بهترین کتاب های خودیاری؛ ۱۰ کتاب برای گسترش فردی و بهبود سلامت روان

نجات از هزارتو از کتاب های خودیاری


اگرچه مطالعه کتاب خودیاری به‌تنهایی برای عبور از مشکلاتهای فردی و چالش‌های زندگی کافی نیست، این کتاب‌ها از با اهمیت ترین و دردسترس‌ترین منبع های برای بهبود توانایی‌های مراقبتی و سلامت روان می باشند. اگر به‌جستوجو کتاب‌هایی برای بهبود کیفیت زندگی خودید، معارفه کتاب امروز را از دست ندهید.

۱. نجات از هزارتو

نویسنده: نیکول لپرا
مترجم (نظر کاربران): شهرام شیری
انتشارات (نظر کاربران): متخصصان
تعداد صفحه: ۲۹۷

دکتر نیکول کوپرا، روان‌شناس بالینی، در این کتاب با منفعت گیری از رویکرد روان‌شناسی کل‌نگر پیشنهاد‌هایی برای فهمیدن بهتر قبل خود و صدمه‌های روان اراعه می‌کند. او بر این باور است که دردهای جسمی حامل‌ مطلب‌هایی از ذهن و روان ما می باشند و دقت درست به آنها می‌تواند گره‌های ذهنی باز کند و بیماری‌های فیزیکی را بهبود دهد. دکتر کوپرا کتاب را با داستان زندگی خودش اغاز می‌کند و مسیری را که برای درمان طی کرده است، به‌همراه اطلاعات پزشکی و پیشنهاد‌های تکمیلی شرح می‌دهد. زبان ساده کتاب در کنار ازمایش ها و دانش او این کتاب را در فهرست بهترین کتاب‌های خودیاری قرار می‌دهد.

همه نمی‌خواهند بهتر شوند و بهبود یابند و این ایرادی ندارد. هویت برخی افراد به بیماری‌شان گره خورده است.

۲. عادت‌های اتمی

عادت‌های اتمی از کتاب‌های خودیاری

نویسنده: جیمز کلیر
مترجم (نظر کاربران): هادی بهمنی
انتشارات (نظر کاربران): نوین گسترش
تعداد صفحه: ۲۷۳

عادت‌ها نقشی اساسی در زندگی روزمره ما ایفا می‌کنند. ما زمان‌های بسیاری از روز را بر پایه الگوهای مشخصی حرکت می‌کنیم که به‌مرور در ما شکل گرفته‌اند. جیمز کلیر در کتاب «عادت‌های اتمی» بر پایه رفتارشناسی و علوم اعصاب پیشنهاد‌هایی برای تشکیل عادت‌های خوب و راه‌هایی برای کنارگذاشتن عادت‌های بد اراعه می‌کند. اگر فکر می‌کنید در دام عادت‌های ناسالم دچار شده‌اید، این کتاب مخصوص شما است.

در مرحله های اولیه و میانی هر کاری، غالباً دره‌های ناامیدی وجود دارند. انتظار دارید که پیشرفت‌تان به‌صورت خطی باشد و هنگامی می‌بینید کوششهایتان ثمره خود را در چند روز، هفته یا ماه اول نشان نمی‌دهند، نومید می‌شوید. حس می‌کنید که قرار نیست به جای خاصی برسید. این نشانه‌ای از هرگونه پروسهٔ ترکیب شدن است: قدرتمندترین نتایج با تاخیر ظاهر خواهد شد.

۳. تفکر سریع و کند

تفکر سریع و کند از کتاب های خودیاری

نویسنده: دانیل کانمن
مترجم (نظر کاربران): فاطمه امیدی
انتشارات (نظر کاربران): نوین گسترش
تعداد صفحه: ۵۵۲

ادامه مطلب
ترس چیست؛ همه‌چیز درباره روانشناسی ترس

دنیل کانمن، نویسنده و روان‌شناس و برنده نوبل اقتصاد، در کتاب موفق و پروفروش «تفکر سریع و کند» نحوه تفکر و تصمیم‌گیری انسان را به دو دسته شهودمحور و علت‌گرا تقسیم می‌کند. او دسته اول را را سریع و فرد دیگر را کند معارفه می‌کند. تصمیم او از این دسته‌بندی نشان‌دادن نحوه روبه رو ما با تصمیم‌گیری‌ها، قضاوت‌ها و رفتارهایمان است. مطالعه این کتاب جهت می‌بشود فهمیدن بهتری از خود واقعی‌مان داشته باشیم و در موقعیت‌های گوناگون تصمیم‌‌های هوشمندانه‌ای بگیریم.

روش قابل اتکا برای ناچار کردن افراد به پذیرفتن مسائل نادرست، تکرار دائمی آنهاست، چون مفهوم آشنایی به راحتی از حقیقت تمییز داده نمی‌بشود. نهادها و بازاریاب‌های تمامیت‌طلب، همیشه از این حقیقت آگاه بوده‌اند.

۴. جادوی نظم

جادوی نظم از کتاب های خودیاری

نویسنده: ماری کاندو
مترجم (نظر کاربران): گلسا دیبا، شهاب حاجی‌زاده
انتشارات (نظر کاربران): ذهن‌آویز
تعداد صفحه: ۱۹۴

ماری کاندو، نویسنده ژاپنی این تاثییر، نظم را حلال مشکلات و جادویی برای اسایش زیاد تر در زندگی می‌داند. کتاب «جادوی نظم» راهنمای جامعی برای سازمان‌دهی تکه‌های گوناگون محیطی است که در آن زندگی می‌کنیم. بی‌شک محیطی منظم داشتن ذهنی آرام و درنتیجه زندگی سالم و پیروزی‌آمیز را راحت‌تر می‌کند. اگر می‌خواهید به آشفتگی‌های خانه و محیط کارتان سروسامان بدهید، این کتاب را بخوانید.

دست‌کم در ژاپن پندار مردم بر این است که نظم به آموزش نیازی ندارد، بلکه مردم به خودی خود، نظم و ترتیب در خونشان است و چگونگی آن را می‌دانند. توانایی‌های آشپزی در خانواده‌های ما از نسلی به نسلی دیگر واگذار می‌بشود. مادران شیوه آشپزی را به دخترانشان می‌آموزند، اما به نظر می‌رسد که نظم را فردی به فرد دیگر آموزش نمی‌دهد.

۵. انسان در جست‌وجو معنی

انسان در جست‌وجو معنا از کتاب های خودیاری

نویسنده: ویکتور فرانکل
مترجم (نظر کاربران): امیر لاهوتی
انتشارات (نظر کاربران): جامی
تعداد صفحه: ۱۶۸

ویکتور فرانکل روان‌پزشکی یهودی می بود که معنی زندگی را در سخت‌ترین شرایط اشکار کرد، یعنی وقتی‌ که در اردوگاه‌های کار اجباری هیتلر می بود. او همه اعضای خانواده‌اش را در همین اردوگاه‌ها از دست داد و جزو معدود بازمانده‌های این جنایت تاریخی می بود. نحوه روبه رو با رنج نوشته مهم این کتاب است. دکتر فرانکل هم‌زمان با توصیف آنچه در اردوگاه‌ها از سر گذرانده، توضیح می‌دهد که رنج چطور به زندگی معنی و جهت می‌دهد. رویکرد او در «انسان در جستجوی معنی» که معنادرمانی نام دارد، بازیابی روحیه و توان زمان عبور از رنج‌های زندگی را راحت‌تر می‌کند.

با وجود این که ما در اردوگاه کار اجباری محکوم به یک زندگی ذهنی و جسمی بدوی بودیم، امکان این می بود که در ژرفای زندگی معنوی نیز غوطه‌ور شویم. احتمالا افراد حساسی که زیاد تر ساختمان بدنی ظریفی داشتند و به یک زندگی روشنفکرانه پرباری عادت کرده بودند، زیاد تر از دیگران رنج می بردند اما کمتر از دیگران به زندگی باطنی آنها صدمه رسید.

۶. هنر رهایی از دغدغه‌ها

هنر رهایی از دغدغه‌ها از کتاب های خودیاری

نویسنده: مارک منسون
مترجم (نظر کاربران): میلاد بشیری
انتشارات (نظر کاربران): میلکان
تعداد صفحه: ۱۹۲

نوشته و پیشنهاد زیاد تر کتاب‌های پیروزی و خودیاری چطور به‌دست‌آوردن و ساختن یک زندگی دلخواه است. مارک منسون اما راه پیروزی را از مسیر فرد دیگر به ما مشخص می کند. او راز داشتن یک زندگی آرام و شاد را در شناسایی زمان درست رهاکردن می‌داند. این که چه وقتی از چه‌ چیزهایی دست بکشیم، راه‌حل تعداد بسیاری از مسائل پیچیده زندگی است. اگر جستوجو اسایش و رهایی از اضطراب هستید، نظر می‌کنیم این کتاب را بخوانید.

اگر یک لحظه دست نگه دارید و واقعا به این‌ها فکر کنید، فهمید می‌شوید که پیشنهاد‌های مرسوم زندگی، همه پیشنهاد‌های مثبت و خودیارانه‌ای که هر روز می‌شنوید، در واقع بر نداشته‌هایتان تمرکز دارند. آنها آنچه را اکنون به‌گفتن کمبودهای شخصی و ناکامی‌هایتان قلمداد می‌کنید، نشانه می‌گیرند، و همان‌ها را برایتان برجسته می‌کنند.

۷. خودشناسی

خودشناسی از کتاب های خودیاری

نویسنده: آلن دوباتن
مترجم (نظر کاربران): محمدهادی حاجی بیگلو
انتشارات (نظر کاربران): کتابسرای نیک
تعداد صفحه: ۸۷

«خودشناسی» یکی از کتاب‌های مدرسه زندگی آلن دو باتن است. بدون شناختن خود اغاز هر راهی در زندگی نه‌تنها ما را به جایی نمی‌رساند که به نقطه اول نیز بازمی‌گرداند. آلن دوباتن به‌‌سبک خاص و همیشگی خود از ترکیب فلسفه و روان‌شناسی منفعت گیری می‌کند تا با زبانی ساده از اهمیت و جایگاه خودشناسی بگوید. با مطالعه این کتاب می‌توانید راه خودشناسی را بهتر طی کنید و ابعاد گوناگون شخصیت‌تان را بشناسید.

گاه فهمیدن دینامیک‌های سیاره‌ای در فضا برایمان ساده‌تر از فهمیدن سازوکاری است که در اعماق مغزمان در کار است. گردوی مغز ما چندان در کنترل خودش ماهر نیست و بابت چیزهای اشتباهی احساساتی یا دچار هراس می‌بشود. باید بدانیم که عشق شرافتمندانه به خویشتن با خودخواهی فرق دارد: عشق به خویشتن یعنی حس صحیح احترام به خودمان. اگر جستجوی‌مان برای خودشناسی پیروزی‌آمیز باشد، در نهایت علتخواهد شد که اذعان کنیم چه مقدار شناخت مقداری از خودمان داریم و احتمالا حتی هیچ زمان نتوانیم به شناخت کامل و بی نقصی از خودمان برسیم.

۸. کیمیاگر

کیمیاگر از کتاب های خودیاری

نویسنده: پائولو کوئیلو
مترجم (نظر کاربران): آرش حجازی
انتشارات (نظر کاربران): کاروان
تعداد صفحه: ۱۸۳

«کیمیاگر» معروف‌ترین کتاب پائولو کوئیلو نویسنده برزیلی است. داستان درمورد چوپانی اسپانیایی است که هرشب رؤیای پیداکردن یک گنج در کنار اهرام مصر را می‌بیند. سانتیاگو به‌رغم همه تردیدهایش، قدم در راه رؤیایش می‌گذارد. مسیر رسیدن به گنج پر از مانع و توانایی‌هایی است که از او انسانی تازه می‌سازند. پائولو کوئیلو با منفعت گیری از این داستان و ماجراهایی که این چوپان جوان از سر می‌گذراند، درس‌ها و پندهایی برای همه افرادی دارد که رؤیای شخصی‌شان را جستوجو می‌کنند. اگر در میانه راه رسیدن به اهدافتان هستید یا حتی اگر جرئت اغاز مسیر شخصی‌تان را ندارید، این کتاب را بخوانید.

تحقق بخشیدن به افسانه شخصی یگانه ماموریت آدمیان است. همه‌چیز تنها یک چیز است. و هنگامی که آرزوی چیزی را داری، سرار کیهان همدست می‌بشود تا بتوانی این آرزو را تحقق بخشی.

۹. نیروی حال

نیروی حال از کتاب های خودیاری

نویسنده: اکهارت تول
مترجم (نظر کاربران): مسیحا برزگر
انتشارات (نظر کاربران): ذهن‌آویز
تعداد صفحه: ۳۵۲

زندگی آگاهانه درس مهم اکهارت تول در کتاب «نیروی حال» است. او ابتدا ذهن انسان و رویکردش در روبه رو با اتفاقات روزمره را توصیف می‌کند و سپس راه‌ رهایی از دام‌های ذهن را آموزش می‌دهد. با مطالعه این کتاب ذهن‌آگاهی و کیفیت‌بخشیدن به لحظه‌های زندگی را می‌آموزید.

تعداد بسیاری از ما زیاد تر عمرمان را در زندان افکار محدودکننده خود می‌گذرانیم. ما هیچ زمان قدم از محدوده تنگ و تاریکی که توسط ذهن خود ساخته‌ایم بیرون نمی‌گذاریم و اسیر شخصیتی خودساخته که از قبل‌ها تأثیر می‌گیرد هستیم. شخصیتی که آن را به نادرست «من» می‌نامیم.

۱۰. تسلط بر اهمال‌کاری

غلبه بر اهمال‌کاری از کتاب های خودیاری

نویسنده: پل نیوتن
مترجم (نظر کاربران): طوبی مردانی
انتشارات (نظر کاربران): اردوی سوره
تعداد صفحه: ۵۶

اهمال‌کاری از رایج‌ترین مشکلات انسان در دنیای امروز است. فهمیدن ریشه‌های این مشکل اولین قدم در حل و کم‌کردن تأثیر آن بر زندگی روزمره‌مان است. اگر می‌خواهید از شر کارهای تلنبارشده‌ و اضطراب همه‌نشدنی آن خلاص شوید، این کتاب خودیاری برای شما است.

علت این که افراد کارهای خود را به تعویق می‌اندازند زیاد ساده است. این کار پاداشی سریع را به همراه دارد که این پاداش در واقع همان راحتی از استرسی است که فرد در انجام سریع کار اشکار می‌کند. به‌عبارت‌دیگر، با اغاز نکردن کاری که می‌دانید برایتان استرس به‌همراه دارد، یک حس راحتی و آسایش‌ خواهید داشت، هرچند این حس مقطعی و گذراست، اما درهرحال واقعی و رضایت‌قسمت است.به تعویق انداختن امور همانند یک پاداش عمل می‌کند، چون این کار فرد را از چیزهای ناخوشایند یا تهدیدکننده دور می‌سازد.

شما بگویید

از بین کتاب‌های معارفه‌شده کدام‌ها را خوانده‌اید؟ به‌نظر شما کتاب‌های خودیاری تا چه اندازه می‌توانند در مشکلاتها و چالش‌های زندگی پشتیبانی‌کننده باشند؟ گفتن بهترین کتاب خودیاری که خوانده‌اید را در تکه ارسال دیدگاه با ما به شتراک بگذارید.



منبع

پست های مرتبط

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها