افت تشکیل ماشین طی نیمه اول ۱۴۰۳ در سایه رکود بازار [آبان ۱۴۰۳]_رنگو

تولید خودرو

[ad_1]
نوشته و ویرایش شده توسط مجله ی رنگو

با اغاز پاییز ۱۴۰۳، بازار ماشین داخل دوره‌ای شدید از رکود شد. قیمت خودروها در قیاس با قبل افت یافت و حتی نرخ برخی خودروها در بازار آزاد از نرخ رسمی آن‌ها نیز کمتر شد. در همین میانه، آمار وزارت صنعت مشخص می کند طی نیمه اول ۱۴۰۳ تشکیل ماشین در سرزمین کاهشی بوده است. به‌عبارتی کمتر فردی به خرید ماشین علاقه مشخص می کند و خودروسازان نیز تمایل چندانی به تشکیل محصول ندارند.

دفتر صنایع ماشین وزارت صنعت، معدن و تجارت آمار تشکیل خودروسازان را در شش‌ماهه نخست ۱۴۰۳ انتشار کرده است. بر پایه این آمار، تشکیل ماشین در ایران طی نیمه اول ۱۴۰۳ در قیاس با نیمه اول ۱۴۰۲، ۵ درصد کم شدن کرده است. در این زمان، خودروسازان تعداد ۶۰۵ هزار و ۵۴۶ دستگاه انواع خودروهای سواری و تجاری را تشکیل کردند. در زمان شبیه سال قبل، نیمه اول ۱۴۰۲، این رقم ۶۳۹ هزار و ۹۴۸ دستگاه بوده است. جزئیات تشکیل خودروها را می‌توانید در جدول زیر مشاهده کنید:

افت تشکیل ماشین در سرزمین طی نیمه اول ۱۴۰۳:

نوع محصول تشکیل ۶ ماه ۱۴۰۲ تشکیل ۶ ماه ۱۴۰۳ درصد رشد
سواری ۵۴۳.۰۱۸ ۵۱۶.۸۴۸ -۵%
وانت ۷۵.۸۳۹ ۷۸.۸۸۴ +۴%
ون ۲.۰۵۶ ۹۰۱ -۵۶%
مینی‌بوس و میدل باس ۳۸۷ ۲۴۳ -۳۷%
اتوبوس ۴۰۲ ۴۱۶ +۳%
کامیونت، کامیون و کشنده ۱۸.۱۹۲ ۸.۲۵۴ -۵۴%
جمع تشکیل ۶ ماهه ۱۴۰۳ ۶۳۹.۸۹۴ ۶۰۵.۵۴۶ -۵%

مطابق آنچه در جدول بالا می‌بینیم، تشکیل خودروهای سواری نسبت به سال قبل ۵ درصد کم شدن کرده است. این مقدار کم شدن مساوی کم شدن مجموع تشکیل خودروها در ۶ ماه قبل است. ازآنجایی‌که قسمت قابل‌توجهی از تشکیل خودروسازان در ایران به مدل‌های سواری تعلق دارد، کم شدن تشکیل این‌ گونه خودروها بر مجموع تشکیل اثرگذار خواهد می بود.

تنها قسمت‌هایی که در حوزه تشکیل ماشین رشد کرده‌اند، قسمت وانت‌ها و اتوبوس بوده‌اند. وانت‌چندین دفعه خودروهای تجاری شناخته خواهد شد و از الزامات قیمت‌گذاری دستوری تبعیت نمی‌کنند؛ به این علت تشکیل و اراعه وانت‌چندین دفعه برای خودروسازان سودآور است و آن‌ها می‌توانند وانت‌چندین دفعه را به هر تعداد و هر نرخی که می‌خواهند، به فروش برسانند.

رشد قسمت اتوبوس را نیز باید ناشی از تلاش اندوخته‌گذاران قسمت ماشین و نهادهای دولتی بدانیم. بعد از فرسودگی شدید ناوگان حمل مسافر درون‌شهری و برون‌شهری، دقت‌ به تشکیل اتوبوس زیاد تر شده است. چند شرکت ازجمله ایران‌ماشین دیزل، سروش دیزل و نامیک داخل حوزه تشکیل اتوبوس برون‌شهری و درون‌شهری شده‌اند اما باتوجه‌به زیاد اتوبوس‌های فرسوده در سطح سرزمین، این رشد ۳ درصدی تا نقطه مطلوب فاصله بسیاری دارد.

دسته بندی مقالات

مقالات کسب وکار

مقالات تکنولوژی

مقالات آموزشی

سلامت و تندرستی

[ad_2]

پست های مرتبط