سیم و کابل صنعتی رگ حیاتی صنعت_رنگو

سیم و کابل صنعتی


نوشته و ویرایش شده توسط مجله ی رنگو

سیم و کابل در ارسال و انتقال انرژی الکتریکی و برق نقش پر رنگی ایفا می کنند و یکی از مهم ترین تجهیزات برقی اکنون محسوب می شوند. سیم و کابل انواع مختلفی دارند و مدل هایی که در عرصه برق صنعتی منفعت گیری می شوند، سیم و کابل صنعتی می گویند؛ چرا که باید قسمت بزرگ و سنگین تری از انرژی را به نسبت دیگر کابل ها انتقال دهند. خود سیم و کابل صنعتی دارای انواع مختلفی است که به بازدید هر یک از آن ها می پردازیم. هادی سیم و کابل صنعتی طبق معمول از مس و آلومینیوم تشکیل می شوند.

سیم و کابل یکی از با اهمیت ترین اجزا مورد منفعت گیری در صنعت برق است. انواع گوناگون سیم و کابل کاربرد های متغیری دارند. منفعت گیری از سیم و کابل برق با کیفیت و مناسب می تواند از خطرات احتمالی آتش سوزی و برق گرفتگی جلوگیری کند. سیم و کابل برق در حوزه صنعت دسته بندی مختلفی دارند که هر یک از کارایی مخصوص به خود برخوردارند که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

سیم و کابل بر پایه هادی
۱) سیم افشان
سیم افشان به نوعی سیم تک رشته ای حرف های می بشود که هادی آن از مس تشکیل می گردد. جنس عایق سیم افشان پی وی سی است که از آن در وسایل برقی و سیم های روشنایی و داخل لوله منفعت گیری می کنند. از آن جایی که سیم های افشان از چندین رشته سیم نازک به هم دیگر تشکیل شده اند، منعطف می باشند و در صنعت به علت قوت رسانای زیاد به کار می روال. سیم های افشان در روبه رو پیچ خوردن و ضربه دوام می آورند.

ادامه مطلب
اسپاتیفای چیست؟ همه چیز درمورد سرویس موسیقی Spotify_رنگو

۲) سیم مفتول
سیم مفتول، سیم تک رشته ای می باشد که با منفعت گیری از مس تشکیل می بشود و عایق آن pvc است. ترکیب مس و پی وی سی علتشده تا سیم مفتول هم منعطف باشد و بتوان از آن در تکه های گوناگون صنعتی منفعت گیری کرد. سیم مفتول در زیر گچ و لوله ها به کار می رود و در تکه هایی که نیازی به حرکت و نصب ندارند هم مورد منفعت گیری قرار می گیرد. ملزوم به ذکر است که سیم مفتول نیز از انواع مختلفی راه اندازی شده که از جمله آن ها می توان به سیم مفتولی گالوانیزه، استیل، سیاه، مسوار، سفید و پی وی سی اشاره کرد.

آخرین مطالب
ادامه مطلب
معارفه هواوی  Enjoy 70؛ گوشی تازه تجهیزبه باتری و نمایشگر بزرگ با دوربین دوگانه

۳) سیم نیمه افشان
سیم نیمه افشان به نوعی سیم که بین سیم های افشان و مفتولی است قرار می گیرد که رشته های آن از سیم های افشان کم تر است. این سیم کاربری همانند به سیم های مفتولی دارد و در جاهایی که نیاز به انعطاف بالاتر به نسبت سیم مفتولی باشد، از سیم نیمه افشان منفعت می گیرند. سیم های نیمه افشان در داکت های زیر زمینی، تابلوهای کنترلی و ماشین الات به کار می روال.

سیم و کابل بر پایه ولتاژ

انواع سیم و کابل بر پایه ولتاژ سیم و کابل ها را به سه دسته سختی ضعیف، سختی متوسط، سختی قوی تقسیم میشوند. هر کدام از سیم و کابل هایی که به گفتن سیم و کابل سختی ضعیف شناخته میشوند شامل ولتاژ۶۰۰ تا۱۰۰۰ ولت می شوند. سیم و کابل سختی متوسط شامل کابل ۲۰ کیلوولت و کابل ۳۳ کیلوولت می باشند. سیم و کابل سختی قوی شامل کابل های ۶۳ کیلوولت و ۱۳۲ کیلوولت می باشند. که در صنعت طبق معمول از سیم و کابل سختی متوسط و سختی قوی منفعت گیری میشود.

ادامه مطلب
۱۰ ویژگی شریک کاری خوب که بدون آنها دچار مشکل می‌شوید

سیم و کابل بر پایه کاربرد

سیم اتصال به زمین
سیم اتصال به زمین اجازه نمی دهد تا برق گرفتگی رخ دهد یا این که در مدار نشتی تشکیل بشود. وقتی که نشتی رخ دهد امکان پذیر که جریان توسط وسایل رسانا به لوازم الکترونیکی منتقل بشود و با لمس کردن آن ها به بدنه ارسال اشکار کند. برای جلوگیری از این عمل باید فلزات رسانا با منفعت گیری از سیم ارت به زمین متصل شوند. سیستم ارتینگ اهمیت بسیاری دارد و در سیستم های مخابرات و برق کشی مسکونی منفعت گیری بسیاری می بشود؛ چرا که با وصل شدن به سیم ها، اجازه ورود جریان برق را نمی دهد و خطر ابراز حوادث را زیاد کم می کند.

کابل های مخابراتی
بعد از بازدید سیم ها بهتر است به سراغ کابل ها برویم. کابل های مخابراتی، نوعی از کابل می باشند که سیگنال های مخابراتی اعم از صدا، عکس، اطلاعات و … را انتقال می دهند. از کابل های مخابراتی در انتقال اطلاعات زمینی، دریایی و هوای و همین طور خطوط اینترنت و تلفن ثابت منفعت گیری می کنند و در بیرون از ساختمان ها نصب شوند. مقصد از منفعت گیری از کابل های مخابراتی ارسال دیتا و داده می باشد که از هادی مسی ساخته می شوند.

ادامه مطلب
خرید مفتول استیل با قیمت کف بازار از داخل کننده!

کابل انتقال دهنده سیگنال
برای ارسال و دریافت سیگنال از این کابل ها منفعت گیری می کنند. در صنعت یک سری لوازم و ابزارهایی وجود دارند که با دریافت سیگنال تحول می کنند و یا یک سری کارها را انجام می دهند، به این وسایل ابزار دقیق حرف های می بشود. کابل ابزار دقیق یک محلی برای ارسال و دریافت سیگنال ها فراهم کرده که هم از تنوع بسیاری برخوردارند و هم این که مقدار تاثیرگذاری آن ها فرق می کند.

کابل فیبر نوری
کابل فیبر نوری به رشته ای نازک از شیشه ای یا پلاستیک حرف های می بشود که می تواند داده ها را با منفعت گیری از نور از یک محل به محل دیگر ارسال کند. شدت کابل های فیبر نوری به نسبت کابل های معمولی زیاد زیاد تر است و توانایی انتقال بسیاری دارند. ظرفیت ارسال داده ها در فیبر های نوری فرق می کند اما طبق معمول بین ۲.۵ تا ۱۰ گیگابایت بر ثانیه می باشند. از فیبر نوری در جنبه های مختلفی منفعت گیری می کنند و نه تنها در مخابرات بلکه در دیگر تجهیزات اعم از نظافی، پزشکی و ابزار دقیق هم کارایی دارد. کابل های فیبر نوری از جنبه جنس هسته و غلاف چندین نوع دارند که هر یک دارای ویژگی های مخصوص به خودش است.

ادامه مطلب
انتخاب کابل برق افشان مناسب: گامی مهم در سیم‌کشی ساختمان

کابل های مخصوص سیستم ایمنی
در صنایع گوناگون همانند صنعت ساختمان سازی و کارگاه ها، امکان ابراز حریق زیاد است و برای افت خطرات ناشی از آن از کابل ها منفعت گیری می کنند تا بتوانند کیفیت خود را تا حدی در زمان حریق نگه داری کنند و داده ها را به ابزارها انتقال دهند. در کابل های سیستم ایمنی زره اهمیت بسیاری دارد و به طور سیم های تخت و یا گرد و یا نوارهای فولادی، گالوانیزه، آلیاژ آلومینیوم یا آلومینیوم منفعت گیری می بشود. کابل های مقاوم در روبه رو ضربه و حریقه اجازه انتشار کردن شعله را نداده و می توانند در روبه رو نوسانات دمایی و تغییرات آن ها دوام بیاورند.

salb-techna

دسته بندی مقالات

مقالات کسب وکار

مقالات تکنولوژی

مقالات آموزشی

سلامت و تندرستی



منبع

پست های مرتبط