تخصص چشم پزشکی چیست | دکتر چشم کیست و متخصص چشم چه می‌کند؟_رنگو

دکتر چشم کیست


نوشته و ویرایش شده توسط مجله ی رنگو

اگر برایتان سوال است که تخصص چشم پزشکی چیست باید او گفت، شاخه‌ای از علم پزشکی‌ست که به تشخیص و درمان بیماری‌های چشم، می‌پردازد. از رایج‌ترین بیماری‌های چشم می‌توان به آب‌ مروارید، آب‌ سیاه، تنبلی چشم و شب‌کوری اشاره کرد.

حال به این سوال می‌رسیم که دکتر چشم کیست؟ درمان بیماری‌های چشم به راه حلهای گوناگون درمانی هم پاسخی به این است. با اهمیت ترین این راه حلها، معاینه چشم، تجویز دارو، جراحی چشم، لیزردرمانی و تجویز عینک و لنز می باشند.

در این نوشته، ماموریت های چشم پزشک را بازدید کرده‌ایم، به بازدید فرق تخصص چشم و بینایی‌سنجی پرداخته‌ایم و از خدمات و راه حلهای تشخیصی دکتر چشم حرف های‌ایم.

با مطالعه این نوشته از مجله پزشکی دکتردکتر که تنها به ۵ دقیقه زمان نیاز دارد، با دانستن این که چشم پزشک کیست، می‌توانید بهترین چشم پزشک را برای نگه داری سلامت چشم‌های خود انتخاب کنید.

در آخر، درصورت وجود هرگونه سوال و ابهامی درمورد بیماری‌های چشم، آن را در قسمت نظرات بنویسید تا پزشک جواب دهد.

تخصص چشم پزشکی چیست؟

یکی از حوزه‌های پزشکی، تخصص چشم پزشکی است که آموزش‌های ملزوم را برای بازدید و برسی آناتومی، فیزیولوژی و بیماری‌های چشم آموزش می‌دهد. پزشکان عمومی، بعد از گذراندن پیروزی‌آمیز ۷ سال تحصیلی، برای ادامه مطالعات خود و دریافت تخصص، می‌توانند تخصص چشم‌ پزشکی را انتخاب ‌کنند.

این تخصص، به تشخیص و مدیریت بیماری‌هایی همانند آب مروارید، گلوکوم (آب سیاه)، بیماری‌های شبکیه و اصلاح عیوب انکساری همانند نزدیک‌بینی، دوربینی و آستیگماتیسم می‌پردازد.

دکتر چشم کیست؟

چشم پزشک، متخصصی است که علاوه‌بر تشخیص و درمان بیماری‌های چشمی، در شناسایی بیماری‌های اثرگذار بر کارکرد چشم هم توانایی دارد.

دکتر چشم، از تکنولوژی‌های نوینی همانند لیزر، تصویربرداری‌های پیشرفته، راه حلهای دارودرمانی و راه حلهای جراحی گوناگون، برای بهبود بیماران منفعت گیری می‌کند. با ترکیبی از دانش پزشکی و فناوری، دکتر چشم، مدیریت و درمان بیماری‌های چشم را بهتر انجام می‌دهد.

تخصص چشم پزشکی چه فوق‌تخصص‌ها و فلوشیپ‌هایی دارد؟

دکتر چشم برای تشخیص دقیق‌تر و درمان موثرتر بیماری‌ها، بعد از آخر دوره تخصص، می‌تواند در شاخه‌های گوناگون، مطالعات خود را ادامه دهد.

ورود به دوره‌های فوق‌تخصص و فلوشیپ، به آن‌ها این امکان را می‌دهد که در عرصه خاصی از تخصص چشم‌پزشکی، عمیق‌تر شده تا بتوانند راه حلهای درمانی کارآمدتری را به بیماران خود اراعه دهند. این تخصص‌ها عبارت هستند از:

فوق‌تخصص قرنیه

پزشک دارای فوق‌تخصص قرنیه، در انجام درمان و جراحی اختلالات قرنیه، همچون پیوند قرنیه، درمان کراتوکونوس و رفع کردن عیوب انکساری چشم تخصص دارد.

فوق‌تخصص شبکیه

فوق‌تخصص شبکیه، بر درمان بیماری‌های شبکیه، انجام جراحی‌های پیچیده شبکیه، درمان رتینوپاتی و پارگی شبکیه متمرکز است.

فوق‌تخصص گلوکوما

تشخیص و درمان گلوکوما، به پشتیبانی راه حلهای پیشرفته همچون جراحی‌های نوین، برای افت سختی داخلی چشم را پزشک فوق‌تخصص گلوکوما برعهده دارد.

تخصص چشم پزشکی چه فوق تخصص ها و فلوشیپ هایی دارد؟

فوق‌تخصص کودکان

فوق‌تخصص کودکان بر مشکلات خاص چشمی اطفال، همچون استرابیسم و تنبلی چشم، متمرکز است.

فوق‌تخصص نوروافتالمولوژی

تشخیص و درمان بیماری‌های مشترک چشم و سیستم عصبی بدن انسان، توسط فوق‌تخصص نوروافتالمولوژی، انجام می‌بشود.

ادامه مطلب
هیپوکسی؛ همه‌چیز درمورد افتاکسیژن در بافت‌های بدن

فوق‌تخصص جراحی زیبایی

فوق‌تخصص جراحی زیبایی، به انجام جراحی‌های پلاستیک و ترمیمی اطراف چشم و صورت می‌پردازد. درمان افتادگی پلک، برداشتن تومورها و از بین بردن هرگونه اختلالات، برعهده پزشک دارای این فوق‌تخصص است.

تفاوت بین چشم پزشکی و بینایی‌سنجی (اپتومتری) چیست؟

چشم پزشکی و بینایی‌سنجی، دو رشته مرتبط با سلامت چشم می باشند اما، تفاوت‌های بزرگی دارند. به همین‌خاطر، نباید این دو را با هم نادرست گرفت. به تفاوت‌های این دو رشته در جدول زیر پرداختیم:

تفاوت‌ها متخصص چشم پزشکی اپتومتریست
تحصیلات دوره چهارساله تخصص پزشکی چشم دوره دو یا چهارساله کاردانی و کارشناسی
دامنه فعالیت تشخیص و درمان انواع بیماری‌ها چشمی تشخیص عیوب انکساری و تجویز عینک و لنز
 جراحی انجام جراحی‌های پیچیده چشم بدون مجوز انجام جراحی
تجویز دارو دارای مجوز تجویز دارو بدون مجوز تجویز دارو

برای درمان برخی بیماری‌های چشمی همانند بهبود و اصلاح دید بیمار، هرکدام از این دو متخصص، بخشی از روال درمان را برعهده دارند. اما نباید آن‌ها را با هم نادرست گرفت.

دکتر چشم چه بیماری‌هایی را درمان می‌کند؟

دکتر چشم پزشک در عرصه تشخیص و درمان بیماری‌های چشم و سیستم بینایی تخصص دارد. معاینه منظم چشم توسط متخصص چشم پزشک، بهترین راه برای تشخیص زودهنگام بیماری‌های چشم و درمان به‌موقع آن‌ها است. رایج‌ترین بیماری‌های چشمی، شامل موارد زیر می باشند:

آستیگماتیسم

در اختلال آستیگماتیسم، ناهمواری‌های حاضر در شکل قرنیه یا عدسی داخلی چشم، علتمی‌بشود نور به‌طور یکنواخت روی شبکیه متمرکز نشود. به‌همین خاطر تصاویر در فواصل گوناگون، تار به نظر می‌رسند.

درمان آستیگماتیسم با منفعت گیری از عینک و لنزهای تماسی انجام می‌بشود. در صورت نیاز، پزشک متخصص جراحی لیزیک را پیشنهاد می‌کند.

انواع بیماری‌های چشم

پیرچشمی

اختلال پیرچشمی در افراد ۴۰ سال به بالا رخ می‌دهد. در این بیماری، عدسی چشم انعطاف‌پذیری خود را از دست می‌دهد و چشم دیگر نمی‌تواند روی اشیا نزدیک، متمرکز بشود.

راه‌های درمان این اختلال، منفعت گیری از عینک‌های دوکانونی یا چندکانونی، جراحی لیزر یا کاشت عدسی، داخل چشم است.

آب مروارید

در بیماری آب مروارید، عدسی چشم، شفافیت خود را از دست می‌دهد. به‌ همین علت، نور نمی‌تواند به درستی روی آن متمرکز بشود و بینایی فرد افت اشکار می‌کند.

بهترین درمان برای آب مروارید، جراحی است. عدسی کدر با یک عدسی شفاف جانشین می‌بشود.

آب‌سیاه

در تاثییر افزایش سختی داخلی چشم، اعصاب بینایی، صدمه می‌بینند. به همین خاطر، فرد بینایی خود را از دست می‌دهد.

درمان بیماری آب‌سیاه، افت سختی چشم است. این کار از طریق منفعت گیری از قطره‌های چشم، لیزردرمانی، جراحی و مصرف داروهای خوراکی انجام می‌بشود.

آب سیاه

رتینوپاتی دیابتی

با بالا بودن قند خون در افراد دیابتی، رگ‌های خونی شبکیه، صدمه می‌بینند و فرد به بیماری رتینوپاتی دیابتی مبتلا می‌بشود. صدمه‌دیدگی رگ‌های شبکیه، تاری دید، دوبینی و درنهایت کوری فرد را به جستوجو دارد.

لیزردرمانی، تزریق دارو به داخل چشم با مقصد جلوگیری از صدمه رگ‌های خونی و جراحی بافت‌های صدمه‌دیده، از راه‌های درمانی این بیماری می باشند.

مشکلات شبکیه

شایع‌ترین مشکلات شبکیه، شامل پارگی یا جدایی شبکیه، دژنراسیون ماکولا، رتینوپاتی دیابتی، آب مروارید، انسداد رگ‌های شبکیه، ادم و سوراخ شدن ماکولا می باشند. متخصص چشم برای هر کدام از این بیماری‌ها، استراتژی درمانی منحصربه‌فردی دارد. انواع جراحی، لیزردرمانی، کنترل قند خون در دیابتی‌ها و دارودرمانی با کورتیکواستروئیدها، از رایج‌ترین راه حلهای درمانی مشکلات شبکیه به شمار می‌روال.

عفونت‌های چشمی کنژنکتیویت

در بیماری کنژنکتیویت، ملتحمه چشم به دلایلی همچون عفونت‌های ویروسی یا باکتریایی، مواد آلرژی‌زا و تماس با ترکیبات شیمیایی، التهاب می‌بشود. ابتلا به این التهاب، قرمزی، سوزش، افزایش ترشحات و حس وجود جسم خارجی در چشم را به جستوجو دارد.

ادامه مطلب
مشکل بلع غذا؛ از علت تا درمان

منفعت گیری از قطره‌های چشمی آنتی‌هیستامین، قطره‌ها یا پمادهای چشمی آنتی‌بیوتیک، کمپرس آب سرد و شستشوی مداوم چشم‌ها از رایج‌ترین راه‌های درمان این بیماری است.

عیوب انکساری

به علت نحوه ناکامی نور توسط چشم، در افراد مبتلا به عیوب انکساری، عکس به‌درستی روی شبکیه متمرکز نمی‌بشود. این نقص، ناهنجاری‌های نزدیک‌بینی، دوربینی و آستیگماتیسم را به جستوجو دارد.

رایج‌‌ترین درمان‌های این اختلال، منفعت گیری از عینک، لنزهای تماسی و انواع جراحی همانند لیزیک است.

تنبلی چشم

بیماری تنبلی چشم، اصولا در کودکی رخ می‌دهد. در این اختلال، یک چشم، بینایی ضعیف‌تری نسبت به چشم دیگر دارد. علت مهم این اختلال، می‌تواند منفعت گیری نکردن از چشم ضعیف‌تر باشد.

از راه حلهای متداول برای درمان این بیماری، می‌توان به تمرینات خاص چشمی با مقصد بهبود هماهنگی حرکت چشم‌ها اشاره کرد. این چنین منفعت گیری از قطره چشم برای محدود کردن قوت بینایی چشم نیرومندتر از دیگر راه حلهای درمان این مشکل است. منفعت گیری از عینک و لنز و پوشاندن چشم نیرومندتر برای منفعت گیری زیاد تر از چشم ضعیف‌تر هم توسط پزشک پیشنهاد می‌بشود.

تنبلی چشم

خدماتی که چشم پزشک اراعه می‌دهد، چیست؟

متخصص چشم پزشک، خدمات متنوعی شامل معاینه بینایی و تجویز عینک تا تشخیص و درمان بیماری‌های چشمی اراعه می‌دهد. در ادامه این نوشته، رایج‌ترین و با اهمیت ترین خدمات چشم پزشک را معارفه کرده‌ایم:

معاینات اولیه

این معاینات شامل تست بینایی‌سنجی و معاینه سلامت چشم است. تشخیص و برسی عیوب انکساری چشم، آب مروارید، گلوکوما، رتینوپاتی دیابتی و بیماری‌های مرتبط با شبکیه، جزء این خدمات می باشند.

تجویز عینک و لنز تماسی

تجویز عینک و لنزهای تماسی، شامل لنزهای نرم و سخت، با مقصد اصلاح نقص‌های بینایی بیمار، از خدمات متخصص چشم پزشک محسوب می‌بشود.

درمان بیماری‌های چشم

مدیریت و درمان بیماری‌های چشمی مزمن

مدیریت و درمان انواع بیماری‌های چشمی از بیماری‌های عفونی تا رتینوپاتی دیابتی و انواع صدمه‌دیدگی‌های چشم و اجزای آن، از خدمات متخصص چشم پزشکی است. او مشابه با حالت بیمار، راه حلهای درمانی مناسب همچون دارودرمانی، منفعت گیری از عینک یا جراحی را پیشنهاد می‌کند.

انجام جراحی

انجام عملیات جراحی همچون اصلاح بینایی همانند لیزر و لازیک، پیوند قرنیه و جراحی پلک، از جمله خدمات اراعه شده توسط دکتر چشم می باشند.

مراقبت‌های پیشگیرانه

در صورت مراجعه به‌موقع به متخصص چشم، پزشک مراقبت‌ها و پیشنهاد‌هایی با مقصد نگه داری سلامت چشم و جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های چشمی نظر می‌دهد. عدم پیشگیری از این بیماری‌ها، می‌تواند برای بیمار پرهزینه باشد.

بر پایه گزارش سازمان بهداشت جهانی (WHO)، در سطح جهان، حداقل ۲.۲ میلیارد نفر، دچار عیوب انکساری چشم می باشند و از این تعداد، حداقل یک میلیون نفر آن‌ها با پیشگیری، مبتلا نمی‌شدند.

از دیگر عمل های پیشگیرانه، مشاوره‌ تغذیه و سبک زندگی سالم و جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های دیابت و سختی خون می باشند.

راه حلهای تشخیص در تخصص چشم پزشکی چیست؟

متخصص چشم پزشک، از راه حلها و ابزارهای بسیاری برای تشخیص دقیق اختلالات و بیماری‌های چشمی منفعت می‌برد. این راه حلها، او را قادر می‌سازند تا حالت سلامتی چشم بیمار را، کامل برسی و بازدید کند و بهترین راه درمانی را به او اراعه دهد.

در ادامه، به اثربخش‌ترین راه حلهای تشخیص در چشم پزشکی پرداخته‌ایم:

ادامه مطلب
آیا باید همه نیازهای فرزندمان را برآورده کنیم؟ راه درست چیست؟

تست حدت بینایی

در تست حدت بینایی، توانایی چشم بیمار، برای مشاهده حروف و اعداد چارت بینایی، از فواصل دور و نزدیک سنجیده می‌بشود. هر چشم به طور جدا و باهم بازدید خواهد شد.

معاینه چشم

تست انکسار

در تست انکسار، از دستگاه فوروتر برای تعیین مقدار عیوب انکساری چشم منفعت گیری می‌بشود. این تست با دو مقصد تعیین نسخه عینک یا لنزهای تماسی و تشخیص مشکلات بینایی ناشی از اختلالات انکسار نور انجام می‌گیرد.

تست میدان بینایی

میدان بینایی چشم، محدوده قابل رویت، با نگاه ثابت چشم در یک جهت است. متخصص چشم، این تست را برای برسی فقدان دید محیطی انجام می‌دهد. تست میدان بینایی، برای تشخیص و پیشگیری بیماری گلوکوم و انواع بیماری‌های اعصاب چشم به کار می‌رود.

تست بینایی رنگ

در تست بینایی رنگ، پزشک، صفحاتی با الگوهای رنگی را به بیمار مشخص می کند. روی این صفحات، اعداد به‌صورت نقطه نقطه روی عرصه‌ای با رنگ و درجه روشنایی متفاوت قرار دارند. افراد دارای کوررنگی، نمی توانند اعداد را از عرصه رنگی تشخیص دهند. عدم تشخیص دو رنگ سبز و قرمز از هم، شدیدترین نوع این اختلال است.

بیماری‌های چشم

معاینه لامپ شکاف

در تست لامپ شکاف یا بیومیکروسکوپ، بیمار روی یک صندلی به سمت لامپ شکاف می‌نشیند. از نظر دیگر، پزشک نوری به سمت چشم می‌تاباند. متخصص چشم، با این کار، پلک، قرنیه، ملتحمه، عنبیه، مردمک، لنز و شبکیه چشم را بازدید می‌کند. با معاینه لامپ شکاف، می‌توان انواع ناهنجاری‌ها، التهاب، انسداد و افت بینایی را تشخیص داد.

معاینه اتساع چشم

در معاینه اتساع چشم، متخصص چشم با منفعت گیری از قطره گشادکننده مردمک، تکه‌های داخلی‌تر چشم را بازدید می‌کند. پزشک برای تشخیص انواع بیماری‌های چشم همچون آب‌مروارید، رتینوپاتی دیابتی و انواع اختلالات شبکیه و اعصاب بینایی، این تست را انجام می‌دهد.

تست تونومتری

تست تونومتری، برای برسی سختی داخل چشم منفعت گیری می‌بشود. متخصص چشم برای انجام این تست، قطره بی‌حسی و قطره فلوئورسئین را در چشم بیمار می‌چکاند. او با قراردادن تونومتر روی مردمک، سختی داخل چشم را اندازه‌گیری می‌کند.

توپوگرافی قرنیه

توپوگرافی قرنیه، نوعی تصویربرداری غیرتهاجمی از قرنیه چشم است. دکتر چشم با دستگاه توپوگراف، شکل و انحنای قرنیه را به‌صورت سه‌بعدی ثبت می‌کند. این آزمایش برای تشخیص ناهنجاری‌هایی همچون قوز قرنیه، آستیگماتیسم یا نازک ‌شدن قرنیه انجام می‌بشود.

پاکی‌متری قرنیه

در روش پاکی‌متری، ضخامت و ناهنجاری‌های قرنیه همانند نازک شدن یا متورم بودن، با منفعت گیری از امواج مافوق صوت برسی می‌بشود. پیش از انجام جراحی‌های عیوب انکساری همانند لیزیک، انجام پاکی متری الزامی است.

چشم پزشک کیست

کراتومتر

متخصص چشم از کراتومتر، برای برسی انحنا و قوت قرنیه چشم منفعت گیری می‌کند. دستگاه کراتومتر یا افتالمومتر، عکس بزرگ‌نمایی‌شده از قرنیه را به پزشک مشخص می کند. این دستگاه برای تعیین درجه و شدت آستیگماتسم منفعت گیری می‌بشود.

این چنین در طی جراحی آب‌مروارید و دیگر جراحی‌های اصلاحی چشم، به پزشک برای تشکیل برش دقیق‌تر پشتیبانی می‌کند.

آنژیوگرافی فلورسین

در روش آنژیوگرافی فلورسین، رنگ فلورسین، از طریق رگ‌های بازو، به خون تزریق می‌بشود. متخصص چشم، زمان ورود رنگ فلورسین، به رگ‌های خونی شبکیه، به پشتیبانی یک دوربین خاص، حالت رگ‌های شبکیه را بازدید می‌کند.

این دوربین، رنگ فلورسین را در رگ‌های خونی، تشخیص می‌دهد. برای تشخیص ناهنجاری‌هایی همچون رتینوپاتی دیابتی، دژنراسیون ماکولا، سختی خون بالا، مشکلات گردش خون، رشد و تورم شبکیه، از این آزمایش منفعت گیری می‌کنند.

توموگرافی انسجام نوری

توموگرافی انسجام نوری، یک تکنولوژی مدرن برای تصویربرداری از چشم با وضوح بالا است. این روش، با اراعه تصاویر مقطعی از ساختار بافت، اطلاعات ارزشمندی در اختیار متخصص چشم می‌گذارد.

ادامه مطلب
قرص لوراتادین چیست و چه کاربردی دارد؟

قبل و سپس از عمل کاتارکت، از این تکنیک برای بازدید نتیجه منفعت گیری می‌بشود. تصویربرداری از شبکیه با این روش، به تشخیص بیماری‌های رتینوپاتی دیابتی، دژنراسیون ماکولا، گلوکوم، جداشدگی شبکیه و خونریزی پشتیبانی می‌کند.

متخصص چشم پزشک

راه حلهای درمان در تخصص چشم پزشکی چیست؟

راه حلهای درمان متخصص چشم پزشک به نوع بیماری و شدت آن بستگی دارد. برخی از روش های درمان رایج در چشم پزشکی عبارت هستند از:

 درمان دارویی چشم

پزشک چشم، بعضی اوقات برای درمان ناهنجاری‌های چشمی، انواع داروها به شکل قطره، قرص و پماد را تجویز می‌کند. در ادامه به با اهمیت ترین این داروها اشاره کرده‌ایم:

  • قطره و پماد آنتی‌بیوتیک برای درمان ورم ملتحمه باکتریایی
  • داروهای ضدویروس برای درمان بیماری‌های ویروسی چشم همچون تبخال چشمی
  • اشک مصنوعی برای درمان خشکی چشم
  • قطره و پماد کورتیکواستروئید برای درمان کانژونکتیویت و ورم ملتحمه چشم
  • قطره و قرص گلوکوم برای درمان گلوکوم و افت سختی چشم
  • مکمل‌های ویتامین برای خطر ابتلا به دژنراسیون ماکولا

این داروها برای درمان انواع عفونت‌، التهاب ناهنجاری‌های چشمی و بیماری‌های سیستمیک تاثیرگذار روی چشم تجویز خواهد شد.

تجویز عینک و لنز

دکتر چشم برای اصلاح عیوب انکساری و بهبودی قوت بینایی، انواع عینک و لنز را تجویز می‌کند. انواع عینک و لنز شامل موارد زیر است:

  • لنز کروی برای درمان نزدیک‌بینی و دوربینی
  • لنز چندکانونی برای نیازهای روزمره همانند مطالعه
  • لنز توریک برای درمان آستیگمات
  • لنز پانسمان برای محافظت از قرنیه برای زخم قرنیه
  • لنز سخت برای اصلاح آستیگمات قرنیه
  • لنز نرم برای اصلاح عیوب انکساری چشم
  • عینک‌های دوکانونی، نیمه پایینی برای مطالعه و نیمه بالایی برای دیدن از فواصل دور
  • عینک منشوری برای اصلاح مشکل دوبینی
  • عینک با عدسی ترانزیشن
  • عینک با عدسی دیجیتال برای افت اثرات صدمه‌زننده صفحات نمایشگر
  • عینک روزمره برای اصلاح نزدیک‌بینی، دوربینی و آستیگمات

منفعت گیری از عینک، یک راه درمانی ساده برای اصلاح عیوب و ناهنجاری‌های چشم است.

لیزر درمانی

متخصص چشم، جراحی لیزیک را برای اصلاح عیوب انکساری همانند نزدیک‌بینی، دوربینی و آستیگماتیسم و افت وابستگی به عینک تجویز می‌کند. روش لیزردرمانی را با مقصد درمان بیماری‌هایی همچون رتینوپاتی دیابتی، دژنراسیون ماکولا و آب سیاه هم انجام خواهند داد.

لیزردرمانی

جراحی چشم

در چشم‌ پزشکی، راه حلهای جراحی بسیاری برای درمان بیماری‌های عملکردی، اصلاح اختلالات حرکتی یا نقص‌های بینایی چشم وجود دارد. در ادامه، به با اهمیت ترین این جراحی‌ها پرداخته‌ایم:

  • جراحی آب مروارید؛ برای برداشتن عدسی کدر چشم و جایگزینی آن با عدسی مصنوعی
  • جراحی آب سیاه؛ برای افت سختی داخل چشم و جلوگیری از صدمه به عصب بینایی
  • جراحی پیوند قرنیه؛ برای جایگزینی قرنیه صدمه‌دیده با قرنیه سالم
  • جراحی شبکیه؛ برای درمان پارگی یا جدا شدن شبکیه
  • جراحی پلاستیک و ترمیمی چشم؛ برای ترمیم پلک، مجرای اشکی و دیگر تکه‌های چشم

متخصص چشم، بر پایه حالت چشم و سلامت عمومی بیمار، تصمیم به انجام جراحی می‌گیرد.

چه وقتی باید به چشم پزشک مراجعه کنیم؟

در شرایط متفاوت و بسیاری، شما نیاز به ملاقات با یک چشم پزشک خواهید داشت. اما در صورت ابراز برخی علائم حاد و مزمن، باید در اولین زمان، به یک متخصص چشم مراجعه کنید. در ادامه، به گفتن این شرایط حاد پرداخته‌ایم:

  • تاری دید، دوبینی، افت بینایی و مشکلات دید در شب
  • حس سردردهای مکرر، درد چشم و درد در نواحی پشت چشم
  • عفونت پلک چشم
  • نامتعادل شدن چشم‌‌ها
  • دیدن حلقه‌های رنگی در اطراف نور
  • مشاهده لکه‌های سیاه در میدان بینایی
  • ترشح بیشتر از حد اشک
  • قرمزی مداوم و تورم چشم‌ها
  • حس خارش و سوزش
  • برخورد ضربه به سر یا به چشم
  • حس سختی داخل چشم
ادامه مطلب
انواع قرص های ضد بارداری

علاوه‌بر این علائم، مراقبت‌های منظم و غربالگری‌های دوره‌ای به‌اختصاصی برای افراد مسن، به سلامت چشم و پیشگیری از بیماری‌های چشمی پشتیبانی می‌کند.

بیماری‌های چشم

در انتخاب بهترین دکتر چشم چه مواردی را باید در نظر بگیریم؟

انتخاب بهترین دکتر چشم، در روال درمان و مدیریت بیماری‌های چشم زیاد تاثیرگذار خواهد می بود. درنظر گرفتن برخی معیارها و ویژگی‌ها، می‌تواند انتخاب خوبی برای شما رقم بزند. در ادامه، با اهمیت ترین این معیارها اشاره کرد‌ایم:

  • تخصص، صلاحیت و توانایی کافی در عرصه مشکل شما
  • تجهیزبودن به تکنولوژی‌های پیشرفته تشخیصی و درمانی
  • برخورد و حرکت حرفه‌ای پزشک و کادر درمانی
  • بیمه‌های موردقبول پزشک برای افت هزینه‌های درمانی
  • آسان بودن مسیر دسترسی به مطب یا کلینیک

دقت به این معیارها در انتخاب چشم پزشک، پشتیبانی می‌کند تا بهترین مراقبت‌های درمانی و تشخیصی را دریافت کنید.

در مراجعه به دکتر چشم پزشکی، انتظار چه معاینه‌هایی را باید داشته باشیم؟

در اولین مراجعه، دکتر چشم پزشک، اقداماتی همچون انجام آزمایش‌های متعدد برای برسی سلامتی چشم و بینایی انجام می‌دهد. رایج‌ترین این آزمایش‌ها شامل موارد زیر می باشند:

  • گرفتن شرح حال بیمار؛ اسبق خانوادگی بیماری، زمان ابراز علائم و شدت آن‌ها، نوع مشکل و داروهای بیمار
  • معاینه بینایی؛ خواندن حروف و اعداد از روی چارت بینایی
  • اندازه‌گیری سختی داخل چشم؛ برای تشخیص بیماری گلوکوم
  • تست میدان دید؛ سنجش کامل میدان دید برای تشخیص بیماری‌ها
  • معاینه تکه‌های جلویی چشم؛ بازدید ساختارهای جلویی چشم همانند قرنیه، عنبیه و عدسی با بیومیکروسکوپ
  • معاینه داخلی چشم؛ برسی ساختارهای داخلی چشم همانند شبکیه، عصب بینایی و رگ‌های خونی با افتالموسکوپ
  • تست‌های تشخیص عیوب انکساری؛ برای تشخیص نوع و شدت نزدیک‌بینی، دوربینی و آستیگماتیسم

متخصص چشم پزشک، با انجام این معاینه‌ها و عمل های، به اطلاعات کاملی از حالت چشم‌های بیمار دست اشکار می‌کند.

وظایف چشم پزشک

مراجعه منظم به دکتر چشم؛ اولین عمل برای پیشگیری از بیماری‌های چشم

آگاهی از این که تخصص چشم پزشکی چیست و دکتر چشم کیست به بیمار پشتیبانی می‌کند تا برای نگه داری سلامت چشم‌ها، عمل های ملزوم را انجام دهد. بیمار با مراجعه به‌موقع به دکتر چشم، از ابتلا به انواع بیماری‌های چشم همانند آب‌مروارید، آب‌سیاه، تنبلی چشم و شب‌کوری پیشگیری می‌کند.

از با اهمیت ترین ماموریت های چشم پزشک، معاینه چشم با مقصد مدیریت و درمان بیماری‌های چشم است. با اهمیت ترین راه حلهای درمانی این بیماری‌ها، تجویز دارو، تجویز عینک و لنز، لیزردرمانی و جراحی چشم می باشند.

در صورت مشاهده هرگونه علائم صدمه و اختلال در چشم همانند دوبینی، تاری دید، سوزش و التهاب چشم و دردهای مکرر چشمی، حتما به متخصص چشم پزشکی مراجعه کنید. برای آنکه بدانید بهترین چشم پزشک کیست می‌توانید به سایت دکتردکتر مراجعه کنید.

با ورود به سایت دکتردکتر، متخصص چشم پزشک را جستجو کنید. با انتخاب شهر محل سکونت‌تان و فیلتر بیشترین امتیاز، بهترین چشم‌ پزشک‌های شهر برای شما نمایش داده خواهد شد. شما می‌توانید از خدمات حضوری، مشاوره تلفنی و آنلاین این متخصصان منفعت گیری کنید.

منبع:

northshore.org

uclahealth.org

swissmedical.net

سوالات متداول تخصص چشم پزشکی چیست

دسته بندی مقالات

مقالات کسب وکار

مقالات تکنولوژی

مقالات آموزشی

سلامت و تندرستی



منبع

پست های مرتبط