مزایای خمیر دندان خانگی + طرز تهیه ۴ نوع پرطرفدار آن

نارگیل و روغن آن از مواد اولیه ساخت خمیر دندان خانگی


آیا از طعم تکراری خمیردندان خود خسته شده‌اید؟ استفاده از خمیردندان‌های خانگی راهکاری ایمن و ساده برای تجربه طعم و بوی جدید است. می‌توانید از این خمیردندان‌ها برای بهداشت دهان و دندان خود استفاده کنید تا مطمئن شوید که مواد شیمیایی وارد بدنتان نمی‌شوند. اگر دوست دارید خمیردندان خودتان را درست کنید، با ما در این مقاله همراه شوید.

خمیردندان چیست؟

خمیردندان ماده‌ای شوینده برای مراقبت از دندان‌ها و حفظ بهداشت دهان است. این ماده دندان‌ها را تمیز و سفید می‌کند و بوی بد دهان را از بین می‌برد. پزشکان می‌گویند خمیردندان هم نقش درمانی دارد و هم نقش پیشگیرانه. خمیردندانی که پزشکان تأییدش می‌کنند، حاوی موادی است که پلاک‌های دندانی را حذف می‌کند، لکه‌های روی دندان‌ها را از بین می‌برد، التهابات لثه را به حداقل می‌رساند، بوی بد دهان را از بین می‌برد و از پوسیدگی دندان‌ها جلوگیری می‌کند.

مواد تشکیل‌دهنده خمیردندان

شرکت‌های دارویی برای ساخت خمیردندان از مواد گوناگونی استفاده می‌کنند و ترکیبات محصول هر کارخانه با کارخانه دیگر تفاوت‌هایی دارد، اما مواد اصلی تشکیل‌دهنده خمیردندان عبارت‌اند از:

  • مواد ضدپوسیدگی که تا حدی سبب ترمیم پوسیدگی زودرس دندان می‌شوند؛
  • مواد ضدحساسیت که حساسیت دندان‌ها را کاهش می‌دهند؛
  • مواد ضدمیکروبی که از تجمع پلاک جلوگیری می‌کنند؛
  • مواد ساینده که لکه‌های روی دندان را از بین می‌برند؛
  • مواد شوینده که کف می‌کنند و مواد اضافی را از روی دندان پاک می‌کنند؛
  • مواد طعم‌دهنده که برای طعم و بوی بهتر خمیردندان از آنها استفاده می‌کنند؛
  • مواد مرطوب‌کننده که از دندان‌ها محافظت می‌کنند تا آب از دست ندهند؛
  • مواد اتصال‌دهنده که همه مواد را در کنار هم نگه می‌دارند و بافت خمیری ایجاد می‌کنند.

این مواد معمولا خطری برای سلامتی ندارند، اما مصرف بیش از حد بعضی از آنها ممکن است برای سلامتی مضر باشد. سدیم فلوراید و تری‌کلوسان از مواد تشکیل‌دهنده همه خمیردندان‌هایند که مصرف بیش از حدشان احتمال ابتلا به معده‌درد و انسداد روده را افزایش می‌دهد. به همین دلیل بعضی از مردم ترجیح می‌دهند خمیر دندان خانگی خودشان را درست کنند.

آخرین مطالب
ادامه مطلب
لمینت دندان؛ روش کار و عوارض + تفاوت آن با کامپوزیت

فواید خمیر دندان خانگی

ساخت خمیر دندان خانگی مزایای زیادی دارد. خمیردندان‌هایی که از فروشگاه‌ها و داروخانه‌ها می‌خرید، اغلب طعم تکراری و قدیمی دارند، حاوی مواد شیمیایی و شوینده‌هایی هستند که ممکن است برای بدن خوب نباشند و شیرین‌کننده‌های مصنوعی، رنگ و مواد نگهدارنده‌ دارند.

خمیر دندان خانگی سازگار با محیط‌زیست است، اثرگذاری مناسبی دارد و می‌توانید طعم آن را خودتان تعیین کنید. علاوه‌بر این، با ساخت خمیر دندان خانگی در هزینه‌هایتان هم صرفه‌جویی خواهد کرد. در ادامه برخی از مزایای خمیردندان‌های خانگی را توضیح داده‌ایم.

۱. اطلاع از مواد اولیه

برای ساخت خمیر دندان خانگی همه‌ مواد اولیه را خودتان انتخاب می‌کنید و می‌توانید بنا به سلیقه خود، از مواد اولیه گیاهی قدرتمند به‌جای شوینده‌های شیمیایی استفاده کنید. این‌طوری خیالتان راحت است که مواد شیمیایی وارد بدنتان نمی‌شوند و به محیط‌زیست هم آسیبی نمی‌رسانید.

۲. قدرت انتخاب

اگر به طعم نعنایی خمیردندان‌ها علاقه‌ای ندارید، ساخت خمیر دندان خانگی انتخاب خوبی برای شماست. می‌توانید مقداری اسانس زنجبیل، پرتقال یا لیمو به خمیر دندان خود اضافه کنید و طعم دلخواه خودتان را بسازید.

۳. صرفه‌جویی در هزینه‌ها

خمیر دندان خانگی بسیار مقرون‌به‌صرفه است. بیشتر مواد تشکیل‌دهنده آن را می‌توانید عمده بخرید و چندین خمیردندان با آنها بسازید. این‌طوری در طولانی‌مدت در هزینه‌هایتان صرفه‌جویی می‌کنید.

۴. محافظت از محیط‌زیست

وقتی خمیر دندان خانگی درست می‌کنید، زباله کمتری تولید می‌شود. شما می‌توانید از ظروف چندبارمصرف برای ساخت و نگهداری خمیردندان خانگی‌تان استفاده کنید. با این کار ضایعات پلاستیکی کمتری وارد محیط‌زیست می‌شود و شما از اینکه در آلودگی محیط‌زیست نقش کمتری داشته‌اید، احساس خوبی خواهید داشت.

ادامه مطلب
فواید شوخی و خنده برای سلامت جسمی، روانی و اجتماعی

چالش‌های ساخت خمیر دندان خانگی

ساخت خمیر دندان خانگی چالش‌های زیادی دارد و ممکن است برای شما چندان مناسب نباشد. خوب است به این معایب آگاه باشید و سپس تصمیم بگیرید که آیا می‌خواهید خمیر دندان خانگی بسازید یا خیر. در ادامه، مهم‌ترین معایب ساخت خمیر دندان خانگی را با هم می‌خوانیم.

۱. ندانستن نسبت مواد

اگر متخصص دندان‌پزشکی نیستید، احتمالا نمی‌دانید نسبت دقیق مواد چقدر است، بنابراین شاید خمیردندانی که می‌سازید بیش از حد ساینده باشد یا خاصیت اسیدی داشته باشد. خمیردندانی که سایندگی زیادی دارد، به مینای دندان آسیب می‌رساند. ترکیب اسیدی نیز لثه‌ها را تحریک می‌کند و ممکن است خطراتی داشته باشد.

۲. نبود فلوراید در خمیردندان خانگی

بعضی از متخصصان عقیده دارند فلوراید برای سلامت دهان و دندان ضروری است. آنها می‌گویند این ماده معدنی از دندان‌ها محافظت و از پوسیدگی‌شان پیشگیری می‌کند. شما نمی‌توانید در تولید خمیر دندان خانگی از فلوراید استفاده کنید، بنابراین با استفاده دائمی از این خمیردندان‌ها احتمال ایجاد پوسیدگی افزایش می‌یابد.

۳. امکان آلوده‌شدن خمیردندان خانگی

احتمالا هنگام ساخت خمیر دندان خانگی، پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنید. درنتیجه باکتری‌ها به‌راحتی وارد خمیردندان می‌شوند و در آن رشد می‌کنند. وقتی از این خمیردندان استفاده کنید، تمام میکروب‌ها از طریق مخاط دهان وارد بدنتان می‌شوند و در معرض ابتلا به انواع بیماری قرار می‌گیرید.

۴. ماندگاری کم خمیردندان خانگی

در خمیردندان‌های صنعتی، از مواد نگهدارنده استفاده می‌کنند. این مواد برای سلامتی چندان خوب نیستند، اما از فاسدشدن محصول جلوگیری می‌کنند. خمیر دندان خانگی شما ماندگاری خیلی کمتری از محصولات فروشگاهی دارد، بنابراین باید خیلی مراقب باشید و اگر متوجه تغییر رنگ یا بوی بدی شدید، باید تمام خمیردندان را دور بریزید.

ادامه مطلب
نقاط حساس بدن زنان و مردان برای تحریک جنسی

طرز تهیه خمیر دندان خانگی

امروزه مردم بیش از قبل نگران سلامتی خودند. مثلا بعضی‌ها ترجیح می‌دهند از مواد شیمیایی و مصنوعی استفاده نکنند و به همین دلیل به ساخت خمیر دندان خانگی روی می‌آورند. البته برای ساخت خمیر دندان خانگی باید نکات مهمی را در نظر گرفت.

برای تهیه خمیردندان در خانه بهتر است از موادی چون گلسیرین، ساخارین، فلوراید و رنگ‌های مصنوعی استفاده نکنید. این مواد عوارض جانبی دارند و نسبت ترکیب آنها با سایر مواد بسیار مهم است و ممکن است استفاده از آنها سبب آسیب‌های جبران‌ناپذیری شود.

برای تهیه خمیردندان خود می‌توانید از روغن‌های ارگانیک مثل روغن نارگیل، جوش شیرین، نمک دریا، زردچوبه، استویا و اسانس‌های طبیعی استفاده کنید. در ادامه، چند طرز تهیه خمیر دندان خانگی را توضیح داده‌ایم.

۱. خمیر دندان خانگی با جوش شیرین

اگر دنبال خمیردندانی قوی می‌گردید، خمیردندان جوش شیرین انتخاب خوبی برای شماست. می‌توانید روغن خوراکی دلخواه خود را به این خمیردندان اضافه کنید تا طعم و بوی بهتری بگیرد. فراموش نکنید که جوش شیرین ساینده است. اگر دندان‌ها و لثه حساسی دارید، از این خمیردندان استفاده نکنید.

مواد لازم

  • نصف فنجان جوش شیرین؛
  • ۱ قاشق غذاخوری آب؛
  • ۱ یا ۲ قطره اسانس نعنا (یا هر اسانس دیگری)؛
  • ۱ یا ۲ قطره استویا (اختیاری).

جوش شیرین و روغن را در یک کاسه کوچک مخلوط کنید. سپس آب را به آن اضافه کنید تا خمیر غلیظی به دست آید. اگر مخلوط شما خیلی خشک شد، کمی آب به آن اضافه کنید تا به غلظت دلخواه برسید.

در مرحله آخر، اسانس و استویا را به خمیردندان اضافه کنید و خوب هم بزنید تا یکدست شود. خمیردندان خود را در شیشه‌ای کوچک بریزید و در جای خشک و خنک نگهداری کنید.

۲. خمیر دندان خانگی با روغن نارگیل

ادامه مطلب
اهمیت بهداشت خواب؛ اصول و روش بهبود آن

خمیردندان روغن نارگیل طراوت‌بخش و مرطوب‌کننده است. در گذشته، مردم بعضی مناطق از روغن نارگیل برای بهداشت دهان و دندان استفاده می‌کردند. آنها معتقد بودند روغن نارگیل باکتری‌ و پلاک‌های دندان را از بین می‌برد و از بیماری‌های لثه جلوگیری می‌کند.

مواد لازم

  • یک‌چهارم فنجان روغن نارگیل ارگانیک؛
  • ۲ تا ۳ قاشق چای‌خوری جوش شیرین؛
  • ۱ یا ۲ قاشق چای‌خوری پودر پیکان ارگانیک؛
  • ۱ یا ۲ قطره اسانس نعنا (یا هر اسانس دیگری).

اگر روغن نارگیل شما جامد است، ابتدا آن را ذوب کنید. سپس روغن نارگیل و جوش شیرین را در یک کاسه کوچک مخلوط کنید. ترکیب شما باید صاف و کرمی باشد. اسانس دلخواه خود را به این ترکیب اضافه کنید.

اگر مخلوط شما خیلی رقیق است، پودر پیکان را در چند مرحله به آن اضافه کنید تا به غلظت دلخواه برسید. خمیردندان خود را در یک شیشه کوچک بریزید و در جای خشک و خنک نگهداری کنید.

۳. خمیر دندان خانگی با پودر زغال فعال

پودر زغال فعال یکی از محبوب‌ترین مواد اولیه برای ساخت خمیر دندان خانگی است. این ماده قدرت پاک‌کنندگی زیادی دارد و لکه‌های روی دندان را از بین می‌برد تا دندان‌هایی درخشان داشته باشید. متخصصان می‌گویند خمیردندان زغال فعال یکی از بهترین سفیدکننده‌های دندان است، اما سایندگی آن هم زیاد است. یعنی اگر همیشه از آن استفاده کنید و با فشار مسواک بزنید، ممکن است به مینای دندان شما آسیب بزند. متخصصان پیشنهاد می‌دهند این خمیردندان را گاهی مصرف کنید و یک خمیردندان ملایم دیگر برای استفاده روزانه داشته باشید.

مواد لازم

  • نصف قاشق چای‌خوری پودر زغال فعال؛
  • ۲ قاشق غذاخوری جوش شیرین؛
  • ۲ قاشق غذاخوری روغن نارگیل؛
  • ۱ یا ۲ قطره اسانس دلخواه (اختیاری)؛
  • ۱ یا ۲ قطره استویا (اختیاری).
ادامه مطلب
هیستروسکوپی؛ روشی برای تشخیص بیماری‌های رحمی

جوش شیرین و پودر زغال فعال را در یک کاسه کوچک خوب مخلوط کنید. روغن نارگیل را به آن اضافه کنید تا خمیر یکنواختی به دست آورید. اسانس و استویا را درنهایت به آن اضافه کنید و خوب هم بزنید. خمیردندان خود را در یک شیشه کوچک بریزید و در جای خشک و خنک نگهداری کنید.

۴. خمیر دندان خانگی با نمک

مسواک زدن با نمک نوعی روش سنتی بهداشت دهان و دندان است که از قرن‌ها پیش رواج داشته. نمک نوعی ماده ساینده طبیعی است که پلاک و لکه‌های دندانی را پاک می‌کند. علاوه‌بر این، خاصیت ضدباکتریایی دارد و می‌تواند میکروب‌های فضای دهان را از بین ببرد و التهاب لثه را کاهش می‌دهد.

مواد لازم

  • ۱ قاشق غذاخوری جوش شیرین؛
  • ۱ قاشق غذاخوری نمک طبیعی؛
  • ۲ تا ۳ قطره اسانس؛
  • چند قطره آب.

جوش شیرین و نمک را در کاسه‌ای کوچک بریزید و خوب مخلوط کنید. سپس چند قطره آب به آن اضافه کنید تا خمیر یکنواختی به دست آورید. در این مرحله، اسانس دلخواه خود را اضافه کنید و ترکیب را خوب هم بزنید. خمیردندان خود را در یک شیشه کوچک بریزید و در جای خشک و خنک نگهداری کنید.

سخن آخر

خمیردندان‌های خانگی فاقد مواد شیمیایی و مصنوعی‌اند و با محیط‌زیست سازگاری دارند. به‌راحتی می‌توانید این خمیردندان‌ها را با موادی که در خانه دارید درست کنید و در هزینه‌هایتان صرفه‌جویی کنید. همچنین با افزودن اسانس دلخواهتان می‌توانید خمیردندانی هماهنگ با ذائقه خود درست کنید و از آن لذت ببرید. خمیر دندان خانگی می‌تواند پلاک و لکه‌های دندان را از بین ببرد، اما قدرت پیشگیری از پوسیدگی دندان را ندارد.

اگر این مقاله برایتان مفید بود، آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید و نظرتان را برایمان بنویسید.

سلامتی ارزشمندترین دارایی انسان است





منبع

پست های مرتبط

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها