تخصص تغذیه چیست و متخصص تغذیه کیست؟ بازدید ماموریت های دکتر تغذیه_رنگو

تخصص تغذیه چیست


نوشته و ویرایش شده توسط مجله ی رنگو

متخصص تغذیه با آگاهی از قیمت مواد غذایی و بدن انسان، در انتخاب رژیم غذایی پشتیبانی می‌کند؛ این جمله، کامل‌ترین جواب به سوال تخصص تغذیه چیست، است.

پزشک تغذیه پشتیبانی می‌کند تا در شرایط بدنی گوناگون، رژیم غذایی درست و مناسبی انتخاب کنید. برای مثال، رژیم غذایی افرادی که دچار سختی خون می باشند با افرادی که حساسیت غذایی دارند، متفاوت است. برای نگه داری زیاد تر سلامتی، مکمل‌های مختلغی برای مراجعه‌کننده در نظر گرفته می‌بشود و حتی احتمالا به متخصص ورزشی هم ارجاع داده بشود.

دکتر تغذیه برای کنترل وزن و یقیناً پیشگیری از بیماری‌ها، برنامه‌ای متشکل از مواد غذایی و مکمل‌ها را طراحی می‌کند. متخصص تغذیه در موارد متنوعی همانند تجویز رژیم بارداری، موارد مراعات رژیم کبد چرب، رژیم دیابت و موارد دیگر به افراد پشتیبانی می‌کند.

در این مقاله از مجله سلامت و پزشکی دکتردکتر، به شما می‌گوییم که تخصص تغذیه چیست و متخصص تغذیه کیست. این چنین خواهیم او گفت که این متخصص، چطور با تشخیص بیماری‌های گوناگون و نیازهای تغذیه‌ای مراجعانش، می‌تواند به اراعه رژیم غذایی بپردازد.

برای مطالعه این مقاله، به نزدیک به ۴ دقیقه زمان نیاز دارید.

اگر پرسشی درمورد این دارید که دکتر تغذیه کیست و چه بیماری‌هایی را درمان می‌کند، در انتهای مقاله سوال کنید. پزشک به سؤالات شما جواب می‌دهد.

تخصص تغذیه چیست؟

در رشته تغذیه، درمورد اثرات غذا و تغذیه بر سلامت سخن بگویید می‌بشود. فارغ‌التحصیلان این رشته فهمیدن و دانش بالایی از نقش مواد مغذی و اثرات آن‌ها بر بردن دارند. این کارشناسان که به‌گفتن دکتر تغذیه شناخته خواهد شد، ماموریت دارند تا بین مواد غذایی مصرف و تناسب فیزیکی افراد، اعتدال برقرار کنند.

بنا به حرف های انجمن تغذیه انگلستان (ANutrs)، متخصصان تغذیه باید بر پایه شواهد و شرایط افراد، به آن‌ها اطلاعات تغذیه‌ای مناسب و مطلوب اراعه کنند. این راهنمایی و مشاوره می‌تواند در سطح فردی، جامعه و گروه‌های گوناگون باشد.

متخصصانی با تخصص تغذیه، می‌توانند در قسمت‌های سیاست‌گذاری برای قسمت سلامت هم فعالیت کنند.

ادامه مطلب
گم شدن در زندگی؛ ۹ راه درمان احساس گم شدگی

دکتر تغذیه کیست؟

دکتر متخصص تغذیه، فرد متخصصی است که ضمن آگاهی به رژیم‌های غذایی مناسب به درمان بیماری‌های مرتبط با تغذیه هم می‌پردازد.

روال تغذیه‌درمانی که از سوی پزشک متخصص تغذیه انجام می‌بشود، با در نظرگرفتن موارد زیر پیش می‌رود:

  • حالت مراجعان و بیماران
  •  سابقه پزشکی افراد
  • مشکلات تغذیه‌ای مراجعان

دکتر تغذیه می‌تواند به تحول عادت‌های نادرست افراد در عرصه غذاخوردن پشتیبانی کند و آن‌ها را در مسیر سالم‌خوری و انتخاب‌های درست برای تغذیه قرار بدهد. تعداد بسیاری از بیماران که دچار مشکلاتی نظیر چاقی و دیابت می باشند، با دریافت رژیم‌های مناسب از دکتر تغذیه می‌توانند حالت نامطلوب خود را کنترل کنند.

تحصیلات متخصص تغذیه چیست؟

افرادی که می‌خواهند به متخصص تغذیه تبدیل شوند، باید در رشته علوم تغذیه تحصیل کنند. این افراد بعد از پشت‌ سرگذاشتن دوره کارشناسی می‌توانند تحصیلات خود را در سطح کارشناسی ارشد و دکتری ادامه بدهند.

کارشناسی علوم تغذیه دوره‌ای چهارساله دارد. دوره کارشناسی ارشد، دو سال طول می‌کشد و تحصیل در مقطع دکتری هم نزدیک به ۴ سال است.

دکتر تغذیه در چه عرصه‌هایی می‌تواند فوق تخصص داشته باشد؟

گرایش‌های مختلفی در مقاطع تحصیلات تکمیلی برای این رشته تعریف شده است. افرادی که کارشناسی خود را در رشته علوم تغذیه همه می‌کنند، امکان ادامه تحصیل در گرایش‌های مختلفی در مقاطع بالاتر دارند.

متخصص تغذیه ورزشی

ورزشکاران و بزرگسالان فعال، برای افزایش کارکرد ورزشی و جسمانی خود از متخصصان تغذیه در این حوزه راهنمایی می‌گیرند. متخصصین تغذیه ورزشی برنامه‌های تغذیه مناسب را برای ورزشکاران یا تیم‌های ورزشی تدوین می‌کنند.

دکتر تغذیه در چه زمینه‌هایی می‌تواند فوق تخصص داشته باشد؟

متخصص تغذیه کودکان

این متخصصان برای ترقی سلامت تغذیه نوزادان، کودکان و نوجوانان برنامه‌هایی طراحی و اراعه می‌کنند. برای از بین بردن مشکلات تغذیه افراد در این گروه‌های سنی باید به متخصص تغذیه کودکان مراجعه بشود.

متخصص تغذیه سالمندان

این متخصصان برای ترقی کیفیت زندگی و سلامت افراد مسن، استراتژی‌های تغذیه ایمن و مؤثر را طراحی، اجرا و مدیریت می‌کنند. تغذیه، نقش مهمی در سلامت سال‌های کهنسالی دارد. از این رو، دریافت مشاوره‌های تغذیه برای افراد در این رده سنی و به‌اختصاصی افرادی که دچار مشکلات و بیماری‌های گوناگون‌اند، الزامی است.

ادامه مطلب
مزایای خمیر دندان خانگی + طرز تهیه ۴ نوع پرطرفدار آن

فرق دکترای تغذیه و متخصص تغذیه در چیست؟

با این که اکثریت عموم، متخصص تغذیه و دکترای تغذیه را یکسان می‌دانند با این‌حال، این دو تفاوت‌هایی دارند. در جدول زیر، فرق دکترای تغذیه و متخصص تغذیه را گفتن کرده‌ایم:

دکتر تغذیه تشخیص و درمان مشکلات تغذیه و اراعه برنامه غذایی
متخصص تغذیه تجویز رژیم و برنامه غذایی برای افراد گوناگون

ربط و ماموریت های متخصص تغذیه با بهداشت عمومی چیست؟

نقش تغذیه در بهداشت عمومی، تشویق جمعیت به انتخاب سبک زندگی سالم و رو به رشد است. بدون تغذیه مناسب، عموم مردم در برابر بیماری‌ها و دیگر مسائل بهداشتی صدمه‌پذیرتر خواهد شد.

متخصص تغذیه کیست

ماموریت های و خدماتی که متخصص تغذیه اراعه می‌دهد، چیست؟

متخصصان تغذیه به مراجعان خود پشتیبانی می‌کنند تا اهدافی همانند افت وزن و رسیدن به عادت‌های غذایی سالم را محقق کنند. این افراد به بیماران پشتیبانی می‌کنند که مشکلات تغذیه‌ای‌شان را شناسایی کرده و رویکردهای صحیحی نسبت به رژیم غذایی داشته باشند. از ماموریت های و خدمات آن‌ها باید به موارد زیر اشاره کنیم:

برسی نیازهای سلامتی مراجعان

افرادی که در رشته تغذیه تحصیل می‌کنند، با بازدید اسبق غذایی و شرایط جسمانی مراجعان خود به آن‌ها مشاوره‌هایی خواهند داد. برسی و بازدید نیازهای سلامت و تغذیه مراجعان از جمله ماموریت های این افراد است.

مشاوره درمورد تغذیه و عادت‌های غذایی

برای بهبود حالت سلامت، همه افراد باید از رژیم غذایی صحیحی برخوردار باشند. لزوماً، فقط افرادی که دچار بیماری‌اند، نباید به متخصص تغذیه مراجعه کنند. به این علت، قسمت مهمی از ماموریت های متخصصان تغذیه تدوین و طراحی رژیم‌های غذایی مناسب برای همه افراد است.

تحقیق و بازدید سیاست‌های کلان سلامت

برخی از متخصصان تغذیه، در حوزه‌های سیاست‌گذاری کلان هم شراکت دارند. افرادی که در رشته دکتری تغذیه تحصیل کرده‌اند، در نهادهای دولتی فعالیت می‌کنند و به تدوین سیاست‌هایی پشتیبانی می‌کنند که برای حوزه سلامت عمومی مهم‌اند.

پشتیبانی به مراجعان برای مدیریت بیماری از طریق تغذیه

تعداد بسیاری از بیماران برای درمان، نیازمند مراعات رژیم‌های غذایی مخصوص می باشند. برای مثال، مبتلایان به مشکل سختی خون بالا یا دیابت باید تحت نظر متخصصان تغذیه عمل به منفعت گیری از برنامه غذایی خاصی کنند که مشکلشان را کنترل می‌کند.

ادامه مطلب
فواید فاصله گرفتن از شبکه‌های اجتماعی و روش انجام آن

دکتر تغذیه در درمان کدام بیماری‌ها پشتیبانی می‌کند؟

متخصصان تغذیه می‌توانند رژیم غذایی مناسبی برای طیف وسیعی از بیماری‌ها اراعه کنند. در ادامه به معارفه هریک از این حالت‌ها می‌پردازیم تا بگوییم که توانایی پزشک با تخصص تغذیه چیست و در شناسایی چه حالت‌هایی حضوری مهم و تعیین‌کننده دارد.

دیابت

یکی از با اهمیت ترین عمل های درمانی برای کنترل دیابت، منفعت گیری از رژیم مناسب است. متخصص تغذیه تلاش می‌کند با اراعه رژیمی سرشار از میوه‌ها و سبزیجات مقوی و مناسب، افت و کنترل مصرف قند و کربوهیدرات و حذف غذاهای فرآوری‌شده به بیماران در نگه داری اعتدال در سلامت پشتیبانی کند.

اختلالات اشتها و سوتغذیه

پشتیبانی متخصصان تغذیه برای از بین بردن مشکلاتی همانند پرخوری عصبی یا ناتوانی در غذاخوردن و بیماری‌هایی همانند سوتغذیه، الزامی است. این کارشناسان با در نظرگرفتن شرایط بیماران، تلاش می‌کنند به آن‌ها در رسیدن الگویی قابل اجرا جهت خروج از حالت نامناسب پشتیبانی کنند.

پزشک تغذیه

بیماری قلبی و سختی خون

افراد مبتلا به ناراحتی‌های قلبی و مشکلات سختی خون باید تحت نظر متخصص تغذیه قرار بگیرند. حالت سلامتی آن‌ها رابطه مستقیمی با تغذیه‌شان دارد.

بیماری‌های گوارشی

دست‌یابی به تغذیه خوب و نگه داری آن، بخشی کلیدی در مدیریت علائم بیماری‌های گوارشی است. رژیم غذایی مناسب به تنظیم سطح انرژی و سیستم ایمنی بدن هم پشتیبانی می‌کند و می تواند از افتریز مغذی‌ها و سوء تغذیه جلوگیری کند.

چاقی

برای از بین بردن چاقی هم باید به متخصص تغذیه مراجعه کنید. این متخصصان می‌دانند که چطور با کنترل کالری مصرفی به افت وزن موثر و ماندگار پشتیبانی کنند. پیشنهاد متخصصان تغذیه تبدیل شکل‌گیری عادت‌های غذایی درست و تحول سبک زندگی مبتلایان به چاقی می‌بشود.

راه حلهای تشخیص در تخصص تغذیه چیست؟

متخصصان تغذیه از دو مسیر تشخیصی برای شناسایی مشکلات مراجعان خود منفعت می‌برند. در ادام به هریک از آن‌ها نگاهی خواهیم داشت و می‌گوییم که راه حلهای تشخیص برای پزشک با تخصص تغذیه چیست و چطور معمای مشکلات تغذیه‌ای به‌دست این چنین کارشناسی باز می‌بشود.

ادامه مطلب
عینک بلوکات یا بلوکنترل؛ کدام لنز مناسب من است؟

علت‌شناسی

متخصصان تغذیه با بازدید علت و ریشه مشکلات تلاش می‌کنند که عامل مهم مشکل در روال مصرف، جذب و گوارش بیماران را شناسایی کنند.

کشف علت مشکلات غذایی از با اهمیت ترین ماموریت های و عمل های تشخیصی است. اینجا اشکار می‌بشود که اهمیت تخصص تغذیه چیست و می‌تواند نقش پررنگی در بازگشایی مشکلات جسمانی بیماران گوناگون داشته باشد.

بازدید علائم و نشانه‌ها

برای کشف علت مشکلات مراجعان، متخصصان تغذیه علائم و شواهد حاضر را به‌دقت زیر نظر می‌گیرند. ریشه‌شناسی و شناسایی علائم تاحد بسیاری به کشف مشکلات و تجویز راه‌کارهای صحیح پشتیبانی می‌کند.

چه وقتی باید به متخصص تغذیه مراجعه کنیم؟

در شرایط زیر، مراجعه به متخصص تغذیه پیشنهاد می‌بشود:

  • آلرژی یا حساسیت‌های غذایی دارید.
  • تحت درمان‌هایی همانند شیمی درمانی هستید.
  • گیاهخوار هستید و کمبودهای غذایی اشکار کرده‌اید.
  • شرایطی همانند بیماری سلیاک دارید که بر جذب غذا تأثیر می‌گذارد.
  • شما یا خانواده‌تان اضافه وزن دارید و کم‌کردن وزن برایتان دشوار شده است.
  • برای پشتیبانی به افت سختی خون یا کلسترول، باید رژیم غذایی مناسبی دریافت کنید.
  • در کنترل قند خون مشکل دارید یا پیش‌دیابت برای شما تشخیص داده شده است.

با مراجعه به متخصص تغذیه، هم اهداف مختصر‌مدتی همانند رسیدن به وزن مناسب و هم اهداف بلندمدتی نظیر دورشدن از بیماری‌ها و اختلالات، میسر می‌بشود. شناخت این که تخصص تغذیه چیست و چه نقشی در سلامت دارد، برای جوامع الزامی است. مراجعه به‌موقع به این کارشناسان ضامن سلامت افراد جامعه خواهد می بود.

کارشناش تغذیه کیست

برای رژیم لاغری و چاقی باید به پزشک تغذیه مراجعه کنیم؟

اگر در قبل برای افت وزن تلاش ناموفقی داشته‌اید، احتمالا زمان آن رسیده که از پشتیبانی حرفه‌ای منفعت گیری کنید. متخصص تغذیه می‌تواند با طراحی برنامه شخصی بر پایه موارد زیر به افت وزن و از بین بردن چاقی پشتیبانی کند:

  • حالت سلامتی
  • نیازهای فردی
  • سبک زندگی

چاقی نوعی بیماری است و برای درمان آن باید همانند هر مشکل و بیماری فرد دیگر به متخصص مراجعه بشود. وقتی که بدانید تخصص تغذیه چیست و متخصصان این حوزه در کنارتان می باشند، راحت‌تر در مسیر کنترل وزن پیش خواهید رفت. آن‌ها به شما پیشنهاد‌های علمی می‌کنند و نمی‌گذارند که در راه افت وزن دچار سردرگمی شوید.

ادامه مطلب
عورت نمایی؛ همه‌چیز درمورد اختلال بدن نمایی

در انتخاب بهترین دکتر تغذیه چه مواردی را باید در نظر بگیریم؟

برای انتخاب بهترین دکتر تغذیه به نکات زیر دقت کنید:

  • اعتبار و تحصیلات متخصص را بازدید کنید.
  • نظر مراجعان قبل دکتر را جویا شوید.
  • به تعامل و حرکت متخصص دقت کنید.

برای کسب اطلاعات درمورد توانایی مراجعان قبلی هر متخصص می‌توانید از سامانه‌های آنلاین نوبت‌دهی همانند دکتردکتر هم پشتیبانی بگیرید. نظر کاربران و مراجعان قبلی پزشکان در این بستر ثبت می‌بشود.

وظایف متخصص تغذیه

در مراجعه به دکتر تغذیه انتظار چه معاینه‌ها و کارهایی را باید داشته باشیم؟

متخصصان تغذیه با کسب آگاهی از حالت شما درمورد سابقه پزشکی و سلامتتان، سوالاتی نقل می‌کنند. روال تغذیه و مواد مصرفی‌تان هم از سوی آن‌ها بازدید می‌بشود. کارشناس تغذیه با اراعه رژیم غذایی به پیشگیری از بیماری‌ها یا درمانشان پشتیبانی می‌کند.

پزشک تغذیه با شناخت سبک زندگی و عادت‌های غذایی و با در نظرگرفتن مشکل یا خواسته شما، تجویز پزشکی می‌کند. با آگاهی از این که دکتر تغذیه کیست، در زمان نیاز می‌توانید از مشاوره‌های او منفعت‌مند شوید. این متخصصان در حوزه اراعه رژیم کبد چرب، رژیم بارداری، رژیم دیابت و موارد پرشمار دیگر تخصص دارند.

آگاهی از این که متخصص تغذیه کیست، به افراد پشتیبانی می‌کند که در انتخاب رژیم غذایی و کنترل مواد خوراکی مصرفی‌شان صحیح‌تر عمل کنند.

افرادی که می‌دانند تخصص تغذیه چیست و چه کمکی به آن‌ها می‌کند، در صورت ابراز مشکلات و حالت‌های گوناگون همانند دیابت هم از مشورت تخصصی منفعت‌مند خواهد شد. پزشک تغذیه با کنترل رژیم بیماری‌های قبلی راه را برای حرکت در جاده سلامتی هموار می‌کند.

با مراجعه به سایت دکتردکتر، می‌توانید بهترین پزشکان با تخصص تغذیه را به‌راحتی شناسایی کنید. این سامانه آنلاین بستری جامع و کامل برای دسترسی به خدمات پزشکی همانند نوبت‌دهی آنلاین و مرور نظرات کاربران دیگر درمورد پزشکان گوناگون را در اختیارتان قرار می‌دهد.

آگاهی از ماموریت های متخصص تغذیه و مراجعه به او راهی برای دریافت مشاوره تغذیه‌ای، کنترل وزن، مدیریت مشکلاتی همانند حساسیت غذایی و دریافت رژیم چاقی است.

منبع های:

learn

associationfornutrition

verywellhealth

سوالات متداول تخصص تغذیه چیست؟

دسته بندی مقالات

مقالات کسب وکار

مقالات تکنولوژی

مقالات آموزشی

سلامت و تندرستی



منبع

پست های مرتبط