نقشه‌برداری امگا از کلاهک قطب جنوبی مریخ

امگا


۱۸ ژانویه ۲۰۰۴، ابزار امگا متعلق به مارس اکسپرس، از کلاهک قطب جنوبی سیاره سرخ نقشه‌برداری کرد.

مارس اکسپرس، ۲۵ دسامبر ۲۰۰۳، داخل مدار مریخ شد. در طول هفته‌های سپس، مدار آن تنظیم شد تا برای مأموریت علمی خود آماده‌ بشود. در ۳۰ دسامبر، تیم کنترل زمینی آژانس فضایی اروپا دستوراتی برای روشن‌شدن‌ موتورهای فضاپیما فرستاد و آن را در مدار قطبی قرار داد. از آنجا، کاوشگر مطالعات دقیقی از سطح سیاره، ساختارهای زیرسطحی و جو انجام داد.

طیف‌سنج نقشه‌برداری، کانی‌شناسی مرئی و مادون قرمز امگا توسط سرزمین فرانسه تشکیل شد. این طیف‌سنج ترکیب معدنی سطح را تا وضوح ۱۰۰ متر تعیین می‌کند و در داخل فضاپیما نصب شده است. وزن ابزار ۲۸.۶ کیلوگرم است.

این چنین مشاهداتی امکان نقشه‌برداری سنگ‌های آذرین و کانی‌های ثانویه و این چنین یخ‌های چند ساله و یخبندان‌های فصلی را فراهم می‌کند. علاوه‌براین، امگا دارای قابلیت مشاهده اتفاق‌های جوی گوناگون و گذرا (ابر، گرد و غبار، مه، درخشش هوا) است که توسط انعطاف‌پذیری عملیاتی MEX تسهیل می‌بشود.

ادامه مطلب
دانه‌های بیلی در خورشیدگرفتگی کامل_رنگو
آخرین مطالب

امگا در ۱۸ ژانویه برای اولین‌بار بعد از نقشه‌برداری، وجود یخ آب و یخ دی اکسید کربن را در مریخ نشان داد.

با دقت به برگشت علمی مورد قیمت و مشخصات زیاد انعطاف‌پذیر، مأموریت مارس اکسپرس چندین دفعه تمدید شد. آخرین تمدید در ۷ مارس ۲۰۲۳ تصویب شد و تا ۳۱ دسامبر ۲۰۲۶ ادامه دارد. امگا نیز هم چنان فعال است و گاه‌به‌گاه طیف بازتابی مریخ و قمر آن، فوبوس را اندازه‌گیری می‌‌کند.

ادامه مطلب
۱۷ نشانه سازگاری در رابطه عاطفی



منبع

پست های مرتبط

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها