۸ منفعت تنها بازی کردن برای کودکان

دختری در حال پازل‌چیدن


احتمالا شگفتی کنید، اما تنها بازی‌کردن یکی از با اهمیت ترین نیازهای کودکان است. هنگامی کودک به‌تنهایی بازی می‌کند، تعداد بسیاری از توانایی‌های مهم همانند خوداتکایی و خلاقیت در وجودش تحکیم خواهد شد. در این مقاله، درمورد اهمیت تنها بازی‌کردن و مزایا آن می‌گوییم. با ما همراه باشید

اهمیت تنها بازی‌کردن برای کودکان

گرچه بازی‌ با کودک یکی از با اهمیت ترین کارهایی است که باید هر روز انجام دهید، اوقاتی از روز هم کودک باید به‌تنهایی بازی کند. یکی از با اهمیت ترین دستاوردهای تنها بازی‌کردن تحکیم استقلال کودک است. جدا گانه‌بودن یکی از توانایی‌هایی است که نه‌تنها در کودکی، بلکه در همه سال‌های زندگی ملزوم است. کودکانی که به‌تنهایی بازی می‌کنند، اعتمادبه‌نفس بیشتری دارند و خلاق‌ترند.

بر پایه پژوهش‌ها، وجود مداوم والدین در بازی‌های کودک توانایی تحکیم توانایی‌های سودمند همانند استقلال را از کودک سلب می‌کند. می‌خواهید با اهمیت ترین مزایا تنها بازی‌کردن را بدانید؟ قسمت بعدی مقاله را مطالعه کنید.

چرا بچه‌ها باید اوقاتی از روز را تنهایی بازی کنند؟

۱. یادگیری سرگرم‌کردن خود

بچه‌هایی که تنهایی بازی می‌کنند، یاد می‌گیرند که خودشان را سرگرم کنند و می‌فهمند برای بازی‌کردن و شادبودن نیاز به فرد فرد دیگر ندارند. اعتمادبه‌نفسی که کودک موقع تنها بازی‌کردن کسب می‌کند، دستاوردی مورد قیمت محسوب می‌بشود. مزیت دیگر جدا گانه بازی‌کردن کودک این است که برای هم‌بازی‌شدن با دیگران بهانه‌گیری نمی‌کند و قادر است به‌تنهایی سر خودش را گرم کند.

ادامه مطلب
آیا باید با فرزندتان دوست باشید؟ روش ایجاد رابطه صمیمانه اما متعادل
آخرین مطالب

۲. تحکیم تخیل

کودکان سرشار از تخیلات متفاوت‌اند. هنگامی کودک به‌تنهایی بازی می‌کند، او را زیر نظر بگیرید؛ فهمید می‌شوید که همه ابرقهرمان‌ها و دوست‌های خیالی‌ خود را داخل بازی کرده و با آنها سرگرم شده است. می‌سوال کرد منفعت تحکیم قوه تخیل کودک چیست؟ پرورش خلاقیت نتیجه مورد قیمت تحکیم تخیل کودک است.

۳. تحکیم استقلال

تنها بازی‌کردن حس استقلال بی‌نظیری به کودک می‌دهد. جدا گانه‌بودن کودک علتمی‌بشود او برای بازی‌کردن همیشه چشم به راه هم‌بازی نباشد و در هر شرایطی حس راحتی کند. تنها بازی‌کردن علتدورشدن کودک از دیگران یا گوشه‌گیری او نمی‌بشود، فقط کودک را برای اوقاتی که باید تنها بازی کند، جدا گانه بار می‌آورد.

ادامه مطلب
ماسک شب؛ خواص شگفت‌انگیز و نحوه منفعت گیری + روش تهیه ۱۲ ماسک خانگی_رنگو

۴. افزایش اسایش کودک

بازی با بچه‌های دیگر به کودک انرژی می‌دهد و علتمی‌بشود تعامل ملزوم برای رشد جسمی و ذهنی را کسب کند. این در حالی است که تنها بازی‌کردن اسایش کودک را افزایش و بدخلقی‌ها و لجبازی‌های کودک را افت می‌دهد.

۵. آموزش خودتسکینی

گرچه هر زمان که کودکان به ما نیاز داشته باشند کنارشان هستیم، تنها بازی‌کردن علتمی‌بشود کودکان یاد بگیرند تا حد امکان نیازهای خودشان را برآورده کنند، برای حل مشکلات به خودشان متکی باشند و احساساتشان را بهتر بشناسند. یکی دیگر از با اهمیت ترین مزایا تنها بازی‌کردن توانایی کودک در انتقال بهتر احساسات است.

۶. ضمانت‌کننده امنیت کودک

هرچقدر هم که حواستان به کودک باشد، امکان پذیر لحظاتی از حواس‌پرتی شما منفعت گیری و شیطنت کند. تنها بازی‌کردن علتمی‌بشود کودک یاد بگیرد مواظب خودش باشد و برای انجام هر کاری به والدینش وابسته نباشد.

ادامه مطلب
آرنیکا؛ دارویی گیاهی که باید با احتیاط مصرف بشود

۷. آماده‌کردن کودک برای مدرسه‌رفتن

والدین اولین هم‌بازی‌های کودکان محسوب خواهد شد و بازی‌کردن با کودکان یکی از با اهمیت ترین نیازهای روزانه آنهاست. در عین حال ملزوم است بعضی اوقات کودک به‌تنهایی بازی کند. هنگامی شما عقب‌نشینی می‌کنید و به او زمان تنها بازی‌کردن می‌دهید، می‌فهمد که همیشه قرار نیست کنارش باشید، جدا گانه بار می‌آید و موقع مدرسه‌رفتن هم مشکلاتی همانند وابستگی بیش‌ از حد نخواهد داشت.

۸. تعلق زمان زیاد تر به خودتان

یکی از بهترین مزایا تنها بازی‌کردن کودک تعلق زمان زیاد تر به خودتان است. این‌طوری زمان‌هایی که کودک در حال بازی‌کردن است، می‌توانید استراحت کنید یا کار دلخواهتان را انجام دهید. علاوه‌بر این، کودک فهمید می‌بشود که شما هم از تنها انجام‌دادن کارهایتان لذت می‌برید و یاد می‌گیرد که برای شادبودن نیازی به دقت دیگران نداشته باشد.

ادامه مطلب
طرحواره رهاشدگی؛ نشانه‌ها و روش درمان هراس از رهاشدن

چطور کودک را به تنها بازی‌کردن تشویق کنیم؟

برخی از کودکان تنها بازی‌کردن را دوست دارند، به‌خوبی آن را می‌پذیرند و برای هم‌بازی‌شدن با دیگران بهانه‌گیری نمی‌کنند، اما امکان پذیر برخی کودکان در برابر پیشنهاد به تنها بازی‌کردن مقاومت کنند و به تشویق بیشتری نیاز داشته باشند. در این شرایط می‌توانید با انجام برخی عمل های کودک را به تنها بازی‌کردن تشویق کنید، در ادامه، این راهکارها را معارفه می‌کنیم.

۱. عرصه را برای بازی‌کردن کودک آماده کنید

قبل از تشویق فرزندتان به تنها بازی‌کردن، شرایط را مهیا کنید. برای مثال می‌توانید چند بالش بیاورید و او را به خانه‌سازی تشویق کنید. یا اسباب‌بازی‌هایی را در معرض دید کودک قرار دهید که زیاد زمان است با آنها بازی نکرده است. اگر کودک به تنها بازی‌کردن عادت ندارد، در ابتدای بازی با او همراه شوید و کم‌کم عقب‌نشینی کنید.

۲. کودک را به بازی‌کردن در اتاق وادار نکنید

زیاد تر بچه‌ها بازی‌کردن در کنار والدینشان را به بازی در اتاق ترجیح خواهند داد. فرستادن کودک به اتاق با جمله «برو بازی کن» راهکار پیروزی‌آمیزی نیست. فرستادن کودک به اتاق برای بازی زیاد تر همانند تنبیه است تا فرصتی برای تفریح‌کردن. حق انتخاب جای بازی را به کودک بدهید و بگذارید در کنارتان سرگرم بازی بشود.

ادامه مطلب
جامپینگ فیتنس؛ همه‌چیز درمورد ورزش با ترامپولین_رنگو

۳. برای کودک نمونه خوبی باشید

اگر می‌خواهید جدا گانه بازی‌کردن را به کودکتان یاد بدهید، اجازه بدهید شما را در حال انجام کارهای موردعلاقه‌تان ببیند. فرقی نمی‌کند کتابی بردارید و مطالعه کنید یا چند دقیقه‌ای را صرف تمرین سرگرمی موردعلاقه‌تان کنید، بچه‌ها رفتارهای شما را پیروی می‌کنند. اگر می‌خواهید کودکتان از بعد تنها بازی‌کردن برآید و مطمعن‌به‌نفس تنها انجام‌دادن کارها را داشته باشد، باید خودتان هم جدا گانه باشید و وقتی از روز را به خودتان تعلق دهید.

شما بگویید

کودک شما به تنها بازی‌کردن علاقه دارد؟ به‌نظرتان تنها بازی‌کردن کودکان چه مزایا فرد دیگر دارد و چطور باید آنها را به‌سمت بازی‌کردن جدا گانه سوق دهیم؟ لطفا نظرات و ازمایش ها ارزشمندتان را با ما و کاربران عزیزمان در بین بگذارید.



منبع

پست های مرتبط

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها