علاقه‌مندان به تخصص گوش و حلق و بینی باید در نزدیک به ۴ تا ۵ سال به تحصیل ادامه بدهند.

بعد از سپری‌کردن دوره‌های تخصص، افراد می‌توانند در دوره‌های ۲ تا ۳ساله فوق تخصص ادامه تحصیل بدهند. دوره‌های فلوشیپ هم دوره‌هایی می باشند که پزشکان متخصص برای تمرکز در بخشی خاص از حوزه تخصصی‌شان در آن‌ها شرکت می‌کنند. از جمله تخصص‌ها و فلوشیپ‌های تخصص گوش و حلق و بینی به موارد زیر اشاره می‌بشود.

گوش و حلق و بینی کودکان

بازدید مشکلات مربوط به ناحیه سر و گردن در کودکان، تخصصی جداگانه است که باید دوره تحصیلی آن در زمان تخصص سپری بشود.

جراحی پلاستیک و ترمیم صورت

پزشکان حوزه گوش و حلق و بینی می‌توانند با کسب تخصص در عرصه جراحی پلاستیک، عمل‌های زیبایی، ترمیمی و درمانی برای نواحی گوناگون صورت را انجام بدهند.

گوش‌شناسی

اگر بخواهیم بگوییم که عرصه کاری گوش‌شناسی در تخصص گوش و حلق و بینی چیست و چه می‌کند، باید به تمرکز این رشته بر دستگاه شنوایی اشاره کنیم. مطالعه فیزیولوژیک گوش و کالبدشناسی آن در این تخصص بازدید می‌بشود.

جراحی سر و گردن

برای بازدید مشکلاتی که در ناحیه سر و گردن رخ می‌دهد و جراحی تومورهای احتمالی یا بیماری‌های حاضر در این نواحی هم تخصصی اختصاصی تعریف شده است.

راینولوژی

حوزه کاری راینولوژی در تخصص گوش و حلق و بینی چیست و چه می‌کند؟ این تخصص هم معطوف به درمان بیماری‌های بینی و ساختارهای اطراف آن در سر و صورت می‌پردازد.

حنجره

حنجره بخشی در فضای میانی حفره دهانی و دستگاه تنفسی است که متخصصان گوش و حلق و بینی با کسب تخصص اختصاصی درمورد آن به از بین بردن بیماری‌های حاضر مشغول خواهد شد.

فوق تخصص گوش و حلق و بینی

دکتر گوش چه بیماری‌هایی را درمان می‌کند؟

پزشکان با تخصص گوش و حلق و بینی به درمان بیماری‌های متنوع زیر می‌پردازند.

بیماری‌های گوش

متخصصین گوش و حلق و بینی بیماری‌های گوش را درمان می کنند، از جمله:

  • اختلال کارکرد شیپور استاش، وقتی که لوله‌های متصل‌کننده گوش میانی به گلو در قسمت فوقانی مسدود خواهد شد.
  • اتواسکلروز یا رشد غیرطبیعی استخوان در گوش میانی.
  • بیماری منیر، نوعی اختلال نادر گوش داخلی است که بر شنوایی و حس اعتدال تأثیر می‌گذارد.
ادامه مطلب
۱۴ میوه و سبزی پاییزی که به بهبود سلامتی‌تان کمک می‌کنند

افت شنوایی خفیف تا شدید هم از سوی دکتر گوش درمان می‌بشود.

مشکلات گلو

متخصصان گوش و حلق و بینی بیماری‌های گلو را هم درمان می‌کنند:

  • تونسیلیت یا عفونت لوزه
  • لارنژیت، یا تورم تارهای صوتی
  • مشکلات بلع مشکل در بلع (دیسفاژی)

مشکلات تارهای صوتی، از جمله گره‌های صوتی، اختلال کارکرد یا فلج آن‌ها هم از سوی دکتر گوش و حلق و بینی درمان می‌بشود.

اختلالات خواب

متخصصان گوش و حلق و بینی طبق معمولً بیماری‌های مرتبط با خواب را هم درمان می‌کنند، از جمله:

  • خروپف شدید؛ این مشکل وقتی رخ می‌دهد که بافت‌های نرم راه هوایی فوقانی در طول خواب بیشتر از حد شل شوند.
  • آپنه انسدادی خواب؛ این نوع آپنه خواب در نتیجه شل‌شدن بافت‌ها در راه هوایی اتفاق می‌افتد. راه هوایی می‌تواند به‌طور کامل باریک یا بسته بشود.

رسیدگی به مشکلات تنفسی خواب در حیطه تخصص دکتر گوش و حلق و بینی قرار می‌گیرد.

تومورهای سر و گردن

متخصصان گوش و حلق و بینی می‌توانند تومورهای سر و گردن (چه سرطانی و چه غیرسرطانی) را با جراحی درمان کنند. مثال‌ها عبارت‌اند از:

  • همانژیوم که توده‌هایی غیرسرطانی و حاوی رگ‌های خونی اضافی می باشند.
  • تومورهای غدد بزاقی که امکان پذیر سرطانی یا غیرسرطانی باشند.
  • سرطان دهان، شایع‌ترین شکل سرطان سر و گردن است.
  • سرطان اوروفارنکس، که تکه میانی گلو را تحت تاثییر قرار می‌دهد.
  • سرطان نازوفارنکس، که تکه بالایی گلو را تحت تأثیر قرار می‌دهد. منظور بخشی است که بینی را به بقیه دستگاه تنفسی متصل می‌کند.
  • سرطان تیروئید، که غده تیروئید را تحت تاثییر قرار می‌دهد. غده تیروئید غده‌ای پروانه‌ای‌شکل در گردن است که هورمون می‌سازد.

تشخیص تومورهای ناحیه گوش، حلق و بینی به‌مسئولیت متخصص این حوزه است و با راه حلهای گوناگون، درمان را پیش می‌گیرد.

دکتر گوش چه بیماری‌هایی را درمان می‌کند؟

خدماتی که دکتر گوش اراعه می‌دهد، چیست؟

پزشک دارای تخصص گوش و حلق و بینی، به اراعه خدماتی در عرصه درمان مشکلات نواحی زیر می‌پردازد:

  • آزمایش تشخیصی پایه و الکتروفیزیولوژیک شنوایی
  • آزمایش تخصصی سرگیجه و عدم اعتدال
  • تجویز و فیتینگ سمعک برای بیماران ناشنوا یا کم شنوا
  • درمان وزوز گوش
  • تجویز و فیتینگ تجهیزات حفاظت شنوایی برای بیماران
  • آنالیز گوش داخلی
  • آنالیز گوش میانی
  • عمل های درمانی برای توانبخشی سرگیجه

خدمات فرد دیگر همچون جراحی بینی و آپنه خواب نیز از جمله خدماتی است که دکتر گوش و حلق و بینی اراعه می‌دهد.

ادامه مطلب
تنبیه کودک؛ مؤثرترین شیوه و اصول اجرای آن

راه حلهای تشخیص در تخصص گوش و حلق و بینی چیست؟

ابزارهای مورد منفعت گیری تشخیص برای تخصص گوش و حلق و بینی چیست و از چه راه حلهایی برای شناسایی مشکلات منفعت گیری می‌بشود؟ راه حلهای زیر، برای پشتیبانی به تشخیص و بازدید اوضاع گوش و حلق و بینی کاربرد دارند:

  • سی‌تی‌اسکن
  • اسکن MRI
  • سونوگرافی
  • کشت، بیوپسی، آزمایش خون
  • آلرژی‌سنجی
  • شنوایی‌سنجی
  • آندوسکوپی بینی

در ادامه، به هریک نگاهی خواهیم داشت.

توموگرافی کامپیوتری (سی‌تی‌اسکن)

برای توموگرافی کامپیوتری، از اشعه ایکس منفعت گیری می‌بشود تا تصاویری از زوایای گوناگون و کنار هم تکه‌هایی از بدن به‌دست بیاید. برای مثال، برای تشخیص بیماری‌هایی همانند سینوزیت مزمن، کم‌شنوایی یا عفونت گوش از عکس سینوس‌ها یا استخوان‌های تمپورال برای تجسم ناحیه و به دست‌آوردن اطلاعات ملزوم برای تشکیل برنامه درمانی جامع و موثر، منفعت گیری می‌بشود.

دکتر گوش چه بیماری‌هایی را درمان می‌کند؟

ام آر آی (MRI)

در ام‌آرآی، از میدان مغناطیسی قوی همراه با امواج رادیویی برای دریافت تصاویری از داخل گوش، بینی یا گلو منفعت گیری می‌بشود. این روش امکان مشاهده بهتر ساختارهای بافت نرم در داخل سینوس‌ها را فراهم می‌کند.

سونوگرافی

سونوگرافی ابزاری تشخیصی پویا، مقرون به صرفه و مورد قیمت است. این روش از امواج صوتی با فرکانس بالا برای تشکیل عکس زنده از داخل بدن بیمار منفعت گیری می‌کند. با سونوگرافی گوش و حلق و بینی، امکان بازدید نواحی صورت و گردن و توده‌های احتمالی حاضر در آن‌ها به‌وجود می‌آید.

کشت، بایوپسی و آزمایش خون

برای بازدید مشکلات گوناگون نواحی گوش و حلق و بینی، از آزمایش خون و بازدید اعضای مربوط به این نواحی از نظر عفونت هم منفعت گیری می‌بشود. با کشت برخی سلول‌های نواحی گوناگون، امکان شناسایی عفونت‌ها وجود دارد. بیوپسی هم مثالبرداری جهت تشخیص نوع توده‌های شکل‌گرفته در دستگاه سر و گردن است.

آزمایش آلرژی

برای بازدید حالت آسم یا پولیپ بینی، از آزمایش آلرژی منفعت گیری می‌بشود. خارش‌های سطحی پوست و تزریق زیرپوستی با آنتی‌ژن‌ها و مواد غذایی رایج حاضر در هوا از اقداماتی است که در آزمایش آلرژی صورت می‌گیرند.

شنوایی‌سنجی

شنوایی‌سنجی طبق معمولً برای بیمارانی انجام می‌بشود که از کم‌شنوایی، زنگ‌زدن در گوش یا اختلالات تعادلی شکایت دارند. تست انتشارات گوش و آکوستیک (OAE) نوعی تست غربالگری برای بازدید شنوایی طبیعی است.

آندوسکوپی بینی

رایج‌ترین روش تشخیصی در بیماران مبتلا به شکایات بینی، سینوس یا آلرژی آندوسکوپی است. در این روش، بینی را با یک ضداحتقان همراه با لیدوکائین بی‌حس می‌کنند. سپس پزشک دوربینی کوچک را به داخل سوراخ بینی می‌فرستد تا نمای بزرگی به دست بیاید.

ادامه مطلب
طرحواره رهاشدگی؛ نشانه‌ها و روش درمان هراس از رهاشدن

تخصص گوش و حلق

راه حلها و روندهای درمان در تخصص گوش چیست؟

راه حلهای درمانی منتخب از سوی پزشک با تخصص گوش و حلق و بینی چیست و چطور به از بین بردن مشکلات این نواحی پشتیبانی می‌کنند؟ پزشکان این حیطه بر روندهای درمانی متنوعی تسلط دارند، از جمله:

جراحی آندوسکوپی سینوس

نوعی جراحی کم‌تهاجمی است که در آن پزشک از لوله‌های کوچک برای برگشت دادن کارکرد طبیعی سینوس منفعت گیری می‌کند.

اکسیزیون و بیوپسی

منظور از بیوپسی همان مثالبرداری از توده‌ها برای تشخیص وضعیتشان است. اکسیزیون هم روشی است که در آن تومور به طور جزئی یا کامل برداشته می‌بشود.

جراحی پلاستیک صورت

از جمله راه حلهای جراحی پلاستیک باید به جراحی بینی، ریتیدکتومی (لیفت صورت) یا جنیوپلاستی (بزرگ‌کردن چانه) با مقصد‌های زیبایی یا درمانی اشاره بشود.

میرینگوتومی و قراردادن لوله یکسان‌سازی سختی

این مورد روشی است که زیاد تر در کودکانی انجام می‌بشود که دچار عفونت‌های مکرر و طویل‌زمان گوش می باشند. این چنین روشی از پرشدن مایع در گوش‌ها جلوگیری می‌کند.

تشریح گردن

جراحی برای برداشتن غدد لنفاوی از گردن هم از تخصص‌های دکتر گوش و حلق و بینی است و زیاد تر برای جلوگیری از گسترش سرطان دهان یا گلو انجام می‌بشود.

سپتوپلاستی

جراحی که در صورت انحراف تیغه بینی، استخوان‌ها و غضروف بین سوراخ‌های این قسمت از صورت را صاف می‌کند.

دکتر گوش کیست

جراحی برای خروپف یا OSA

روشی برای برداشتن بافت نرم از گلو برای پشتیبانی به افرادی است که در زمان خواب دچار مشکل می باشند. این جراحی به تنفس راحت‌تر آن‌ها پشتیبانی می‌کند.

جراحی تیروئید

جراحی که زیاد تر برای درمان سرطان تیروئید منفعت گیری می‌بشود. با این روش توده‌های سرطانی برداشته و از بدن خارج خواهد شد.

با آگاهی از این که تخصص گوش و حلق و بینی چیست و چه حیطه‌هایی را شامل می‌بشود، فهمید گستردگی این رشته از پزشکی می‌شویم.

چه وقتی باید به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنیم؟

دلایل بسیاری برای مراجعه به متخصص گوش و حلق و بینی وجود دارد. در صورت ابراز علائم زیر باید به پزشک متخصص در این حوزه مراجعه کنید:

  • سختی مزمن سینوسی یا گرفتگی بینی
  • گرفتگی صدا یا خس‌خس سینه مداوم
  • آلرژی یا همان حساسیت شدید
  • مشکل در بلع (دیسفاژی)
  • عفونت‌های مکرر گوش
  • توده روی صورت یا گردن
  • از دست‌دادن شنوایی
  • آبریزش بینی مداوم
  • گلودرد مداوم
  • سرفه مزمن
  • خروپف شدید
  • آپنه خواب
  • سرگیجه

با آگاهی از این که تخصص گوش و حلق و بینی چیست و چه خدماتی از سوی پزشکان این رشته اراعه می‌بشود، در صورت ابراز مشکل سردرگم نخواهید می بود.

ادامه مطلب
کولیک چیست؛ همه‌چیز درمورد کولیک نوزادان و بزرگسالان

در انتخاب بهترین دکتر گوش چه مواردی را باید در نظر بگیریم؟

در زمان انتخاب پزشک با تخصص گوش و حلق و بینی باید حواستان به نکات زیر باشد:

  • به اعتبار و شهرت پزشک دقت کنید.
  • به تحت پوشش بیمه‌بودن خدمات متخصص دقت کنید.
  • حواستان به نظرات مراجعان قبلی باشد و توانایی‌هایشان را در سامانه‌هایی همانند سایت‌های نوبت‌دهی آنلاین مطالعه کنید.

دقت به نوع ربط و تعامل پزشک با بیمار هم حائز اهمیت است و باید مورد دقت قرار بگیرد.

در انتخاب بهترین دکتر گوش چه مواردی را باید در نظر بگیریم؟

در مراجعه به دکتر گوش و حلق و بینی، انتظار چه معاینه‌ها و کارهایی را باید داشته باشیم؟

در روال تعامل با پزشک با تخصص گوش و حلق و بینی، باید انتظار این موارد را داشته باشید:

  • بازدید تاریخچه پزشکی
  •  معاینه فیزیکی
  • بازدید علائمی همانند درد گوش، کم‌شنوایی، گرفتگی صدا
  • تجویز آزمایش‌ها و عمل های گوناگون از جمله شنوایی‌سنجی، آندوسکوپی، تصویربرداری یا تست آلرژی

پزشکان با تخصص گوش و حلق و بینی با بازدید اولیه و معاینه تلاش می‌کنند که مشکل را تعریف و شناسایی کنند؛ این بهترین جواب به سوال تخصص گوش و حلق و بینی چیست، است. در ادامه، با دقت به نشانه‌هایی همانند درد گوش، عفونت، التهاب لوزه، ورم گلو یا حالت‌هایی همانند انحراف تیغه بینی، پولیپ بینی، کم‌شنوایی و…، عمل به درمان بیماری‌های گوش و حلق و بینی می‌کنند.

اگر برایتان سوال ایت که دکتر گوش کیست، باید بگوییم که هم درخصوص جراحی گوش و حلق و بینی تخصص دارد و هم به حوزه‌هایی همانند جراحی زیبایی بینی داخل می‌بشود. ماموریت های تخصص گوش و حلق زیاد متنوع و پرشمار است و از تجویز انواع سمعک تا جراحی زیبایی را شامل می‌بشود.

برای این که با بهترین پزشکان گوش و حلق و بینی ایران مشاوره کنید، می‌توانید از طریق سامانه نوبت آنلاین دکتردکتر عمل کنید. برای این کار، ملزوم است با دقت به محل سکونت خود، فیلتر شهر را فعال کرده و در قسمت تخصص گوش، حلق و بینی، متخصصان این رشته پزشکی را ببینید.

با بازدید نظرات دیگر مراجعین پزشک و این چنین امتیازاتی که به او داده شده، می‌توانید بهترین گزینه را انتخاب کرده و زمان خود را رزرو کنید.

سوالات متداول دکتر گوش و حلق و بینی

منبع های:

richmondent.com

houstonmri.com

columbiadoctors.org

my.clevelandclinic.org

دسته بندی مقالات

مقالات کسب وکار

مقالات تکنولوژی

مقالات آموزشی

سلامت و تندرستی



منبع

پست های مرتبط