ساخت حسگر جدیدی که همه توانمندیهای پوست انسان را در خود دارد

تکنا


محققان دانشگاه پلی تکنیک لوزان موفق شدند حسگر جدیدی را ابداع کنند که در آن همه توانمندیهای پوست انسان از قبیل کشش، خمش، تغییرات دمایی و فشرده سازی به کار گرفته شده است.

به نقل از‌ سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، پژوهشگران حوزه رباتیک موفق شدند با ابداع این حسگر تازه قدم بزرگی را در عرصه گسترش حسگرها بردارند. گسترش این حوزه می‌تواند در پیشرفت دستگاه‌های پوشیدنی و رابط‌های بین انسان و ربات موثر باشد. ویژگی‌های مهم ادراک در انسان حس چندین محرک در یک زمان است. اکنون نیز علم رباتیک برای رسیدن به این مقصد تلاش می کند.

جیمی پیک از آزمایشگاه رباتیک پیکربندی مجدد به همراه همکارانش از دانشگاه لوزان حسگر جدیدی را گسترش دادند که همه قابلیت های حاضر در پوست انسان نیز در آن وجود دارد. همه این حسگرها با پشتیبانی سیستم رنگ درون این حسگر قرار گرفته اند.

ادامه مطلب
تکنولوژی هارپ چیست؟ هرآنچه باید بدانید

حسگر مورد نظر با نام کروموسنس درون یک استوانه لاستیک شفاف قرار گرفته و سه قسمت به رنگ های قرمز، آبی و سبز دارد. یک لامپ ال ای دی در بالا نور را از میانه آن ارسال می کند. در تاثییر خمش یا کشیده شدن دستگاه تحول در مسیر نور رنگ ها توسط یک طیف سنج در انتهای آن، انجام خواهد شد.

قسمت حساس به تغییرات دمایی در این دستگاه به گونه ای است که در تاثییر حرارت دادن رنگ آن از بین می رود. نمونه آن در برخی تیشرت ها با رنگ مخصوص دیده شده می بود. این فناوری از این جهت اهمیت دارد که پیش از این کلیه دستگاه های گسترش یافته به علت وجود حسگرها و دوربین های متعدد زیاد سنگین و دست و پاگیر بوده اند.

ادامه مطلب
سلول‌های خورشیدی نازک‌تر از کاغذ ساخته شدند



منبع

پست های مرتبط

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها