تخصص سالمندان چیست و دکتر سالمندان کیست؟ بازدید طب سالمندان_رنگو

دکتر سالمندان کیست


نوشته و ویرایش شده توسط مجله ی رنگو

اشخاصی که به جستوجو درمان‌های تخصصی برای سالخوردگان می باشند، طبق معمول می‌پرسند که تخصص سالمندان چیست و دکتر سالمندان کیست؟ متخصص سالمندان پزشکی است که مراقبت‌های اولیه برای درمان افراد مسن را برعهده دارد.

تخصص طب سالمندان، راهی برای بالابردن کیفیت زندگی افراد مسن اشکار می‌کند. دکتر سالمندان، متخصصی داخلی است که دانش اختصاصی‌ای درمورد روال پیری دارد.

این پزشک توانایی‌هایی اختصاصی جهت تشخیص، درمان، پیشگیری و توانبخشی بیماران سالمند کسب کرده است.

از بیماری‌های رایج سالمندان باید به پوکی استخوان، آلزایمر، سختی خون بالا، دیابت و بیماری‌های قلبی و عروقی اشاره کنیم.

در این مقاله از مجله سلامت و پزشکی دکتردکتر، به شما می‌گوییم که دکتر سالمندان چطور به از بین بردن بیماری‌های سالمندان پشتیبانی می‌کند. عارضه‌هایی همانند مشکلات تنفسی در افراد مسن، سرطان، مشکلات حرکتی یا وضعیتی همچون افسردگی.

پزشکان این حیطه، با انجام آزمایش‌های تشخیصی مخصوص، مشکل بیماران سالخورده را تشخیص خواهند داد. سپس از آن هم با پشتیبانی‌گرفتن از راه حلهایی همانند فیزیوتراپی، به درمان و پیشگیری از بیماری‌ها پشتیبانی می‌کنند.

برای مطالعه این مقاله، به نزدیک به ۳ دقیقه نیاز دارید.

در آخر اگر پرسشی داشتید، در قسمت نظرات بنویسید تا مشاور سلامتی، جواب دهد. 

تخصص سالمندان چیست؟

با افزایش سن، بدن تحول می‌کند. شیوه تعامل بدن با محیط و بیماری‌های احتمالی هم دچار تغییراتی می‌بشود. متخصصان سالمندی نقش مهمی در پیش‌برد درمان بیماری‌های کهنسالان دارند. آن‌ها به‌گفتن هماهنگ‌کننده و واسطه در تیم پزشکی وجود دارند. همین امر علتمی‌بشود که مسیر برای تشخیص، انتخاب درمان و رسیدگی به بیمار مسن باز بشود.

وجود این چنین متخصصی برای کهنسالانی سودمند است که دچار مشکلات جسمانی گوناگون می باشند. تعداد بسیاری از این افراد، فقط با یک حالت یا بیماری دچار نیستند و مشکلات فرد دیگر هم دارند.

ادامه مطلب
چطور بدون خسته شدن بدویم؟ ۱۳ راهکار برای افزایش استقامت زمان دویدن

کم شدن کارکرد اندام‌ها و ضعف جسمانی نیاز به رسیدگی متخصص سالمندان دارد. مشکلاتی نظیر زوال عقل یا پوکی استخوان از چالش‌های فرد دیگر است که سالمندان با آن روبرو می باشند.

بر پایه تعریف سازمان ملی سلامت انگلستان (NHS)، تخصص سالمندان به برسی جامع سلامت افراد مسن می‌پردازد. این رشته، امکان افزایش عمر کهنسالان و افت عوارض کهولت بر جسم و روان را افزایش می‌دهد.

متخصص سالمندان می‌تواند حالت عمومی بیماران مسن را تحت کنترل بگیرد. او با شناسایی اثرات درمان‌های گوناگون، به مدیریت احوال بیمار سالمند پشتیبانی می‌کند.

دکتر سالمندان کیست؟

متخصص طب سالمندان، برای درمان افراد مسن (بالای ۶۵ سال) تخصص کسب می‌کند و آموزش‌های متنوعی می‌‌گذراند. در واقع، این چنین متخصصی تلاش دارد که کیفیت زندگی افراد دچار کهولت سن را بالا ببرد. از همین رو، با اراعه راه حلهای مراقبتی به فرد و اطرافیانش به تسهیل زندگی او پشتیبانی می‌کند.

با مراجعه به دکتر سالمندان، اطرافیان کهنسالان هم می‌توانند با راه حلهایی مؤثرتر از آن‌ها مراقبت کنند. متخصص طب کهنسالی، بیماری‌های این دوران از زندگی را تشخیص داده و درمان می‌کند. کنترل اوضاع بیمارانی که به چند بیماری دچارند، کار ساده‌ای نیست.

فوق‌تخصص‌ها و فلوشیپ‌های تخصص سالمندان چیست؟

رشته طب سالمندی زیاد گسترده است. احتمالا در نگاه اول، فکر کنید که این حیطه از پزشکی، تخصص‌های متنوعی ندارد. باید بگوییم که پزشکان این رشته می‌توانند در حوزه‌های گوناگون فوق‌تخصص و فلوشیپ‌های حرفه‌ای بگیرند.

تخصص‌ها و گرایش‌های گوناگون حوزه طب سالمندان عبارت هستند از:

درمان در طب سالمندان

گرایش‌های پزشکی

ضعف کارکرد اعضایی همانند سیستم قلب و عروق، علتابراز بیماری‌هایی مخصوص به سنین کهنسالی می‌بشود. از گرایش‌های پزشکی و تخصص‌های متخصصان طب سالمندی در این عرصه باید به موارد زیر اشاره کنیم:

  • قلب و عروق سالمندان
  • دندانپزشکی
  • پوست
  • تصویربرداری
  • اورژانس
  • نفرولوژی
  • انکولوژی

همان گونه که مشاهده می‌کنید، تخصص طب سالمندان گرایش‌های متنوعی دارد و علمی زیاد گسترده است.

جراحی سالمندان

متخصصان طب سالمندان می‌توانند جراحی‌های متنوع برای درمان مشکلات گوناگون را هم پیش ببرند. برای مثال:

  • همکاری با متخصصان ارتوپدی برای مشکلات حرکتی
  • گوش و حلق و بینی
  • جراحی عمومی
  • ترومای سالمندان
  • چشم پزشکی
  • اورولوژی
ادامه مطلب
برگ چغندر؛ قیمت غذایی، خواص و نحوه پخت آن

دکتر سالمندان با تجویز داروهای مناسب برای سپس از عمل هم به از بین بردن علائم جراحی، پشتیبانی می‌کند.

متخصص سالمندان

بیهوشی سالمندان

بیهوشی سالمندان در جریان جراحی‌های گوناگون و مراقبت از آن‌ها (بعد از بیهوشی و بی‌حسی)، از گرایش‌های مهم تخصص در رشته طب سالمندان است.

روانشناسی سالمندی

صدمه‌شناسی گفتار-زبان سالمندان از جمله تخصص‌های پزشکان سالمندان است. رسیدگی به اختلالاتی همانند دیسفاژی، سکته مغزی، آفازی و صدمه مغزی تروماتیک، از جمله این مشکلات می باشند. در این چنین مواردی، پزشک به بازدید اوضاع مغز و اثرات آن روی گفتار می‌پردازد.

دکتر سالمندان چه بیماری‌ها و مشکلاتی را درمان می‌کند؟

دکتر سالمندان در عرصه‌های متنوعی به درمان بیماران می‌پردازد. دوران کهنسالی با گمان وقوع مشکلات متنوعی همراه است. در این مسیر، نیاز به پزشکی است که بتواند با درمان مناسب و تجویز داروهای ملزوم، به بهبود شخص پشتیبانی کند.

