استاکر کیست؟ چطور با او مقابله کنیم؟_رنگو

فرد استاکر که دیگری را در فضای آنلاین زیر نظر دارد


نوشته و ویرایش شده توسط مجله ی رنگو

استاکربودن احتمالا برای برخی‌ها فقط یک شوخی باشد. بااین‌حال کمتر فردی می‌داند که استاکر حرفه‌ای بودن جرمی جدی و خطرناک محسوب می‌بشود. این جرم امکان پذیر برای قربانیان عواقب وحشتناکی در پی داشته باشد. بر پایه آمارهای جهانی، نزدیک به ۸درصد از زنان و ۲درصد از مردان در مقاطعی از زندگی خود قربانی یک فرد استاکر بوده‌اند. مطابق این آمارها، استاکرها زیاد تر مردند، اما می‌دانید استاکر کیست؟ از کجا بفهمیم که فردی استاکر است؟ چرا برخی از افراد فردی را مدتی طویل زیر نظر می‌گیرند؟ در این مقاله، به این سؤالات جواب می‌دهیم. با ما همراه باشید.

استاکر یعنی چه؟

استاکر بودن چیزی زیاد تر از زاغ سیاه فردی را چوب‌زدن است. رفتارهای فرد استاکر علتخواهد شد که فرد دیگر حس هراس، استرس و ناامنی کند. امکان پذیر قربانی فرد استاکر فردی همانند همسر اسبق او یا یکی از عزیزانش باشد و او را بشناسد. بعضی اوقات هم استاکر شخصی مشهور همانند یکی از سلبریتی‌ها را زیر نظر می‌گیرد که او را زیاد کم می‌شناسد.

چه وقتی فرد استاکر محسوب می‌بشود؟

۱. تماس تلفنی، پیامک یا ایمیل‌زدن

امکان پذیر فردی از یکی از این راه‌ها با فرد دیگر ربط برقرار کند، حتی اگر این تماس تلفنی، پیامک یا ایمیل‌زدن متقابل نباشد. ربط به این صورت اشکالی ندارد، اما اگر فردی بگوید که نمی‌خواهد با شما سخن بگویید کند و شما به تماس تلفنی یا پیامک و ایمیل‌زدن ادامه بدهید، استاکر محسوب می‌شوید.

۲. تعقیب‌کردن و زیرنظرگرفتن فرد دیگر

هنگامی فردی شما را تعقیب می‌کند، کار او به معنی استاکر بودن است. فرقی نمی‌کند که این شخص شما را از کجا به کجا تعقیب می‌کند. تعقیب‌کردن یک نفر از خانه تا محل کار یا خانه دوستانش کار استاکرهاست. اگر فردی شما را زیر نظر بگیرد نیز به کار او تعقیب غیرقانونی حرف های می‌بشود.

آخرین مطالب
ادامه مطلب
پاریدولیا؛ برداشت چهره‌های انسانی از دل اشیاء

۳. پرسه‌زدن

اگر فردی در جایی فقط به‌خاطر وجود فرد دیگر پرسه بزند، به آن فرد استاکر می‌گویند. در این صورت نیازی نیست که استاکر با فرد دیگر سخن بگویید کند. اگر از او علت پرسه‌زدن در آن حوالی را سوال کنید هم به گمان زیاد دلیلی غیرواقعی می‌آورد.

۴. ربط برقرار کردن از طریق دیگران

بعضی اوقات اوقات فرد استاکر فهمید می‌بشود که نمی‌تواند با شما سخن بگویید کند، به این علت تلاش می‌کند از طریق تماس تلفنی، پیامک، ایمیل یا حتی حضوری از طریق خانواده یا دوستان با شما ربط برقرار کند.

۵. صدمه‌رساندن به فرد دیگر

شخصی که فرد دیگر را زیر نظر گرفته، امکان پذیر به خانه یا اموال او صدمه رساند. علت این کار امکان پذیر صدمه‌رساندن به قربانی یا جلب دقت او باشد. اگر به فردی حرف های‌اید که نمی‌خواهید با او سخن بگویید کنید و او با صدمه‌رساندن به اموال شما عکس العمل نشان داده است، باید آن فرد را استاکر بدانید.