افتادن از سطوح

با افزایش سن، گمان وقوع مشکلات تعادلی و حرکتی افزایش اشکار می‌کند. زمین‌خوردن کهنسالان، علتمشکلاتی همانند شکستگی استخوان یا صدمه به سر می‌بشود. پزشکان سالمندان می‌توانند به افت امکان زمین‌خوردن پشتیبانی کنند.

متخصصان با در نظرگرفتن دلایل احتمالی افتادن و از دست‌دادن اعتدال، اوضاع را تحت کنترل درمی‌آورند. برای مثال، بیماری‌های زیر می‌توانند جهت افتادن کهنسالان شوند:

  • بیماری‌های طویل‌زمان همانند مشکلات قلبی، آرتریت یا زوال عقل
  • مشکلات عصبی و مفصلی
  • پوکی استخوان
  • سرگیجه
  • ضعف

پزشک سالمندان با اراعه ورزش و برنامه‌های تمرینی به افراد مسن پشتیبانی می‌کنند که در راه‌رفتن اعتدال داشته باشند. این چنین امکان پذیر این پزشکان، منفعت گیری از ابزارهای کمکی همانند واکر را تجویز کنند.

روش‌های تشخیص در طب سالمندان

زوال عقل

زوال عقل اصطلاحی است که چند بیماری مغزی را توصیف می‌کند. به‌عبارت دقیق‌تر، منظور از آن، بیماری‌هایی است که با از دست‌دادن حافظه همراه‌اند و زندگی عادی را مختل می‌کنند.

پزشکان سالمندان در تشخیص علل زوال عقل، متخصص می باشند. آن‌ها با ترکیبی از آزمایش‌های حافظه، توانایی و خلق و خو، عمل به اراعه برنامه درمانی می‌کنند. در این راه، از آزمایش خون و اسکن مغز هم منفعت گیری می‌بشود.

بی‌اختیاری ادراری

بی‌اختیاری ادرار، مشکل رایجی بین سالمندان است. از آنجا که این حالت مقداری دشوار و همراه با حس شرم است، درمان آن الزامی به‌نظر می‌رسد.

ادامه مطلب
تروما چیست؛ علائم، مراحل، اقدامات لازم برای بهبود

پزشکان سالمندان در ابتدا آزمایش یورودینامیک را نظر می‌کنند. این آزمایش ظرفیت نگه‌داشتن ادرار در مثانه را مشخص می کند. سپس از آن، راه حلهای مختلفی برای کنترل مشکل نظر می‌بشود:

  • داروها
  • وسایل کمکی همانند پوشک بزرگسالان
  • تمریناتی همانند بیوفیدبک برای تحکیم و کنترل عضلات کف لگن.

در برخی موارد هم نیاز به انجام عمل جراحی وجود دارد.

تخصص طب سالمندان

افسردگی

افسردگی در افراد مسن همانند افسردگی در جوانان نیست. علائم آن زیاد تر ناشی از مشکلات جسمانی و شرایط زندگی در کهنسالی است. برای مثال، سرگیجه یا تنگی نفس می‌تواند نشانه افسردگی در یک بیمار مسن باشد.

نباید این نشانه‌ها با علائم بیماری‌های دیگر همانند مشکلات قلبی و عروقی نادرست گرفته شوند.

درمان افسردگی در افراد مسن می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • درمان شناختی رفتاری گروهی
  • تجویز داروهای ضدافسردگی
  • روان‌درمانی بین فردی
  • درمان گروهی

همراهی اطرافیان بیمار، در سریع تر شدن روال بهبودی افسردگی اهمیت بسیاری دارد.

بیماری‌های قلب و عروقی

بیماری‌های قلبی، علت مهم مرگ و میر و یکی از علل عمده عوارض ناخوشایند در افراد مسن است. پزشک سالمندان با تجویز داروهای مناسب و به‌کارگیری راه حلهای صحیح، از ابراز مشکلات قلبی جلوگیری می‌کنند.

راه حلهای تشخیص در تخصص سالمندان چیست؟

متخصصان سالمندان از راه حلهای متنوعی برای تشخیص حالت بیماران پشتیبانی می‌گیرند.

این پزشکان باید اطلاعات کاملی از حالت‌ سلامت فرد را مرور و برسی کنند. در این چنین شرایطی، پزشک راه حلهای تشخیص گوناگونی را به‌کار می‌گیرد:

آزمایش خون، مدفوع و ادرار

برای برسی حالت سالمندان، پزشکان از آزمایش‌های خون، ادرار و مدفوع منفعت گیری می‌کنند. این آزمایش‌ها می‌توانند به کشف علت تعداد بسیاری بیماری‌ها همانند افزایش سختی خون، پشتیبانی کنند.

بازدید مدفوع و ادرار از نظر برسی عفونت‌های احتمالی یا سنجش وضع کلیه و کبد، اهمیت دارد.

آزمایش خون در طب سالمندان

بینایی‌سنجی

با عمل های بینایی‌سنجی، مواردی همانند آب مروارید، آب سیاه و بیماری‌های دیگر ناشی از افزایش سن تشخیص داده خواهد شد.

بازدید اعتدال و حرکت

تحول کارکرد مغز و دستگاه حرکتی در سالمندان، الزام انجام تست‌های تشخیصی بازدید اعتدال است. این آزمایش‌ها هم حالت فیزیکی بیمار را بازدید می‌کنند و هم از نقطه‌نظر سنجش اوضاع مغز اهمیت دارند.

ادامه مطلب
روانشناسی رنگ قهوه ای؛ نماد تنهایی و گوشه‌گیری

راه حلهای درمان در تخصص سالمندان چیست؟

متخصصان طب سالمندی از راه حلهای گوناگونی برای درمان بیماران خود پشتیبانی می‌گیرند. آن‌ها باید درمورد طیف گسترده‌ای از مشکلات و بیماری‌ها، اطلاعات داشته باشند.

درمان‌های تشخیصی

پزشکان با در نظرگرفتن علائم و اسبق بیمار، عمل به منفعت گیری از درما‌ن‌های گوناگون می‌کنند. با شناسایی علت یا دلایل یک حالت، تجویز دارو یا روش درمانی و کنترل تداخلات داروها و درمان‌های گوناگون، مقدور می‌بشود.

درمان‌های مراقبتی

درمان‌های مراقبتی، مانع از گسترش بیماری و علتکنترل آن می‌بشود. برای مثال، منفعت گیری از ابزارهایی خاص برای بهبود کارکرد حرکتی، در دسته درمان‌های مراقبتی قرار می‌گیرد.

متخصصان طب سالمندی

درمان‌های پیشگیرانه

منظور از درمان‌های پیشگیرانه، درمان‌هایی است که با تجویز دارو یا راه‌کارهای عملی مانع از تشکیل وضعیتی جدی خواهد شد. برای نمونه، راه حلهای پیشگیری از گسترش آلزایمر، از این دست درمان‌ها به‌شمار می‌رود.

درمان‌های توانبخشی

برخی از درمان‌ها در طب سالمندی، مخصوص بیمارانی است که وضعیتی سخت را از سر گذرانده‌‌اند. برای مثال، افرادی که سکته مغزی یا قلبی کرده‌اند، نیاز به درمان‌هایی برای کنترل عوارض سپس از عمل دارند.

زمان مناسب برای مراجعه به پزشکی با تخصص سالمندان چیست؟

وقتی که کهولت سن فرامی‌رسد، بعضی اوقات نیاز به پیش‌برد چند درمان یا مصرف چند دارو با هم پیش می‌آید. در این چنین موقعیتی، باید به متخصص سالمندان مراجعه بشود. او با دید وسیعی که دارد، چشم‌انداز درستی از مسیر درمان طراحی می‌کند.

متخصصان سالمندی در رابطه عوارض جانبی داروها و اثرات منفی مصرف آن‌ها، اطلاعات کافی دارند. آن‌ها می‌توانند شکل و شیوه مصرف دارو و انجام درمان‌های گوناگون را برتری‌بندی کنند.

در مراجعه به دکتر سالمندان باید انتظار چه معاینه‌ها و کارهایی را داشته باشیم؟

در زمان مراجعه به متخصص طب سالمندی، باید انتظار موارد زیر را داشته باشید:

  • مروری بر تاریخچه پزشکی و اسبق درمان
  • معاینه جسمانی و بازدید کارکرد بدنی
  • برسی ذهنی و بازدید حالت روحی

باید حتماً فهرست دقیقی از داروهای مصرفی خود را هم به دکتر اراعه بدهید تا نسبت به مدیریت تداخلات دارو و درمان، آگاه باشد.

ادامه مطلب
ضربان قلب چربی سوزی؛ از کجا بفهمیم در حال چربی سوزی هستیم؟

مراجعه به پزشک سالمندان

موارد مهم در انتخاب پزشک با تخصص سالمندان چیست؟

عوامل مؤثر و مهم برای انتخاب پزشکی با تخصص سالمندان چیست و باید به چه نکاتی در مسیر مراجعه به این پزشکان دقت کنید؟

  • برخورد و حرکت؛
  • تخصص و توانایی؛
  • محیط اراعه خدمات؛
  • پوشش‌دهی بیمه.

در ادامه شرح داده‌ایم که منظور از هریک از معیارهای بالا برای انتخاب پزشکی با تخصص سالمندان چیست.

برخورد و حرکت شیوه تعامل پزشک با بیماران کهنسال زیاد مهم است و باید بتواند اعتمادشان را جلب کند.
تخصص و توانایی مقدار تحصیلات و تخصص پزشک برای درمان صحیح و به‌موقع بیماری‌های کهنسالی اهمیت بسیاری دارد. پزشک خبره با پیشنهاد‌های صحیح درمورد مراقبت‌های منزل و بیمارستان به اطرافیان به بهبود حالت کهنسالان پشتیبانی می‌کند.
محیط اراعه خدمات محیط و فضایی که خدمات پزشکی به کهنسالان اراعه می‌بشود هم اهمیت بسیاری دارد. فضا باید تجهیزو یقیناً مأنوس و اسایش‌قسمت باشد.
پوشش‌دهی بیمه پیش از مراجعه، درمورد پوشش‌دادن هزینه خدمات پزشک از سوی بیمه خود یقین شوید.

با جواب به این که دکتر سالمندان کیست و چه می‌کند، راه درمان و کنترل تعداد بسیاری از حالت‌های افراد مسن همانند سختی خون بالا هموارتر پیش می‌رود.

آیا دکتر سالمندان، می‌تواند بیماری سالخوردگان را قطعی درمان کند؟

آیا دکتر سالمندان، می‌تواند بیماری سالخوردگان را قطعی درمان کند؟

بله. متخصص طب سالمندان، با اراعه برنامه درمانی (فیزیوتراپی یا کاردرمانی) مناسب، روال بهبود کهنسالان را در مسیری درست قرار می‌دهد. در جواب به سوال تخصص سالمندان چیست و دکتر سالمندان کیست، این روال را کامل توضیح دادیم.

تخصص طب سالمندان، آموزش‌های تخصصی در عرصه بیماری‌های رایج سالمندان و مراقبت‌های پرستاری ملزوم برای آن‌ها را به پزشکان می‌دهد.

برای شناسایی بهترین متخصصان می‌توانید به سامانه دکتردکتر مراجعه کنید.

در آنجا، نظرات بیماران قبلی پزشکان را مطالعه کنید و به‌طور اینترنتی نوبت بگیرید. با شناسایی و مراجعه به بهترین پزشکان، بهبودی و افزایش طول عمر سالمندان ساده‌تر می‌بشود.

سؤالات متداول تخصص سالمندان

منبع های:

webmd

mountsinai

hopkinsmedicine

دسته بندی مقالات

مقالات کسب وکار

مقالات تکنولوژی

مقالات آموزشی

سلامت و تندرستی



منبع

پست های مرتبط