۶. تهدیدکردن فرد دیگر

در برخی از موارد، فرد استاکر قربانی را تهدید می‌کند که اگر با او تعامل نداشته باشد، کاری انجام خواهد داد که به زیان او همه بشود. هرگونه عملی که تهدید فرد دیگر باشد، جهت حس ناامنی او بشود یا او را آزار و اذیت کند، نوعی استاکری محسوب می‌بشود.

علت کارهای فرد استاکر چیست؟

استاکر بودن دلایل بسیاری دارد، اما هیچ‌یک از این دلایل بهانه قابل‌قبولی محسوب نمی‌شوند. استاکر بودن حرکت یا الگویی رفتاری است که علتمی‌بشود فردی حس ناامنی کند. افرادی که دیگران را دیوانه‌وار زیر نظر می‌گیرند یا جستوجو می‌کنند، زیاد تر دچار توهم و افکار توهم‌آمیز می باشند.

ادامه مطلب
سونوگرافی داپلر در بارداری و تاثییر و خطرات گمان آن بر جنین

۱. رد یا طردشدن

امکان پذیر فردی که معشوق او را رد کرده، به‌سختی با این قضیه کنار بیاید. بعضی اوقات اوقات کار این فرد به جایی می‌رسد که برای مجدد به‌دست‌آوردن معشوق استاکر او می‌بشود. بعضی اوقات هم مقصد فرد استاکر انتقام‌گرفتن است و به‌امید ترساندن معشوق یا صدمه‌رساندن به او تعقیبش می‌کند.

۲. فانتزی

برخی از اوقات، فرد استاکر فردی را تعقیب می‌کند که هیچ زمان ندیده است. او تلاش می‌کند آن شخص را ببیند و خود را به او اثبات کند به این امید که قربانی به او علاقه‌مند بشود. این روش استاکری زیاد تر با توهم و تفکر هذیانی همراه است.

برای مثال دور از انتظار است که تعقیب‌کردن یک سلبریتی علتبشود او به زمان‌گذراندن با شما علاقه‌مند بشود. بااین‌حال فرد استاکر این کار را انجام می‌دهد چون فکر می‌کند علاقه‌مندشدن سلبریتی به او محال نیست.

۳. ناآشنایی با مناسبات اجتماعی

اگر فردی در فهمیدن نشانه‌ها و هنجارهای اجتماعی مشکل داشته باشد، امکان پذیر با شنیدن این حقیقت که حرکت او استاکری است، شگفت‌زده بشود. در صورتی که علت حرکت استاکر ناآشنایی او با مناسبات اجتماعی باشد، حتی به گمان زیاد از شنیدن این که برخی از استاکرها به قربانیان خود صدمه می‌رسانند زیاد متعجب بشود.

چطور با استاکر برخورد کنیم؟

بعضی اوقات اوقات فکرکردن به بهترین نحوه برخورد با فرد استاکر کار ساده‌ای نیست. در این چنین مواقعی برای این که حس امنیت بیشتری داشته باشید، می‌توانید برخی راه حلها را امتحان کنید. علاوه‌بر این، می‌توانید از دوستان، اعضای خانواده یا حتی مجریان قانون پشتیبانی بخواهید. آنها می‌توانند نگرانی‌های شما را افت دهند.

در صورتی که دچار فردی استاکر شده‌اید، می‌توانید کارهایی برای نگه داری امنیت خود انجام بدهید. علاوه‌بر گروهی بیرون رفتن از خانه، قفل‌کردن در خانه و دقت به آنچه در اطرافتان اتفاق می‌افتد، می‌توانید از راه حلهای محافظتی فرد دیگر نیز منفعت بگیرید که در ادامه تعدادی از آنها را نقل کرده‌ایم.

ادامه مطلب
ناخودآگاه جمعی چیست؟ - چطور_رنگو

۱. به جایی امن بروید

اگر فهمید شده‌اید که فردی شما را جستوجو می‌کند، جایی امن اشکار کنید. برای مثال به نزدیک‌ترین ایستگاه پلیس یا آتش‌نشانی، خانه یک دوست یا مکانی عمومی بروید. باید اماکن امن در محله خود را بشناسید تا در اوقات خطر به آنجا بروید.

۲. همیشه تلفنتان را همراه داشته باشید

تلفن همراه باید همیشه شارژ و همراه شما باشد. این تلفن یکی از الزامی‌ترین وسایل شما در اوقات بحرانی و خطر است. در صورت حس خطر، باید بتوانید با تلفن همراه تماس بگیرید و از دیگران پشتیبانی بخواهید.

۳. به غرایز خود مطمعن کنید

اگر حس می‌کنید یک جای کار می‌لنگد یا در شرایطی ناامن قرار گرفته‌اید، به این حس خود مطمعن کنید. موقعیت ازردهکننده را ترک کنید، حتی اگر تا این مدت هیچ اتفاقی نیفتاده است. طبق معمول غریزه یا حس ششم اولین زنگ خطر در اوقات بحرانی است.

۴. مسیرها و روتین‌های زندگی خود را تحول دهید

اگر همیشه برای رسیدن به محل کار از مسیر خاصی عبور می‌کنید یا هر روز ساعت مشخصی پیاده‌روی می‌کنید، کار استاکر ساده‌تر می‌بشود. این الگوهای رفتاری و اشکار‌بودن برنامه روزانه شما به او پشتیبانی می‌کند تا راحت‌تر شما را تعقیب کند و زیر نظر بگیرد. به این علت در صورت حس خطر، بهتر است که مسیرهای مختلفی را برای رفتن به محل کار انتخاب کنید یا مدتی روتین زندگی خود را تحول دهید.

در اوقات بحرانی‌تر، می‌توانید مکان خریدهای روزمره را تحول دهید. این‌طوری فرد استاکر به‌سختی می‌تواند پیش‌بینی کند که کجا هستید.

۵. همراه دیگران ورزش کنید

اگر به دویدن، پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری یا گشت‌وگذار علاقه دارید، باید دوستی داشته باشید که موقع انجام‌دادن این ورزش‌ها با شما همراه بشود. ورزش‌کردن به‌تنهایی یا در مناطق خلوت همانند مسیرهای دوچرخه‌سواری کم‌تردد یا پارک‌های خلوت امکان پذیر شما را در معرض خطر قرار دهد.

ادامه مطلب
نوار عصب و عضله؛ همه‌چیز درباره تست سنجش عملکرد عضلات و اعصاب آنها

۶. رفت‌وآمد گروهی را امتحان کنید

تلاش کنید تا حد امکان تنهایی جایی نروید. امکان پذیر همیشه در کنار یک نفر بودن دشوار باشد، اما هرچه بیرون از خانه کمتر تنها باشید بهتر است. برای مثال از یکی از دوستان یا اعضای خانواده بخواهید که بعد از تاریک‌شدن هوا شما را تا ماشینتان همراهی کند یا از دوستی بخواهید که برای خریدکردن همراه شما بیاید.

۷. مواظب محتوایی که در فضای مجازی می‌گذارید باشید

حتی اگر استاکر را در فضای مجازی بلاک کرده باشید، او می‌تواند از راه‌های دیگر شما را زیر نظر بگیرد. به این علت یقین شوید که جزئیات زندگی خود را بیشتر از اندازه با دیگران به اشتراک نمی‌گذارید. علاوه‌بر این، باید از ورود به شبکه‌های اجتماعی گوناگون خودداری کنید. این کار علتمی‌بشود که فرد استاکر راحت‌تر شما را در فضای مجازی تعقیب کند.

۸. در کلاس‌های دفاع شخصی شرکت کنید

شرکت کردن در کلاس دفاع شخصی برای محافظت از خود در برابر فرد استاکر

بهترین دفاع این است که از فردی که شما را تعقیب می‌کند و زیر نظر دارد فاصله بگیرید. بااین‌حال باید یقین شوید که در صورت وقوع دعوا غافل‌گیرانه، می‌توانید از خود دفاع کنید. شرکت‌کردن در کلا‌س‌های دفاع شخصی علتمی‌بشود که حس قوت و اعتمادبه‌نفس بیشتری داشته باشید.

۹. برای حفاظت از خود برنامه داشته باشید

شما با فرد استاکر زندگی نمی‌کنید که مدام در خطر باشید، اما باید برای حفاظت از خود برنامه‌ای داشته باشید. این‌طوری سناریوهای گوناگون را در نظر می‌گیرید و برای در امان ماندن خود در هریک از این موقعیت‌ها یک نقشه دارید. داشتن برنامه حفاظتی به شما پشتیبانی می‌کند که حس قوت بیشتری داشته باشید و موقعیت‌های دشوار را بهتر مدیریت کنید.

۱۰. جواب استاکر را ندهید

از جواب‌دادن به ایمیل‌ها و مطلب‌های استاکر خودداری کنید. در کل بهتر است که جواب این چنین فردی را ندهید. برخی از افراد به ایمیل‌ها، پیامک‌ها، تماس‌های تلفنی یا مطلب‌های استاکر در فضای مجازی جواب خواهند داد تا به او بگویند که دست از سرشان بردارد. این کار درست نیست. هر نوع پاسخی حتی عکس العمل از سر خشمگینی‌ امکان پذیر استاکر را به ادامه‌دادن کار خود تشویق کند.

ادامه مطلب
چطور از مردها تعریف کنیم؟_رنگو

۱۱. از روان‌شناس پشتیبانی بخواهید

اگر فردی شما را تعقیب می‌کند و زیر نظر دارد، باید در وهله اول مواظب سلامت روان خود باشید. قربانی استاکر شدن نوعی تروما است و تعداد بسیاری از افرادی که قربانی این اتفاق خواهد شد، به اختلالات افسردگی یا اختلال استرس بعد از سانحه (PTSD) مبتلا خواهد شد. برای بهبودی قربانیان استاکر در روانشناسی راه حلهای مختلفی وجود دارد. با مراجعه به روان‌شناسی باتجربه می‌توانید این راه حلها را امتحان کنید.

۱۲. از مراجع قانونی پشتیبانی بخواهید

اگر فرد استاکر شما را رها نمی‌کند، می‌توانید این نوشته را به نیروی انتظامی یا دیگر مراجع قانونی خبر دهید. در برخی از موارد این فرد مشمول مجازات مزاحمت تلفنی می‌بشود. بعضی اوقات اوقات نیز او را می‌توان بر پایه ماده ۶۱۹ قانون مجازات اسلامی (تعزیرات) قابل‌مجازات دانست. در این ماده قانونی نوشته‌اند:

هرکس در اماکن عمومی یا معابر متعرض یا مزاحم اطفال یا زنان بشود یا با الفاظ و حرکات ناموافق شئون و حیثیت به آنان توهین نماید، به حبس از ۲ تا ۶ ماه و تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم خواهد شد.

برای این که استاکری که آسایش شما را سلب کرده به‌درستی مجازات بشود، بهتر است که در صورت حس خطر با وکیلی باتجربه مشورت کنید.

شما بگویید

اگر قربانی فرد استاکر شده‌اید، در وهله اول نباید فراموش کنید که قانون در کنار شما است. در این چنین مواقعی باید خونسردی خود را نگه داری کنید و راه‌هایی را که در این مقاله توضیح داده‌ایم امتحان کنید.

آیا شما تابه‌حال قربانی استاکرها شده‌اید؟ به‌نظر شما در این چنین مواقعی بهترین کار چیست؟

دیگر منبع های: vakilbarttar


فروشگاه چطور - مجموعه صوتی زبان بدن


به پشتیبانی زبان بدن، ناگفته‌ها را بگویید و بشنوید




دسته بندی مقالات

مقالات کسب وکار

مقالات تکنولوژی

مقالات آموزشی

سلامت و تندرستی



منبع

پست های مرتبط

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها